Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Cez revolúciu k novému svetu – podoba utópie a jej vplyvy na dramatickú štruktúru v hre Nadčlovek (1928) od Jozefa Závodného

In: Slovenská literatúra, vol. 69, no. 3
Hana Lacová Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2022, 224 - 238
Language: slo
Keywords:
dramatická postava, dramatický dej, dramatický dialóg, utopický námet, premena, revolúcia
dramatic character, dramatic plot, dramatic dialogue, utopian theme, revolution
Article type: I. Štúdie / I. Studies
About article:
Štúdia prináša interpretačné čítanie dramatického textu Jozefa Závodného (1899 – 1969) s utopickým námetom revolučnej premeny sveta prostredníctvom technologického vynálezu: Nadčlovek (1928). Napriek divadelnému uvedeniu v Slovenskom národnom divadle v Bratislave (1928) ide o menej známy text. Cieľom štúdie je prostredníctvom čiastkovej interpretácie poukázať na budovanie dramatického dialógu, postáv a deja v tejto hre, priblížiť podobu utópie a vplyv utopickej témy na dramatickú štruktúru, ako aj uvažovať o možných umeleckých a mimoumeleckých inšpiračných zdrojoch (avantgardné smery, film, politické divadlo, socialistická ideológia, kresťanský koncept), ktoré spôsobili v texte prelínanie rôznych umeleckých postupov. V hre sa na viacerých úrovniach (žáner, postava, dej) uplatňuje princíp hybridizácie. Presun ťažiska dramatickej výpovede smerom k politickej téme a ideologickému posolstvu je spojený s problematizáciou kategórie dramatickej postavy (potenciál dramatickosti postáv je redukovaný na hlásateľov istého presvedčenia) a dramatického dialógu (dialóg je obsahovo zúžený predovšetkým na uvedenie utopickej vízie, čím stráca na dramatických kvalitách).
The article presents an interpretation of Jozef Závodný’s (1899 – 1969) play Nadčlovek ([Overman] 1928). The dramatic text deals with a utopian topic of revolutionary change of the world through technological invention. In spite of the fact that the play was staged in 1928 by Slovak National Theatre in Bratislava, it remains largely forgotten. The article outlines the way in which Závodný’s text builds its dramatic dialogues and models its characters and plot. At the same time, the contribution aims at specifying utopian motifs the play employs and strives to show the ways in which these influence the dramatic structure. The author of the contribution also provides an overview of the possible sources of inspiration (avant-garde art, film, political theatre, socialist ideology, Christian concepts) that resulted in play’s employment of multiple textual strategies and the principle of hybridisation on multiple levels (genre, characters, plot). The play accentuates political and ideological messages and this has a significant bearing on the dramatic dialogue and the category of the dramatic persona. The characters in the play are reduced to promoters of political beliefs and dialogues are narrowed down to presenting the utopian vision and as such lose their dramatic potential.
How to cite:
ISO 690:
Lacová, H. 2022. Cez revolúciu k novému svetu – podoba utópie a jej vplyvy na dramatickú štruktúru v hre Nadčlovek (1928) od Jozefa Závodného. In Slovenská literatúra, vol. 69, no.3, pp. 224-238. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2022.69.3.2

APA:
Lacová, H. (2022). Cez revolúciu k novému svetu – podoba utópie a jej vplyvy na dramatickú štruktúru v hre Nadčlovek (1928) od Jozefa Závodného. Slovenská literatúra, 69(3), 224-238. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2022.69.3.2
About edition:
Publisher: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Published: 23. 5. 2022