Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Od konfliktu k zdatnosti. Aischinés a sokratovská výchova

In: Filozofia, vol. 74, no. 1
Jaroslav Cepko Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 28 - 39
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
sokratovské dialógy – menší sokratovci – Aischinés zo Sfétta – sokratovská výchova – theia moira. / Socratic dialogue – Minor Socratics – Aeschines of Sphettus – Socratic education – Theia moira.
Typ článku: State / Original article
Typ dokumentu: časopis / journal
O článku:
Aischinés je sokratovský autor, ktorý si zasluhuje viac pozornosti, než sa mu v skutočnosti dostáva, pretože popri Platónovi a Xenofónovi je jediným sokratovcom, po ktorom sa zachovala obsiahlejšia písomná pozostalosť. Stať sa sústreďuje na Aischinov opis Sokratovej výchovnej aktivity. Aischinov Sokrates nielenže popiera, že by mal nejakú technickú schopnosť, vďaka ktorej dokáže druhých robiť lepšími, ale zveruje dielo výchovy nepredvídateľnému a nevypočítateľnému „božskému údelu“, čiže faktoru, ktorý sa vymyká vychovávateľovej kontrole. Podobne ako Alkibiadés, ktorý je v Aischinovom dialógu objektom Sokratovho výchovného pôsobenia, aj sám autor na vlastnej koži zažil, že dosiahnutie zdatnosti nie je záležitosť, ktorú možno automaticky preniesť z vychovávateľa na vychovávaného, ale vyžaduje si pevné osobné odhodlanie a úsilie.
Aeschines of Sphettus is a Socratic author that deserves more attention than he actually gets, as he is, besides Plato and Xenophon, the only Socratic who left substantial literary records. The present paper focuses on his representation of Socrates’ educational activity. Aeschines’ Socrates does not only disavow any technical capability to make the others better, but he entrusts the educational work to an unpredictable “divine dispensation” which simply means a factor that escapes the educator’s control. Not unlike Alcibiades, who is the target of Socratic educational endeavor in Aeschines’ dialogue, the author himself must have experienced in his life that achievement of virtue cannot be simply transferred from educator to educated, but requires a strong personal commitment.
Ako citovať:
ISO 690:
Cepko, J. 2019. Od konfliktu k zdatnosti. Aischinés a sokratovská výchova. In Filozofia, vol. 74, no.1, pp. 28-39. 0046-385X. DOI: https://doi.org/10.31577/filozofia.2019.74.1.3

APA:
Cepko, J. (2019). Od konfliktu k zdatnosti. Aischinés a sokratovská výchova. Filozofia, 74(1), 28-39. 0046-385X. DOI: https://doi.org/10.31577/filozofia.2019.74.1.3
O vydaní:
Vydavateľ: Filozofický ústav SAV / Institute of Philosophy, Slovak Academy of Sciences, Bratislava, Slovakia
Publikované: 26. 1. 2019