Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Nultý ročník Petržalskej super školy

24. 6. 2013 | videné 876-krát

Projekt Petržalskej super školy vychádza z koncepcie Regionálnej kultúry a vzdelania v rámci Štátneho vzdelávacieho programu a opiera sa o rôzne deklarácie UNESCO. Globálny svet vyrastá z miestneho: deti sa učia všeobecnému na základe poznávania miest na ktorých reálne žijú. O tento projekt už prejavili enormný záujem aj iné mestské časti.

 

Nultý ročník tohoto pilotného projektu otvorili ešte v októbri 2012 symbolickým kľúčom predseda Slovenskej Akadémie Vied  profesor Jaromír Pastorek a starosta MČ Petržalka Vladimír Bajan. Zúčastnili sa ho všetci žiaci všetkých základných škôl v Petržalke (3537 účastí z ročníkov 5.-9.). Cieľom bolo zoznámiť žiakov s poznaním a vedou prostredníctvom tých, ktorí dosiahli významné výsledky a uznanie v celosvetovom meradle a takto im rozšíriť obzory a záujmy.

 

Cyklus prednášok otvoril pred takmer 450 mladými poslucháčmi pán profesor Moczo pomerne zložitou prednáškou o zemetraseniach vo svete a v Petržalke, za čo bol odmenený záplavou zvedavých otázok od mladých nadšencov.

 

Profesor Dvurečenskij prednáškou o čare matematiky od praveku podnes rozprúdil krv v mladých hlavách a žiacke investigatívne hlboké otázky typu: „Je nekonečno prvočíslo?“, „Môže svet a človek existovať bez matematiky?“, prinútili zamyslieť sa nielen pána profesora ale aj organizačný výbor.

 

Miroslav Boča takmer 400 siedmakom priblížil chémiu aj vytváraním molekúl za účasťou žiakov (museli sa držať za ruky čo náležite komentovali). Predviedol aj pokusy o nebezpečnosti a horľavosti vody, za čo si vyslúžil absolutórium od žiakov aj učiteľov.

 

Profesor Čiampor priblížil žiakom hranicu medzi živým a neživým na príklade vírusov a upozornil na riziká spojené s kontaktom s vírusmi aj na území Petržalky.

 

Profesor Bátora zaútočil u žiakov na primitívnu zvedavosť a okrem najmodernejších metód a nových nálezov, či pokladov z  územia Slovenska zaujal aj úplne obyčajnými črepmi a  úprimnou túžbou po poznaní. Práve túto prednášku, nazvanú Prapetržalka, mnohí žiaci ohodnotili ako úplne najlepšiu.

 

Profesor Staněk doslova zhypnotizoval publikum prednáškou o hĺbke ekonómie a žiaci sa nielenže plne sústredili na výklad, ale pri každej odpovedi pána profesora na ich otázky mu spontánne tlieskali.

 

Lukáš Demovič vtiahol žiakov do informatiky ich rečou – rečou počítačov a priblížil najlepší stredoeurópsky superpočítač Aurel, ktorý niektorí žiaci mali možnosť aj vidieť hneď po prednáške.

 

Daniel Nagaj strhol žiakov a udržal ich v napätí do poslednej minúty v premyslenej vedeckej šou, ktorou dirigoval nadšených poslucháčov vrátane pedagogického dozoru.

 

Predseda slovenskej kryptologickej spoločnosti, docent Nemoga, priblížil žiakom utajovanie informácií na všetkých úrovniach, od mobilov, ktoré majú žiaci až po superpočítače využívané armádami. Touto prednáškou uzavrel nultý ročník Petržalskej super školy.

 

Okrem prednášok pre ročníky 5.-7. sa uskutočnili aj prednášky pre 8. a 9. ročník priamo na školách, kde Dr. Chorvát názornými ukážkami sprístupnil žiakom lasery; Dr. Lexa prednáškou o sopkách všade na svete poukázal na fenomén prítomnosti vyhasnutých sopiek aj na našom území, Dr. Bezák predviedol hlbokú stavbu Zeme na príklade Petržalky a Dr. Vršanský priniesol jeden z najväčších kusov jantáru obsahujúci 283 zaliatych mravcov starých desiatky milión rokov a poukázal na prítomnosť hmyzu z čias dinosaurov v dnešnej Bratislave.

 

Projekt neprispel len k rozširovaniu obzorov u detí. Prednášky pred tak náročným publikom ocenili ako dôležitú skúsenosť aj významní svetoví profesori pracujúci u nás. Niektorým sa roztriasli kolená, iní mali trému, aj keď sú zvyknutí prednášať pred náročnejším publikom. Udržať pozornosť tohto davu s rozmanitou úrovňou záujmu o čokoľvek je vedeckým problémom, ale smerom k posledným prednáškam sa podarilo dosiahnuť optimum pozornosti. Žiaci na vedecké témy vypracovali samostatné projekty a okrem tvorivých prác sa samostatne zúčastnili na hodnotených sprievodných aktivitách, pri ktorých vysádzali stromy, čistili ulice a inak prispievali k zveľadeniu svojho bezprostredného okolia.