Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Slávnostné uvedenie do života knihy - (zľava) Viera Rosová, Anna Rácová a prof. Ján Urban.

Kniha o troch abrahámovských náboženstvách

14. 9. 2011 | videné 1155-krát

V Malom kongresovom centre VEDY, vydavateľstva SAV na Štefánikovej ul. 3, v Bratislave bola 13. septembra prezentácia dvojjazyčnej publikácie Eastern Christianity, Judaism and Islam between the Death of Muhammad and Tamerlane (632-1405), ktorú vydal Ústav orientalistiky SAV a redakčne pripravili Marián Gálik a Martin Slobodník.

Na podujatí sa zúčastnili podpredsedovia SAV Viera RosováĽubomír Falťan, predseda Učenej spoločnosti prof. Vladimír Bužek, predseda Humboldtovho klubu na Slovensku prof. Ján Urban, prof. Štefan Luby, prof. Ján Slezák a ďalší hostia.

Ako na úvod slávnosti povedal Marián Gálik, kniha v anglickom a v nemeckom jazyku prináša príspevky, ktoré odzneli na medzinárodnej konferencii na zámku v Dolnej Krupej v dňoch 25.-28. 6. 2008. Konferenciu slovenských i zahraničných humboldtovcov a iných vedcov finančne plne hradila Nadácia Alexandra von Humboldta, ktorá spoločne so slovenskou nevládnou organizáciou Pro Oriente umožnila vydanie prezentovaného zborníka. Prezentáciu pripravilo vedenie Ústavu orientalistiky SAV a Humboldtovho klubu na Slovensku.

Zborník obsahuje 15 príspevkov slovenských, českých, nemeckých, izraelských, čínskych a austrálskych vedcov na tému vzťahov troch abrahámovských náboženstiev medzi 7. a 15. storočím, ktoré vytvorili stáročné situácie majúce za následok „zatmenie“, či takmer úplné zničenie pôvodných ázijských a afrických kresťanských denominácií, najmä nestorianstva, teraz nazývaného Cirkvou východu. Málokto u nás vie, že až do smrti Proroka Muhammada bolo západné i východné kresťanstvo približne rovnako rozšírené pokiaľ išlo o počet veriacich.

Ako ďalej povedal Marián Gálik, všetko sa začalo meniť v druhej polovici 7. storočia. Islám sa ukázal ako dynamický prvok v medzinárodnom náboženskom, spoločenskom, ekonomickom i v kultúrnom živote. Po oslabení a páde Rímskej ríše a Byzancie Arabi a neskoršie Turci ovládli k nám obrátenú stranu Pamíru, Egypt, severnú Afriku, časť Španielska, veľkú časť južnej a značné územia strednej Európy. Aj keď nie prenasledovanie, ale isté ekonomické a politické znevýhodnenie kresťanského obyvateľstva počas stáročí viedlo k znižovaniu kresťanských veriacich. K tomu pristupovali miestne vojny a začiatkom 15. storočia po ovládnutí Strednej, čiastočne Prednej Ázie a severnej Indie Timurom Veľkým či Chromým (asi 1336-1405) prišlo skoro k úplnej likvidácií východných kresťanských denominácií. Situácia židovských obyvateľov týchto oblastí bola podobná.

Treba tiež konštatovať, že boli to západní európski kresťania, ktorí sa podobne, respektíve ešte horšie, správali k Židom, vyznávačom islamu a iných kresťanských denominácií. Vzájomná nevraživosť trvala v nasledujúcich dobách a neskončila sa doteraz. Menili sa a doteraz sa menia jej formy. Ak si pripomenieme, že len pred dvoma dňami pred touto prezentáciou uplynulo 10 rokov od newyorských „dvojičiek“, a ani 2 mesiace od neľudského vraždenia mladého nórskeho maniaka Andersa B. Brejvika, mali by sme si uvedomiť, že to čo sa stávalo v minulosti a je opisované v prezentovanej knihe, nie je vylúčené dnes, ani v budúcnosti. Tie nepatrné ostrovčeky, ktoré ostali po ukrutnom Timurovi sú mementom. To „zatmenie“ čo vtedy nastalo a doteraz sa neskončilo, môže sa v nejakej, inej forme zopakovať v budúcnosti, dodal Marián Gálik.

Prítomných hostí pozdravili podpredsedníčka SAV Viera Rosová a  predseda Humboldtovho klubu na Slovensku prof. Ján Urban. Potom obaja spolu s Annou Rácovou, ktorá prezentáciu moderovala, uviedli do života knihu lístkami čaju a zrnkami kávy symbolizujúcimi symbiózu Východu a Západu, vyjadrujúcich nádej,  že prispeje, aj keď ako nepatrne, k úsiliu o vzájomný medzináboženský dialóg, porozumenie, nie konfrontáciu.

Podpredseda SAV Ľubomír Falťan v prípitku doplnil myšlienky predrečníkov a zdôraznil, že naše bádanie v oblasti religionistiky a medzináboženských vzťahov si v budúcnosti ešte väčšmi musí všímať politických, ekonomických a mocenských aspektov, ktoré veľmi ovplyvnili a doteraz nepriaznivo ovplyvňujú tieto vzťahy.