Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Ilustračné foto z 1. kola celoplošného testovania

Skupina úplných podporovateľov a odporcov plošného testovania je zhruba rovnaká

6. 11. 2020 | videné 1024-krát

V období plošného testovania na koronavírus sa viac respondentov (44,4 percenta) v prieskume Ako sa máte, Slovensko? priklonilo k názoru, že s plošným testovaním súhlasí. Zaujímavosťou je, že skupina úplných podporovateľov a skupina úplných odporcov celoplošného testovania je približne rovnaká.

V prieskume, ktorý sa konal 29. októbra až 4. novembra 2020, teda pred, počas aj po prvom kole testovania, na otázku, či s celoplošným testovaním respondenti súhlasia alebo nesúhlasia sa 22,9 percenta respondentov priklonilo k odpovedi, že úplne súhlasia, 21,5 percenta opýtaných súhlasilo, 20,6 percenta sa nevedelo prikloniť k jednoznačnému názoru, 13, 2 percenta nesúhlasilo a 21,8 percenta rozhodne nesúhlasilo.

„Na Slovensku existuje približne pätina obyvateľov, ktorá nemá jasný názor na opatrenie v podobe celoplošného testovania na koronavírus. Je dôležité, aby vláda či iné inštitúcie dokázali jasnejšou, predvídateľnejšou a konzistentnejšou komunikáciou vysvetliť obyvateľom dôležitosť opatrení a tak zabezpečili ich pochopenie a zvýšili ochotu v ich dodržiavaní,“ vysvetľuje Barbara Lášticová z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV.

Pohľad na plošné testovanie silne formujú politické postoje respondentov. Medzi najväčších zástancov plošného testovania patria voliči OĽaNO (62 percent s ním rozhodne súhlasí) a voliči strany Za ľudí (39,5 percenta rozhodne súhlasí s testovaním). Naopak s plošným testovaním najmenej súhlasia voliči strany Kotlebovci – ĽS Naše Slovensko (49,4 percenta s ním rozhodne nesúhlasí), Smeru – SD (37,7 percenta rozhodne nesúhlasí) a voliči strany Hlas – SD (33 percent rozhodne nesúhlasí).

Projekt Ako sa máte, Slovensko? dlhodobo sleduje postoje obyvateľov na Slovensku od začiatku prísnych karanténnych opatrení v marci tohto roku. Prieskumy iniciovali prieskumná spoločnosť MNFORCE, komunikačná agentúra Seesame v spolupráci so Sociologickým ústavom SAV a Ústavom výskumu sociálnej komunikácie SAV. Doteraz sa zrealizovali rozsiahle zisťovania v marci, apríli, máji, septembri a v novembri.

Výskumy budú pokračovať aj v ďalších mesiacoch a vybrané dáta z prieskumov Ako sa máte, Slovensko? budú dlhodobo k dispozícii odbornej verejnosti v Slovenskom archíve sociálnych dát .

Text: Michaela Lukovičová, Seesame

Foto: TASR

Súvisiace články