Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Petrík o Mináčovom rozhraní (Náhoda ako generátor udalosti)

In: Slovenská literatúra, vol. 56, no. 3
Pavel Matejovič Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2009, 210 - 215
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
SOCIALIST REALISM, ACCIDENT, POPULAR LITERATURE
Typ článku: II. Štúdie / II. Studies
O článku:
Autor sa vo svojom príspevku zaoberá štúdiou Vladimíra Petríka, ktorá je venovaná Mináčovej novele Na rozhraní (1954). Petríkova interpretácia vyšla v roku 1981, teda v období tzv. „normalizácie“ (1969-1989). To zároveň predurčilo jej celkové dobové vyznenie. Napriek tomu však autor považuje tento text za veľmi podnetný a kľúčový z hľadiska hodnotenia tvorby Vladimíra Mináča. V. Petrík poukázal na ideologickú schematickosť Mináčovej novely, ktorá bola symptomatická pre socialistický realizmus prvej polovice 50-tych rokov, pričom zároveň odkrýva aj jeho primárne autorské motivácie. Petríkova pozornosť sa tu sústreďuje na motív náhody, resp. na spôsob, akým ho Mináč kompozične začleňuje do svojej prózy. Motív náhody sa objavuje aj v neskoršej Mináčovej tvorbe, najmä v esejach zo 60-tych rokov. Tu si Mináč od tohto pojmu zachováva kritický odstup. Motív náhody sa v Mináčovej tvorbe objavuje v rozličných kontextoch – raz ako tvorivý princíp (generátor udalosti), inokedy v nej nachádza prejav autorskej ľubovôle, ktorá neguje umenie. Autor súčasne upozorňuje aj na potrebu žánrového preklasifikovania Mináčovej tvorby, na čo v 90-tych rokoch upozornil aj Peter Zajac, ktorý sa okrem iného odvoláva práve na Petríkovu štúdiu. Zajac u Mináča nachádza paralely so stredovekými žánrami (tradícia kalendárovej literatúry). Mináčova novela Na rozhraní sa tak stáva súčasťou populárnej literatúry, na čo poukázali nielen V. Petrík a P. Zajac, ale predtým už v 60. rokoch aj Bohuš Kováč.
The author deals in his contribution with the study of Vladimír Petrík dedicated to Mináč´s novelette Na rozhraní (At the Boundary, 1954). Petrík´s interpretation was published in 1981, that means during the “normalisation “ (1969-1989). It also predestined a character of his contemporary message. In spite of that the author considers the text to be very inspirational. He sees its key significance from the aspect of evaluation of Vladimír Mináč´s literary work. V. Petrík pointed out the ideological schematism of Mináč´s novelette, which was symptomatic for the socialist realism of the first half of the 50-tieth. He also discloses Mináč´s primary auctorial motivation. Petrík´s attention here is focused on the motif of accident, respectively on a way, in which Mináč makes it a part of composition in his fiction. The motif of accident appears also in his later works mainly in his belle letters from the 60-tieth. Here Mináč keeps quite a critically reserved approach. The motif of accident in Mináč´s work appears in various contexts – once as a creative principle (generator of events), the other time there is an act of independent auctorial arbitrariness, which negates the art. The author points out need of a genre pre-classification of Mináč´s work. In the 90-tieth Peter Zajac drew attention to that point making also a reference to Petrík´s study. Zajac found parallels in Mináč´s work with medieval genres (tradition of calendar literature). Mináč´s novelette Na rozhraní (At the Boundary, 1954) becomes that way a part of popular literature. No only V. Petrík and P. Zajac already pointed out that thing but before that already in the 60- tieth also Bohuš Kováč.
Ako citovať:
ISO 690:
Matejovič, P. 2009. Petrík o Mináčovom rozhraní (Náhoda ako generátor udalosti). In Slovenská literatúra, vol. 56, no.3, pp. 210-215. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Matejovič, P. (2009). Petrík o Mináčovom rozhraní (Náhoda ako generátor udalosti). Slovenská literatúra, 56(3), 210-215. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS