Kniha o troch abrahámovských náboženstvách
V Malom kongresovom centre VEDY, vydavateľstva SAV na Štefánikovej ul. 3, v Bratislave bola 13. septembra prezentácia dvojjazyčnej publikácie Eastern Christianity, Judaism and Islam between the Death of Muhammad and Tamerlane (632-1405), ktorú vydal Ústav orientalistiky SAV a redakčne pripravili Marián Gálik a Martin Slobodník.
Na podujatí sa zúčastnili podpredsedovia SAV Viera Rosová a Ľubomír Falťan, predseda Učenej spoločnosti prof. Vladimír Bužek, predseda Humboldtovho klubu na Slovensku prof. Ján Urban, prof. Štefan Luby, prof. Ján Slezák a ďalší hostia.
Ako na úvod slávnosti povedal Marián Gálik, kniha v anglickom a v nemeckom jazyku prináša príspevky, ktoré odzneli na medzinárodnej konferencii na zámku v Dolnej Krupej v dňoch 25.-28. 6. 2008. Konferenciu slovenských i zahraničných humboldtovcov a iných vedcov finančne plne hradila Nadácia Alexandra von Humboldta, ktorá spoločne so slovenskou nevládnou organizáciou Pro Oriente umožnila vydanie prezentovaného zborníka. Prezentáciu pripravilo vedenie Ústavu orientalistiky SAV a Humboldtovho klubu na Slovensku.
Zborník obsahuje 15 príspevkov slovenských, českých, nemeckých, izraelských, čínskych a austrálskych vedcov na tému vzťahov troch abrahámovských náboženstiev medzi 7. a 15. storočím, ktoré vytvorili stáročné situácie majúce za následok „zatmenie“, či takmer úplné zničenie pôvodných ázijských a afrických kresťanských denominácií, najmä nestorianstva, teraz nazývaného Cirkvou východu. Málokto u nás vie, že až do smrti Proroka Muhammada bolo západné i východné kresťanstvo približne rovnako rozšírené pokiaľ išlo o počet veriacich.
Ako ďalej povedal Marián Gálik, všetko sa začalo meniť v druhej polovici 7. storočia. Islám sa ukázal ako dynamický prvok v medzinárodnom náboženskom, spoločenskom, ekonomickom i v kultúrnom živote. Po oslabení a páde Rímskej ríše a Byzancie Arabi a neskoršie Turci ovládli k nám obrátenú stranu Pamíru, Egypt, severnú Afriku, časť Španielska, veľkú časť južnej a značné územia strednej Európy. Aj keď nie prenasledovanie, ale isté ekonomické a politické znevýhodnenie kresťanského obyvateľstva počas stáročí viedlo k znižovaniu kresťanských veriacich. K tomu pristupovali miestne vojny a začiatkom 15. storočia po ovládnutí Strednej, čiastočne Prednej Ázie a severnej Indie Timurom Veľkým či Chromým (asi 1336-1405) prišlo skoro k úplnej likvidácií východných kresťanských denominácií. Situácia židovských obyvateľov týchto oblastí bola podobná.
Treba tiež konštatovať, že boli to západní európski kresťania, ktorí sa podobne, respektíve ešte horšie, správali k Židom, vyznávačom islamu a iných kresťanských denominácií. Vzájomná nevraživosť trvala v nasledujúcich dobách a neskončila sa doteraz. Menili sa a doteraz sa menia jej formy. Ak si pripomenieme, že len pred dvoma dňami pred touto prezentáciou uplynulo 10 rokov od newyorských „dvojičiek“, a ani 2 mesiace od neľudského vraždenia mladého nórskeho maniaka Andersa B. Brejvika, mali by sme si uvedomiť, že to čo sa stávalo v minulosti a je opisované v prezentovanej knihe, nie je vylúčené dnes, ani v budúcnosti. Tie nepatrné ostrovčeky, ktoré ostali po ukrutnom Timurovi sú mementom. To „zatmenie“ čo vtedy nastalo a doteraz sa neskončilo, môže sa v nejakej, inej forme zopakovať v budúcnosti, dodal Marián Gálik.
Prítomných hostí pozdravili podpredsedníčka SAV Viera Rosová a predseda Humboldtovho klubu na Slovensku prof. Ján Urban. Potom obaja spolu s Annou Rácovou, ktorá prezentáciu moderovala, uviedli do života knihu lístkami čaju a zrnkami kávy symbolizujúcimi symbiózu Východu a Západu, vyjadrujúcich nádej, že prispeje, aj keď ako nepatrne, k úsiliu o vzájomný medzináboženský dialóg, porozumenie, nie konfrontáciu.
Podpredseda SAV Ľubomír Falťan v prípitku doplnil myšlienky predrečníkov a zdôraznil, že naše bádanie v oblasti religionistiky a medzináboženských vzťahov si v budúcnosti ešte väčšmi musí všímať politických, ekonomických a mocenských aspektov, ktoré veľmi ovplyvnili a doteraz nepriaznivo ovplyvňujú tieto vzťahy.