Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Spoločný stánok dvoch ústavov SAV.

Vedecký stánok vyrábal výskumníkov

30. 9. 2018 | videné 740-krát

Robiť výskum môže byť zábava. O tom sa snažili v spoločnom stánku presvedčiť návštevníkov piatkovej Európskej noci výskumníkov v bratislavskej Starej tržnici vedci z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV a Ústavu etnológie a sociálnej antropológie SAV. Ako povedala Mgr. Lucia Hargašová, PhD. (z toho prvého), pracovníci týchto inštitúcií sa zhodli na tom, že majú viacero spoločných tém a – hoci práve nepracujú na žiadnom spoločnom projekte – tie témy sú pre verejnosť zaujímavé a pre oba tímy perspektívne. „Dobrým príkladom takejto témy, ktorá je pre obe naše pracoviská spoločná sú hoaxy a konšpiračné teórie,“ povedala s tým, že hostia stánku sa na tento námet dosť pýtajú.

Noc výskumníkov však vedci využili na to, aby v návštevníkoch svojho vedeckého stánku prebudili výskumníkov. „Chceme, aby si ľudia vyskúšali, aké je to byť výskumníkom,“ vysvetlila Lucia Hargašová. „Máme pre nich pripravených zopár úloh, môžu si ich vyskúšať tu, alebo vyspovedať vedcov v iných stánkoch. Ak si načítajú QR kód na druhej strane zadania, dostanú sa k širšiemu kontextu témy, ktorú skúmajú." „My máme len jedinú výskumnú otázku,“ doplnil ju PhDr. Tomáš Kubisa z Ústavu etnológie a sociálnej antropológie SAV. „Majú zistiť, ktoré stánky zastupujú ústavy, v ktorých sa skúma istá téma. Tie témy sú vyberané tak, aby boli interdisciplinárne, takže odpovede nájdu vo viacerých stánkoch,“ vysvetlil. Ako povedala Lucia Hargašová, zadanie bolo prispôsobené tak, aby bolo vhodné pre rôzne vekové skupiny.

Hostí spoločného stánku týchto dvoch ústavov priťahovalo však viacero tém, ktoré vedci prezentovali. Vari najviac projekt InovEduc. Ako vysvetlila Mgr. Ľubica Voľanská, PhD., ide o medzinárodný a multidisciplinárny projekt, ktorý mapuje a digitalizuje 24 kultúrnych pamiatok na východnom Slovensku a na západnej Ukrajine a ktorý slúži ako pomôcka učiteľom stredných škôl. „Nositeľom bola Paneurópska vysoká škola, my sme boli jedným z partnerov,“ zdôraznila táto vedkyňa z Ústavu etnológie a sociálnej antropológie SAV. Podľa nej išlo o to, ako pútavým spôsobom podať predmety ako je história, náboženstvo, ľudová kultúra alebo občianska náuka v danom regióne.

Tvorcovia využili fakt, že pre mladú generáciu je prístupná moderná technika. Pripravili 3D modely pamiatok, od kostolov, cez ľudovú architektúru až po vínne pivnice, ktoré sú voľne dostupné a zaškolení učitelia ich využívajú v podobe rozšírenej, či virtuálne reality. Pričom vonkoncom nejde len o ich prehliadku, ale aj o ich využitie pri najrôznejších učebných predmetoch. „Nielen histórie, či občianskej náuky. Vieme o učiteľoch, ktorý tie objekty využili v matematike, pri počítaní objemov či obsahov. Iní – na chémii, sa venovali napríklad zloženiu omietky stredovekých kostolov...“ dodala táto vedkyňa.

(pod)

Foto: (sob)