Hosťom 20. epizódy Vedeckého podcastu SAV bol Imrich Barák z Ústavu molekulárnej biológie SAV

Vyšla 20. epizóda vedeckého podcastu SAV

25. 6. 2021 | videné 549-krát

V poslednej predprázdninovej epizóde Vedeckého podcastu SAV bol hosťom Sone G. Lutherovej vedúci oddelenia mikrobiálnej genetiky Ústavu molekulárnej biológie SAV Imrich Barák. Vyštudoval jadrovú chémiu, vo svojom výskume sa však venuje mikrobiológii. Pôsobil na viacerých zahraničných pracoviskách v USA, Veľkej Británii, Taliansku a Švajčiarsku. Publikoval množstvo štúdií vo vedeckých časopisoch, napríklad aj v prestížnom Nature Communications. Je držiteľom viacerých ocenení a je jedným zo zakladajúcich členov iniciatívy Veda chce žiť.

Imricha Baráka fascinuje príroda. „V prírode všetko so všetkým súvisí. Už len tým, že genetický kód platí od vírusov cez baktérie, živočíchy až človeka – je teda úplne jasné, že sme určení žiť spolu. A to je tá príroda, ktorú chápeme zatiaľ len veľmi povrchne,“ vysvetľuje svoj vzťah k prírode, ktorú považuje za svoju hnaciu silu a ktorá ho dokáže stále prekvapiť. V podcaste vysvetľuje aj to, ako sa z vyštudovaného jadrového chemika stal vedecký pracovník Ústavu molekulárnej biológie SAV.

Imrich Barák podrobne opísal, ako sa s českými kolegami podieľal na unikátnom objave súvisiacom s bakteriálnymi nanotrubicami, pri ktorom nezabudol vyzdvihnúť zanietenie doktoranda Jirku Pospíšila, ktorý ho k skúmaniu tejto témy prizval. Za svoj vedecký „svätý grál“ však považuje iný výskum – bionanotechnológie, ktoré majú veľký význam napríklad pri výrobe antibiotík.

Je presvedčený, že predpokladom vedeckej práce v molekulárnej biológii je spolupráca. „Veda v súčasnosti v experimentálnych odboroch nie je náhodná, je svetová. Ak nerobíte svetovú vedu, akoby ste v tejto oblasti nerobili. To znamená zahrnúť neskutočne veľa rôznych metodík z rôznych odborov. Bez spolupráce ju nie je možné robiť na svetovej úrovni,“ vysvetľuje a hneď aj odpovie, či vieme na Slovensku robiť svetovú vedu.

Privátny sektor Imricha Baráka ako vedca nikdy nelákal. „Asi by bolo pre mňa ťažké to obmedzenie, že musím ísť len za tým. Poviem to na príklade nanotrubíc. Neviem si predstaviť že by som išiel za niečím, čo päť rokov neprináša výsledok. Nikto by to nezaplatil. Tá sloboda bádania v základnom výskume je veľké plus,“ zdôraznil mikrobiológ.

V podcaste sa tiež zmienil o problémoch pri financovaní vedy na Slovensku, ale aj o tom, ako sa slovenskí vedci zapojili do svetového výskumu v hľadaní liečiv proti ochoreniu COVID-19.

„Kým si spoločnosť neuvedomí, že vedci a veda môže prispieť k oveľa väčšiemu blahobytu ako hocičo iné v rámci spoločnosti, tak sa zatiaľ nepohneme,“ skonštatoval Imrich Barák v podcaste.

Vedecký podcast SAV nájdete v podcastových aplikáciách PodBean, Apple Podcasts, Google Podcasts a na Spotify. Celý rozhovor s Imrichom Barákom si môžete vypočuť aj kliknutím na prehrávač vložený na konci textu. Podcast bude mať počas leta prázdninovú pauzu. Nová séria rozhovorov s vedeckými osobnosťami SAV odštartuje v septembri a bude obsahovať viacero zaujímavých noviniek.

Spracovala: Andrea Nozdrovická