.

Magnetická rezonancia – objav storočia

30. 5. 2011 | videné 1359-krát
Magnetická rezonancia je jedným z mnohých fyzikálnych javov, objavených v posledných desaťročiach. Jej využitie sa poslednom čase rozšírilo do viacerých oblastí života. Tajomstvá objavu poodhalí ďalší dokument z cyklu Spektra vedy.

Spektrum vedy je cyklus televíznych dokumentov o práci a úspechoch slovenských vedcov, o ich mimoriadnych objavoch.

Vznikol v spolupráci Slovenskej akadémie vied, Centra vedecko-technických informácií SR a Rozhlasu a televízie Slovenska.
Spektrum objavov a vynálezov slovenských vedcov vysiela Slovenská televízia každú stredu na druhom programe.

MAGNETICKÁ REZONANCIA - OBJAV STOROČIA

Premiéra: 1. jún 2011 / 21.10 h STV 2
Repríza : 2. jún 2011 / 15.00 h STV 2

Do povedomia širokej verejnosti sa dostala najmä medicínskym využitím, kde tento fyzikálny princíp využívajú prístroje na zobrazovanie chorobných zmien v ľudskom tele.

Medzi odbornou verejnosťou sa pre tento fyzikálny jav používa skratka NMR(z angl. nuclearna magnetická rezonancia). Je to označenie pre metódu využívajúca vlastnosť jadra atómov nazývanú spin. Pomocou manipulácie spinov elektromagnetickým žiarením s rezonančnou frekvenciou dokážeme zistiť chemické vlastnosti jednotlivých atómov. Informácie z NMR spektier umožňujú preto pochopiť podstatu mnohých fyzikálnych a chemických dejov v roztokoch aj tuhej fáze.

Výskumom NMR na Slovensku sa zaoberá aj Oddelenie zobrazovacích metód Ústavu merania SAV. Výskum v tomto oddelení zobrazovacích metód je zameraný na riešenie problémov týkajúcich sa zobrazovania biologických a nebiologických objektov pomocou nukleárnej magnetickej rezonancie (NMR, hlavná orientácia výskumu je na nové zobrazovacie metódy, špeciálne snímače, celo-telové zobrazovanie a mikro-zobrazovanie.

Pripravila: S.Klamová