Zoznam národných projektov SAV
Ústav hudobnej vedy SAV, v. v. i.
Historické pramene tradičného slovenského spevu: typológia, rekonštrukcia, interpretácia
Historical Sources of Traditional Slovak Singing: Typology, Reconstruction, Interpretation
| Doba trvania: |
1.1.2022 - 31.12.2025 |
| Program: |
VEGA |
| Zodpovedný riešiteľ: |
prof. PhDr. Urbancová Hana DrSc. |
| Anotácia: | Význam historického výskumu v súčasnej etnomuzikológii rastie paralelne s nárastom pramennej bázy, ktorá sa nakumulovala ako výsledok cieľavedomých zberateľských a dokumentačných aktivít za posledné dve storočia. Dnes stojí k dispozícii objemný fond typologicky rozmanitého materiálu, ktorý je potrebné spracovať a sprístupniť nielen na ďalší výskum, ale aj pre potreby praxe. Cieľom projektu je základný výskum historických prameňov tradičného slovenského spevu z obdobia 19. a prvej polovice 20. storočia, ktoré pochádzajú z územia Slovenska a z prostredia slovenských enkláv v zahraničí. Predmetom výskumu budú najmä písomné (notové a textové) rukopisné zápisy a zvukové (fonografické) nahrávky zo zbierok s kľúčovým významom pre slovenskú a stredoeurópsku etnomuzikológiu (Plicka, Bartók, Lineva) spolu s prípravou kritických edícií. Súčasťou projektu je návrh typológie prameňov tradičného spevu a jeho využitie na modelovom príklade inovatívneho historického štúdia piesňového žánru, ktorý sa nachádza v štádiu zániku. |
Hudobné centrá na Slovensku pred rokom 1650: inštitúcie – repertoár – paralely
Musical centres in Slovakia before 1650: institutions - repertoire - parallels
| Doba trvania: |
1.3.2025 - 31.12.2028 |
| Program: |
APVV |
| Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Studeničová Hana PhD. |
| Anotácia: | Medzi najvýznamnejšie centrá hudobnej kultúry na Slovensku patrili už od stredoveku mestá. Zachované písomné pramene z obdobia vrcholného stredoveku a raného novoveku dokladajú najstaršie, často zásadné záznamy o hudbe v rôznom sociálno-kultúrnom prostredí, o jej tvorcoch a dobových interpretoch, o obsahu alebo šírení repertoáru. Projekt sa zameriava na výskum písomných prameňov z doby medzi rokmi 1200–1650 z územia dnešného Slovenska a pramene slovenskej proveniencie v zahraničí s dôrazom na repertoár, jeho šírenie v rôznom sociálno-kultúrnom prostredí (mestské centrá, cirkevné inštitúcie, jednotlivci) a hľadanie paralel v rámci stredoeurópskeho priestoru. Primárne hudobné pamiatky (rukopisy, inkunábule, tlače) prinášajú svedectvá o jednohlasom a viachlasom repertoári (koexistencia chorálu a skladieb franko-flámskej renesančnej polyfónie), o jeho aktuálnosti, kvalite alebo špecifikách (lokálne prvky). Sekundárne pramene (archívne dokumenty mestskej kancelárie, fary, kláštora alebo jednotlivca) sprístupňujú informácie o samotnej realizácii hudby v konkrétnej lokalite a v konkrétnej inštitúcii. Na základe komplexného systematického heuristického výskumu a rozsiahlej kvalitatívnej a kvantitatívnej analýzy s transdisciplinárnymi presahmi predpokladáme získanie nových poznatkov v definovaných témach ako sú premeny hudobnej kultúry v hlavných centrách na Slovensku na regionálnej a transregionálnej úrovni, premeny hudobného repertoára naprieč storočiami, sociálne a kultúrne vplyvy v hudbe, vplyvy náboženských a politických zmien na hudobnú prax, migrácia hudobného repertoára (a iné) v európskom kontexte. Výsledky výskumov budú sprostredkované širokej odbornej a laickej verejnosti v podobe štúdií, monografií, databáz (open acces, Digital Humanities), workshopov, koncertov a konferencie. Snahou projektu je priniesť hĺbkový, inovatívny pohľad a novú interpretáciu poznatkov o hudobnej kultúre na Slovensku v medzinárodnom kontexte a na základe princípov otvorenej vedy. |
Identita a pamäť v hudbe 20. storočia: metamorfózy a interakcie
-
| Doba trvania: |
1.1.2024 - 31.12.2027 |
| Program: |
VEGA |
| Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Ščepán Michal PhD. |
| Anotácia: | Téma identity a pamäte má v diskurze humanitných vied svoje dlhodobo aktuálne postavenie. Oba pojmy pritom
nie sú disjunktné, navyše sa v mnohých prípadoch spájajú s hudobnou tvorbou. Táto vzájomná interakcia sa
preto stáva zaujímavým predmetom pre hudobno-vedný výskum. Hlavnou problematikou projektu je skúmanie
autorskej identity, jej podôb a premien z perspektívy hudobnej historiografie a hudobnej analýzy. Otázkou je, ako
sa táto osobitá forma identity prejavuje a aká je celková symbióza s identitami založenými na kultúrnej, sociálnej
či etnickej báze. Predmetom výskumu je sčasti i opačný pohľad na to, ako sa hudba prostredníctvom reflexie
určitých tém a javov stáva nositeľom kolektívnej pamäte, považovanej za jeden z hlavných konštituentov identity.
