Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

.

Ocenenia mladým chemikom za najlepšiu esej...

28. 2. 2011 | videné 1200-krát
Vo štvrtok 24. februára najúspešnejších mladých vedcov ocenili za najlepšiu esej. Ceny venovala Slovenská chemická spoločnosť (SCHS), ktorú na slávnosti zastupoval jej podpredseda doc. Milan Drábik.

O zlom obraze vedy a vedcov v očiach verejnosti sa vie už dlho a o jeho príčinách sa popísalo už mnoho papiera. Jedným z dôvodov je nedostatok skúseností a zručností vedcov zrozumiteľne a príťažlivo opísať, čo robia. Preto sa na mnohých univerzitách otvárajú študijné programy komunikácie vedy (Communicating Science alebo Science Communication) a pre vedcov sa organizujú kurzy komunikácie a spolupráce s verejnosťou.

Odovzdanie ocenení nadväzuje na seminár pre doktorandov chemických ústavov Slovenskej akadémie vied (Chemického ústavu, Ústavu anorganickej chémie a Ústavu polymérov), ktorý bol v dňoch 9. a 16. decembra 2010 v priestoroch Ústavu polymérov SAV. Organizovali ho pod patronátom odbornej skupiny pre polyméry SCHS pod názvom Komunikácia vedcov s verejnosťou – Prečo a ako?

Seminár uviedla predsedníčka Odbornej skupiny polyméry Mária Omastová, úvodné "školiace" stretnutie viedli doc. Ján Reguli (predseda OS pre výučbu chémie) a Ivana Konečná z Katedry chémie Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity.

Na prvom stretnutí účastníci spoznali význam komunikácie vedcov s verejnosťou. Zoznámili sa s pojmami prírodovedná alebo vedecko-technická gramotnosť (scientific-technological literacy), chápanie vedy verejnosťou (public understanding of science) a angažovanie, zaujatie verejnosti vedou a technikou (public engagement with/in science and technology), ako aj s formami a metódami zapájania vedcov a verejnosti do vzájomnej spolupráce. Následne boli predstavené niektoré zásady, ktoré je užitočné si uvedomovať pri spolupráci vedcov s verejnosťou či už priamo alebo prostredníctvom žurnalistov. Osobitným problémom je tvorba textov predstavujúcich príťažlivou a zrozumiteľnou formou výsledky práce vedcov širokej laickej verejnosti.

Na druhom stretnutí si účastníci navzájom predstavili svoje výskumné projekty prostred¬níctvom krátkych prezentácií. Ich vystúpenia boli veľmi dobre pripravené, o svojej práci hovorili zanietene a najmä zrozumiteľne pre poslucháčov, ktorí sa danou problematikou nezaoberajú.

Hlavnou úlohou účastníkov bolo napísať esej v rozsahu do 1500 slov, v ktorej by čitateľom ozrejmili, prečo sa chcú venovať vedecko-výskumnej práci – prečo si zvolili štúdium chémie na vysokej škole a následné doktorandské štúdium a čo je cieľom ich dizertačnej práce. Mali zrozumiteľne vysvetliť, aké výskumné metódy využívajú a najmä prečo je ich výskum potrebný a pre koho budú jeho výsledky užitočné (čo sa môže podariť objaviť, vyrobiť, vyliečiť,…). A mali najmä napísať, či (a prečo) ich táto práca baví a zaujíma a či by odporúčali aj iným študentom študovať a skúmať to, čo robia oni. Rok 2011 je vyhlásený za Medzinárodný rok chémie, preto by sme sa my všetci chemici mali snažiť propagovať chémiu na širšom fóre a najmä laickej verejnosti. To sa podarilo niektorým z doktorandov. Najlepšie napísané eseje boli publikované v časopise Biológia, ekológia, chémia, ktorý je primárne určený pre učiteľov a žiakov stredných a základných škôl a tiež pre odborníkov v oblasti prírodovedného vzdelávania. Časopis v súčasnosti vychádza len v elektronickej forme a je dostupný na adrese http://bech.truni.sk.

Vo štvrtok 24. februára boli teda najúspešnejší mladi vedci ocenení za najlepšiu esej. Za organizátorov ceny odovzdali doc. Ján Reguli z Katedry chémie Trnavskej univerzity a Mária Omastová, predsedníčka OS Polyméry pri SCHS. Ocenenie bolo udelené doktorandom - Ing. Tomášovi Bertókovi, Ing. Andrei Schenkmayerovej, Mgr. Lenke Halgašovej, Mgr. Ružene Pilišiovej z Chemického ústavu SAV a Ing. Klaudii Czanikovej z Ústavu polymérov SAV.

Vytvorené eseje nasvedčujú, že napriek mnohým okolnostiam, ktoré neprajú takejto voľbe povolania, sa na Slovensku stále nájde zopár nadšencov pre experimentálnu vedeckovýskumnú prácu. Veríme, že takéto vyznania mladých chemikov môžu byť motivujúce pre stredoškolských študentov, ale i mladších žiakov v čase voľby svojho ďalšieho štúdia. Želáme oceneným veľa ďalších úspechov vo vedecko-výskumnej práci a najmä počas celého Medzinárodného roku chémie 2011.

J. Reguli, M. Omastová
Foto: SCHS