Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Formovanie názorov na pociťovanú a očakávanú infláciu. Pohľad behaviorálnej ekonómie

In: Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 57, no. 6
Vladimír Baláž Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2009, 568 - 586
Keywords:
perceived inflation; inflation expectations, behavioural economics
Article type: Vedecký článok / Article
About article:
Článok skúma formovanie názorov spotrebiteľov v Eurozóne a vybraných tranzitívnych ekonomikách na vývoj pociťovanej a očakávanej inflácie v rokoch 1985-2008.. Potvrdilo sa, že jednotlivé sociálne a demografické skupiny majú vlastné vzory pociťovania a prognózovania rastu cien. Tieto vzory sa opakujú vo všetkých skúmaných krajinách. Na veľkosť rozdielov mali zásadný vplyv pocity familiárnosti a kompetentnosti pri odhadovaní cenového vývoja. Pri hodnotení pociťovaného vývoja cien boli tieto pocity do istej miery oprávnené a korešpondovali so skutočným vývojom cien. Pri odhadovaní budúceho vývoja cien však pociťovaná kompetentnosti nekorešpondovala s kvalitou odhadu.
This paper analyses formation of consumer opinions on perceived and expected inflation in the Euro area and selected transition economies in 1985 – 2008. Selected social and demographic groups accounted for their own patterns of price perception and forecasting. These patterns repeated in all countries observed. Consumer’s sense of his/her familiarity and competence regarding the price development were main factors in evaluation of inflation rates by knowled-geable individuals and proved useful, when estimating actual price growth. Fa-miliarity and competence, however, misled when estimating future price growth.
How to cite:
ISO 690:
Baláž, V. 2009. Formovanie názorov na pociťovanú a očakávanú infláciu. Pohľad behaviorálnej ekonómie. In Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 57, no.6, pp. 568-586. 0013-3035.

APA:
Baláž, V. (2009). Formovanie názorov na pociťovanú a očakávanú infláciu. Pohľad behaviorálnej ekonómie. Ekonomický časopis/Journal of Economics, 57(6), 568-586. 0013-3035.