In: Slovenská literatúra, vol. 58, no. 4
Detaily:
Rok, strany: 2019, 358 - 366
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
LITERARY CRITICISM, CZECHO-SLOVAK LITERARY CONTEXT, GROUP DAV, F. X. ŠALDA
Typ článku: Rozhľady / Study
DOI: https://doi.org/--
O článku:
V štúdii sledujeme vzťah literárnych kritikov z okruhu časopisu DAV k českému kritikovi F. X. Šaldovi. V prístupe davistov k Šaldovi je podľa nás možné od roku 1937 (smrť F. X. Šaldu), ale najmä po roku 1948, vystopovať tri komplementárne spôsoby privlastnenia, nazývame ich domestikácia, interpretácia a manipulácia. Slovenskí marxistickí kritici z okruhu DAVu totiž afirmatívne prijímali a aplikovali Šaldove kritické metódy na riešenie slovenských kultúrnych problémov, zároveň však výrazne ideologicky deformovali jeho názory, tento fakt ukazujeme na príklade Vladimíra Clementisa.
Venujeme sa aj vplyvu šaldovskej personalistickej kritiky ako modelu a „vzoru“ na slovenské kultúrne prostredie pred 2. svetovou vojnou a zaujímajú nás aj názorové korekcie, ktoré niektorí slovenskí zástancovia šaldovského typu kritiky urobili po nástupe komunistickej diktatúry (Alexander Matuška). Na záver dokladujeme, že Šalda ako reprezentant istého prístupu k otázkam kultúry, je do istej miery prítomný aj v aktuálnych vnútroslovenských literárnych diskusiách, napríklad v prácach Júliusa Vanoviča.
The study deals with the relationship between the critics from the magazine DAV´s circle and the Czech critic F. X. Šalda. There seem to be three complementary ways of relating to Šalda that can be tracked in the Davists´ approach to him from 1937 (F. X. Šalda´s death), and especially after 1948: they are called domestication, interpretation and manipulation. Šalda´s critical methods were well received and applied by Slovak marxist critics from the magazine DAV in order to solve Slovak culture problems, however his opinions were also significantly reshaped under the influence of ideology. Vladimír Clementis is used as an example to prove the fact.
The study also deals with the influence of Šalda´s personalistic criticism as a model and pattern on Slovak cultural enviroment before World War II. and is concerned with opinion adjustments made by some of the Slovak promoters of Šaldaesque criticism after the rise of Communist dictatorship (Alexander Matuška). In conclusion there is given evidence that Šalda as a representative of a certain approach to cultural issues is to some extent still present in the current Slovak literary discussions, e.g. in Július Vanovič´s works.
Ako citovať:
ISO 690:
Passia, R. 2019. Interpretácia, domestikácia, manipulácia (davisti a F. X. Šalda). In Slovenská literatúra, vol. 58, no.4, pp. 358-366. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
APA:
Passia, R. (2019). Interpretácia, domestikácia, manipulácia (davisti a F. X. Šalda). Slovenská literatúra, 58(4), 358-366. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 20. 2. 2019