Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Od literatúry k digitálnym hrám, od čítania príbehov k ich hraniu

In: Slovenská literatúra, vol. 67, no. 6
Martin Boszorád Číslo ORCID - Juraj Malíček Číslo ORCID

Details:

Year, pages: 2020, 584 - 597
Language: slo
Keywords:
literatúra, digitálne hry, ikonické – operatívne, (inter)medialita, fantasy, populárna kultúra/popkultúra
Article type: I. Štúdie / Studies
About article:
Nosnou ambíciou state je reflexia vzťahu literatúry a digitality, resp. preverovanie potenciálu výskumov literatúry nazeranej v súradniciach (post)digitálnej civilizačno-kultúrnej situácie, ktorá zásadným spôsobom ovplyvňuje i to, ako literatúra ako taká jestvuje, resp. to, akým spôsobom kultúrne cirkuluje či rezonuje. Predmetom záujmu je literatúra digitalizovaná, teda prevedená do podoby číslic, v úzkom, resp. špecifickom slova zmysle literatúra remediovaná. Na príklade próz Andrzeja Sapkowskeho a ich videoherných posttextov z dielne vývojárskej spoločnosti CD Projekt Red autori sledujú, čo sa deje s literatúrou prevedenou do podoby digitálnych hier. Leitmotívom uvažovania je binárna opozícia ikonickosti (definujúcej literatúru) a operatívnosti (definujúcej digitálne hry), ale aj nanajvýš literárnovedné a podstatné otázky, ako napr. otázka príbehu a jeho vzťahu k rozprávaniu. Koncepčne a metodologicky kľúčovou je aj otázka žánru, konkrétne fantasy, kde autori reflektujú špecifickú podobu digitálnej literatúry z pozícií štúdia popkultúry, teda v optike, ktorá okrem iného umožňuje nazerať na vec nie cez prizmu umeleckých druhov, ale cez prizmu žánrov.
The main ambition of the paper is a reflection on the relation between literature and digitality, or verification of the potential of reserch into literature seen in the context of the (post)digital civilizational and cultural situation, which decisively influences the way literature as such exists, or the way it circulates and resonates in culture. The subject of the interest is digitalized literature, i.e. converted into numbers, in a narrow or specific sense, new-medium literature. The authors use the example of Andrzej Sapkowsky´s fiction and its video game post-texts produced by the developer CD Projekt Red to find out what happens to literature converted into the form of a digital game. The leitmotif of the reflection is the binary opposition of the iconic (defining literature) and the operative (defining digital games) as well as the very literary scientific and fundamental issues such as the issue of a story and its relation to narration. In terms of the concept and the method, the key question is the question of the genre, i.e. fantasy, where the authors reflect on the specific form of digital literature from the perspective of pop culture, i.e. the optics which makes it possible to view the matters not through the prism of literary types but through the prism of genres. literature, digital games, iconic – operative, (inter)mediality, fantasy, popular culture/popculture
How to cite:
ISO 690:
Boszorád, M., Malíček, J. 2020. Od literatúry k digitálnym hrám, od čítania príbehov k ich hraniu. In Slovenská literatúra, vol. 67, no.6, pp. 584-597. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2020.67.6.5

APA:
Boszorád, M., Malíček, J. (2020). Od literatúry k digitálnym hrám, od čítania príbehov k ich hraniu. Slovenská literatúra, 67(6), 584-597. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2020.67.6.5
About edition:
Publisher: Slovenská literatúra
Published: 18. 1. 2020