Výskumné okruhy reflektujú predovšetkým domáce reálie so zámerom ich komparácie v širších kontextoch
vývoja európskej hudby. |
Multilingvizmus v cirkevnom speve
Multilingualism in Church Chant
| Doba trvania: |
1.1.2024 - 31.12.2027 |
| Program: |
VEGA |
| Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Ruščin Peter PhD. |
| Anotácia: | Predmetom projektu je výskum vplyvu viacjazyčnosti cirkevného spevu na jeho vývoj na území Slovensku z
historickej perspektívy od raného novoveku do 20. storočia. V centre pozornosti sú historické podoby cirkevného
spevu (liturgické spevy, parafrázy, duchovné piesne) zachytené v písomných prameňoch z nášho územia v
rôznych jazykových verziách (latinčina, čeština, nemčina, maďarčina, slovenčina vrátane jej predspisovných
foriem, cirkevná slovančina). Výskum je zameraný na kultúrny a regionálny kontext multilingvizmu vo vybraných
historických obdobiach a konfesionálnych tradíciách. Cieľom projektu je na základe pramenného výskumu
zdokumentovať viacjazyčné verzie cirkevných spevov a exaktnejšie vymedziť vplyv multilingvizmu na vývoj,
charakter a koexistenciu cirkevného spevu rôznych konfesionálnych tradícií. Projekt vyústi do nových poznatkov
o prepojení hudobno-kultúrnych a lingvistických determinánt cirkevného spevu nielen u nás, ale aj v širšom
geografickom kontexte. |
Networking a migrácia v hudobných dejinách Slovenska 17. – 19. storočia: stredoeurópske kontexty, regionálne špecifiká
Networking and Migration in the Musical History of Slovakia in the 17th – 19th Centuries. Central European Contexts, Regional Specificities
| Doba trvania: |
1.1.2025 - 31.12.2028 |
| Program: |
VEGA |
| Zodpovedný riešiteľ: |
PhDr. Petőczová Janka CSc. |
| Anotácia: | Výskum hudobnej kultúry na Slovensku je dôležitou súčasťou muzikologického výskumu v strednej Európe. Jeho súčasťou sú hudobná regionalistika a hudobná topografia, ktoré aktuálne skúmajú problematiku networkingu/sieťovania hudobných javov, migráciu hudobníkov, transmisiu hudby a hudobné interakcie v širších európskych súvislostiach. V projekte budú tieto problémy riešené v rámci odhaľovania historickej premenlivosti hudobného života na Slovensku v 17. – 19. storočí v kontexte strednej Európy, predovšetkým v jej premenlivých topografických a administratívno-správnych štruktúrach. Podstatou bude základný výskum hudobných prameňov vo vybraných regiónoch (Bratislavská, Spišská, Šarišská stolica) s cieľom pripraviť vedecké monografie a štúdie, zamerané na otázky kantorátov v ranom novoveku, šírenia hudobného repertoáru, vzdelávania hudobníkov a ich
migráciu za prácou v európskom priestore, ďalej na otázky meštianskej kultúry v urbánnom prostredí, hudobných
osobností a hudobnej tvorby. |
Repertoár - inštitúcie - premeny: hudobná kultúra na Slovensku od stredoveku do roku 1650
Repertoire – Institutions – Transformations: Musical Culture in Slovakia from the Middle Ages to 1650
| Doba trvania: |
1.1.2025 - 31.12.2028 |
| Program: |
VEGA |
| Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Studeničová Hana PhD. |
| Anotácia: | Vo vývoji kultúrnych dejín zohrala hudobná kultúra miest a inštitúcií z územia dnešného Slovenska dôležitú úlohu. Zachované písomné pramene z doby medzi rokmi 800–1650 dokladajú najstaršie, často zásadné záznamy o hudbe v rôznom sociálno-kultúrnom prostredí, o jej tvorcoch a dobových interpretoch, o obsahu alebo šírení repertoáru. Vďaka komplexnému systematickému heuristickému výskumu a analýze písomných prameňov (primárnych hudobných pamiatok a sekundárnych archívnych dokumentov) bude možné získať nové poznatky o premenách hudobnej kultúry na regionálnej a transregionálnej úrovni, o premenách hudobného repertoára naprieč storočiami, o sociálnych a kultúrnych vplyvoch v hudbe, o vplyvoch náboženských a politických zmien na hudobnú prax alebo o migrácii hudobného repertoára. Tieto poznatky budú posudzované v medzinárodnom kontexte s dôrazom na hľadaní paralel v stredoeurópskom priestore, čo by malo priniesť hĺbkový, inovatívny pohľad a novú interpretáciu poznatkov o hudobnej kultúre na Slovensku. |
Celkový počet projektov: 6