Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Bratislava v slovenských filmoch prvej dekády nového milénia

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 3
Jana Dudková Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2021, 325 - 336
Language: slo
Keywords:
slovenský hraný film, Bratislava, mestský film, postmodernita, nemiesta
Article type: II. Štúdie / II. Studies
About article:
Štúdia sa zaoberá podobami zobrazovania Bratislavy v slovenských mestských filmoch prvej dekády nového milénia a ukazuje, ako sa tieto zobrazenia v jej priebehu menili a postupne revidovali. Vychádza zo základnej heuristiky, teda štúdia samotných filmov, v ktorých Bratislava zohráva kľúčovú úlohu, pričom cieľom nie je hĺbková analýza jednotlivých filmov ale skôr poskytnutie prehľadovej perspektívy. Autorka nadväzuje na svoje skoršie práce, najmä knihu Slovenský film v ére transkulturality (2011), pričom svoj záujem rozširuje o nové príklady a testuje tak relevantnosť používania na prelome milénií etablovaných pojmov („lifestylový mestský film“, „nemiesta“, „nadmodernita“, „postmodernita“) na vybrané filmy. Cieľom je mapovanie obrazov Bratislavy a vytvorenie ich základnej typológie, zdôraznenie obrazu slovenskej kinematografie ako série na seba nadväzujúcich a reagujúcich filmov, s postupným odklonom od obrazov historického jadra mesta smerom k obrazom pravého brehu Dunaja (napr. Veľký rešpekt, Bratislavafilm) a napokon presun dôrazu na prostredia slovenských regiónov či iných miest.
The article deals with the way Bratislava was portrayed in Slovak films with urban settings produced in the first decade of the 21st century and shows how these portrayals changed over this period. Methodologically, the article is based on basic heuristics, i.e. on the analysis of the films themselves. The aim of the paper is to provide a general overview rather than an in-depth analysis of individual pieces. The author draws on her previous research in the area, especially on her Slovenský film v ére transkulturality [Slovak film in the era of transculturality; 2011]. By widening the corpus, she tests the relevance of concepts used in film studies at the turn of the millennia (“lifestyle urban film”, “non-places”, “supermodernity”, “postmodernity”) for chosen films. The aim of the paper is to map the portrayals of Bratislava and devise their basic typology, while accentuating the narrative of Slovak cinematography as a series of films reacting to each other, gradually shifting their focus from the historical city centre to the places on the right side of the Danube (e.g. Veľký rešpekt [Big respect], Bratislavafilm) and subsequently to other Slovak regions and towns. Key words: Slovak live action film, Bratislava, urban film, postmodernity, non-places
How to cite:
ISO 690:
Dudková, J. 2021. Bratislava v slovenských filmoch prvej dekády nového milénia. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.3, pp. 325-336. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.11

APA:
Dudková, J. (2021). Bratislava v slovenských filmoch prvej dekády nového milénia. Slovenská literatúra, 68(3), 325-336. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.3.11
About edition:
Publisher: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of the Slovak Academy of Sciences
Published: 10. 5. 2021