Electronic Library of Scientific Literature
Volume 44 / No. 1-2 / 1997-98
MIRON ZELINA
Príspevok sa zapodieva úvahou o metaproblémoch školstva, edukácie. Načrtáva
tri bazálne metaproblémy. Prvým je odtrhnutosť obsahu vzdelávania od života
v novom tisícročí. Druhým je nekomplexný rozvoj poznávacích funkcií osobnosti.
Tretím metaproblémom je nedostatočné rozvíjanie nonkognitívnych oblastí
z čoho, podľa autora, pramení ľudské zlo a ľudské zlyhanie. V závere vyzýva
na riešenie metaproblémov.
Kľúčové slová: metaproblém, psychopedagogika, zmena, tvorivosť,
humanizmus, nonkognitívny rozvoj, kognitívny rozvoj
pp. 2-6
Download full text in PDF format (177 kB)
ĽUBOMÍR KRALČÁK
Sociolingvistická teória a sociolingvistický výskum dosiahli v ostatnom
čase aj na Slovensku úroveň, ktorá u nás výrazne prispieva k formovaniu
sociolingvistiky ako hraničnej vednej disciplíny. Preto pokladáme za nevyhnutné
poskytnúť poslucháčom VŠ odboru slovenský slovenský jazyk aj možnosť absolvovať
sociolingvistiku aspoň ako nepovinnú disciplínu; na nižších stupňoch škôl
je potrebné uvažovať o rozšírení základných lingvistických pojmov o niektoré
sociolingvistické pojmy.
Kľúčové slová: sociálne faktory jazykovej komunikácie, predmet sociolingvistiky,
sociolingvistický výskum, sociolingvistická teória, sociálna diferenciácia
jazyka, jazyk ako sociálno-komunikačný systém.
pp. 6-8
Download full text in PDF format (177 kB)
ŠTEFAN HOLIČ
Príspevok skúma niektoré otázky sugestívnosti a emfatickosti v rečníckom
prejave a zameriava sa hlavne na prakticko-didaktický aspekt tejto problematiky.
Kľúčové slová: Nová rétorika. Jazyková stránka rečníckeho prejavu.
Sugestívnosť a emfatickosť v rečníckom prejave. Jazykové prostriedky ako
stimulátory sugestívnosti a emfatickosti.
pp. 8-13
Download full text in PDF format (177 kB)
NATÁLIA IHNÁTKOVÁ
Autorka v príspevku porovnáva zbližovanie sa štylistiky a komunikácie
vo vedeckej teórii a vo vyučovaní. Následne odporúča prehĺbiť, rozšíriť
a systemizovať komunikatívne činnosti v učebných osnovách a učebniciach,
najmä v základnej škole.
Kľúčové slová: zložky učebného predmetu, komunikatívna koncepcia
vyučovania, štylistika, komunikácia, sloh, učebné osnovy, učebnice, komunikačné
činnosti.
pp. 13-16
Download full text in PDF format (177 kB)
IVANA KOLÁŘOVÁ
Příspěvek poukazuje na některé konkrétní možnosti aplikace teorie o komunikačních
funkcích výpovědi ve slohové a jazykové výuce na základní škole. Opíráme
se zde především o výsledky diplomové práce posluchačky studia učitelství
pro 1. stupeň ZŠ L. Lánské, která vznikla ve spolupráci s autorkou příspěvku,
stejně jako ona však přihlížíme i ke zpracování uvedené tematiky v některých
stávajících učebnicích českého jazyka pro 1. stupeň základní školy.
Klíčová slova: jazyková výuka, skladba, sloh, druhy vět, oznámení,
otázka, rozkaz, přání, mluvní akt, komunikační funkce, text, učebnice,
zpracování.
pp. 16-19
Download full text in PDF format (177 kB)
MARTA BUGÁROVÁ
Zvláštnosťou bežnej komunikácie je, že sa tu vo veľkej miere využíva
variantnosť základných intonačných typov. Súvisí to predovšetkým s vyjadrením
emócií a psychického stavu hovoriaceho. Hodnotenie situácie sa niekedy
vyjadruje len pomocou intonácie, bez lexikálnych a gramatických prostriedkov.
Aj emfatická intonácia má svoje funkčné využitie.
Kľúčové slová: nekonvenčná intonácia, intonačný typ, timbrové odtienky,
intonačné prostriedky, tempo reči, dôrazové slovo, prízvuk, enumeratívna
výpoveď, emfáza, expresívna výpoveď, intonačné centrum, aktuálne vetné
členenie.
pp. 21-25
Download full text in PDF format (159 kB)
EMA KROŠLÁKOVÁ, ĽUDMILA BENEDIKOVÁ
Príspevok skúma zmeny v oblasti slovenskej slovnej zásoby na báze Krátkeho
slovníka slovenského jazyka (1987) a heslára Mičátkovho slovníka (1900).
Časť slov heslára tvorí v súčasnosti stabilnú zložku spisovnej slovenčiny.
Niektoré slová prešli hláskoslovnými a pravopisnými zmenami, odstránili
sa dubletné podoby, mnohé slová hodnotíme ako nárečové, iné ako bohemizmy,
rusizmy. Konštatuje sa, že pohyb, dynamika slovenského jazyka je značná.
Kľúčové slová: svojbytnosť slovenčiny, tematické zameranie, lingvistická
analýza slov, zanikanie nárečových slov, zanikanie slov cudzieho pôvodu,
hláskoslovné a pravopisné zmeny, stabilná zložka glosára, štylistické prehodnotenie
slov.
pp. 25-28
Download full text in PDF format (159 kB)
KATARÍNA BALÁŽIKOVÁ
Práca s textom nesie všetky znaky tvorivej vyučovacej metódy. Môžeme
ju zaradiť do rôznych fáz vyučovacej hodiny. Básne pre deti obsahujú výstavbový
prvok - hru so slovom, čo možno didakticky využiť.
Kľúčové slová: znaky tvorivej metódy, práca s textom ako vyučovacia
metóda, umelecký text ako východisko pre poznávanie gramatického systému
pp. 29-34
Download full text in PDF format (159 kB)
ERIKA ONDREJČEKOVÁ
V príspevku sa poukazuje na možnosti využitia fenoménov tradičnej duchovnej
kultúry vo výučbe materinského jazyka a cudzích jazykov ako na jednu z možnosti
humanizácie edukačného procesu (výchova a vzdelávanie) na stredných
Kľúčové slová: humanizácia edukácie, tradičná duchovná kultúra,
rozvíjanie emocionality, hodnotiaca výučba, výučba jazykov, tvorivé myslenie,
sebarealizácia, jazyková indulgencia.
pp. 34-38
Download full text in PDF format (159 kB)
ĽUBOŠ TUŽINSKÝ
pp. 38-44
RENÁTA LUKAČKOVÁ, BEATA SOLČANSKÁ
pp. 45-46
DANIELA ONDIKOVÁ
pp. 46-48
LADISLAV HORVÁTH
pp. 48-50
DANA HUBAČOVÁ
pp. 50-55
pp. 56-59
Kniha o efektívnom čítaní
Jičín - město pohádky
8. september - Medzinárodný deň gramotnosti