Etnologička Tatiana Zachar Podolinská predstavuje unikátnu publikáciu
Na základe svojho viacročného výskumu religiozity vo viacerých lokalitách na Slovensku, autorka publikácie Mariánska oddanosť medzi Rómami na Slovensku Tatiana Zachar Podolinska prináša plastický obraz o mariánskej úcte medzi Rómami na Slovensku. Na pozadí celkového obrazu mariánskej zbožnosti v modernom a postmodernom svete autorka predstavuje Pannu Máriu ako hovorkyňu a bojovníčku za práva prehliadaných a utláčaných ľudí, žijúcich na reálnej alebo symbolickej periférii majoritných spoločností – pričom poukazuje na jej inkulturované a etnizované, t. j. etnickými skupinami a národmi preložené a etnicky „dokolorané“ podoby.
Autorka odhaľuje, ako postmoderná úcta k Panne Márii na jednej strane predstavuje pokračovanie tradičnej kresťanskej úcty k Matke Božej (vo všetkých jej základných elementoch). Na druhej strane je však konštantne kreatívne prepisovaná a vteľovaná do celkom nového jazyka moderného sveta i postmodernej religiozity a spirituality. Podľa autorky Panna Mária v 20. storočí v podstate kolonizovala svet, čím podstatne prispela k jeho christianizácii. Kým ostatné formy kresťanskej religiozity modernizáciou akoby strácali na sile (slovami Maxa Webera moderný svet sa „odkúzľuje“), Panna Mária nikdy neprestala svojimi zázrakmi a zjaveniami vytrvalo „okúzľovať“ svet, a tak sýtiť hlad ľudí a národov po vypočutí.
Autorka ukazuje, ako je Mariánska úcta úspešným prejavom vzdorovania viery voči sekularizácii, čo sa okrem iného prejavuje úspešným zmiešavaním predmoderných a ultramoderných prvkov viery a praktizovania spolu so živými formami ľudovej religiozity a „pop kresťanstva“. V 21. storočí sa tento religiózno-spirituálny koktail ukazuje ako mimoriadne žiadaný a atraktívny spirituálny artikel. Postmoderná Panna Mária sa tak významným spôsobom podieľa na svetovom spirituálnom turizme a zásadne tiež ovplyvňuje trh so spirituálnymi službami a komoditami.
Autorka ukazuje, ako sa z Panny Márie v 20. a 21. storočí stáva hlas periférnych etnických skupín a národov. V kontexte rómskych skupín v rôznych lokalitách na Slovensku autorka odhaľuje, ako prostredníctvom Panny Márie úspešne bojujú s marginalitou, vytvárajúc si pomyselné ostrovy s významovými miestami stredu vo vlastných komunitách. Na základe etnografických výskumov autorka približuje etnizované a inkulturované formy Panny Márie – tzv. Čokoládové Márie – t. j. Márie s rómskou tvárou a rómskym srdcom, ktoré pozorne počúvajú a plnia prosby rómskych veriacich bez ohľadu na miesto a čas, priamo uprostred domácností, bez zbytočného súdenia a mentorovania. Autorka tak predstavuje „Čokoládovú“ Pannu Máriu ako potenciálne jednu z možností pre slovenských Rómov na ich pomyslenej ceste „z periférie do stredu“.
Text: Tatiana Zachar Podolinská, Ústav etnológie a sociálnej antropológie SAV