Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

The Lipstick Effect and Outdoor Cultural Consumption in Slovakia in Times of Crisis

In: Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 67, no. 6
Mária Tajtáková - Štefan Žák - Peter Filo
Detaily:
Rok, strany: 2019, 607 - 628
Jazyk: eng
Kľúčové slová:
Global economic crisis, consumer behaviour, culture and the arts, outdoor cultural consumption, Lipstick effect, Slovakia; JEL Classification: D12, Z1
Typ článku: Vedecký článok / Article
Typ dokumentu: PDF / PDF
O článku:
Príspevok sa zaoberá zmenami vo vonkajšej kultúrnej spotrebe (mimo domácností) na Slovensku a skúma prítomnosť tzv. Lipstick efektu, ktorý je typický pre konzumáciu hedonických statkov v obdobiach ekonomických kríz. Na základe dvojetapového primárneho výskumu analyzujeme účasť na kultúrnych podujatiach (návšteva divadla, kina, koncertu, opery, baletu, tanečného predstavenia, výstavy, vernisáže a iných) v predkrízovom a krízovom období z hľadiska kontrastných perspektív. Výsledky nášho výskumu naznačujú, že spotrebitelia neupúšťajú od spotreby kultúry v časoch ekonomických poklesov, a to aj napriek oddialiteľnému charakteru tohto typu spotreby. Naopak, spotreba kultúry môže byť udržateľná, či dokonca vzrásť počas recesie. Náš výskum identifikoval nadradenosť psychologických aspektov nad ekonomickými faktormi, ako aj význam emocionálnych stimulov pre kultúrnu spotrebu v čase ekonomickej krízy. Napriek udržateľnej tendencii vonkajšej kultúrnej spotreby dochádza v krízových obdobiach k zmene spotrebiteľských vzorcov správania v oblasti intenzity návštev a výdavkov na kultúrne podujatia. Na základe našich zistení potvrdzujeme prítomnosť Lipstick efektu vo vonkajšej kultúrnej spotrebe na Slovensku počas globálnej ekonomickej krízy.
The paper deals with shifts in outdoor cultural consumption in Slovakia and explores the presence of the so called “Lipstick effect” related to the hedonic consumption in times of economic downturns. Based on the two-stage primary research we analyse the attendance at cultural events (visit to theatre, cinema, concert, opera, ballet, dance, exhibition, vernissage and others) during the pre-crisis and crisis period in view of contrasting perspectives. The results of our research suggest that the outdoor cultural consumption, however being a deferrable need, is not necessarily abandoned in times of economic downturns. On the contrary, it may be sustained or even enhanced during recessionary periods. Our research identified the predominance of psychological aspects over econo¬mic factors within arts participation with an increased role of emotional drivers during the recession. Although, the outdoor cultural consumption tends to be sustainable even in times of crisis, the consumption patterns are modified with regard to the intensity of participation and the spending on attended cultural events. Based on our findings we conclude that the outdoor cultural consumption in Slovakia had the Lipstick effect during the global economic crisis.
Ako citovať:
ISO 690:
Tajtáková, M., Žák, Š., Filo, P. 2019. The Lipstick Effect and Outdoor Cultural Consumption in Slovakia in Times of Crisis. In Ekonomický časopis/Journal of Economics, vol. 67, no.6, pp. 607-628. 0013-3035.

APA:
Tajtáková, M., Žák, Š., Filo, P. (2019). The Lipstick Effect and Outdoor Cultural Consumption in Slovakia in Times of Crisis. Ekonomický časopis/Journal of Economics, 67(6), 607-628. 0013-3035.
O vydaní:
Vydavateľ: Ekonomický ústav SAV a Prognostický ústav CSPV SAV
Publikované: 2. 10. 2019