Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Vedecká tajomníčka konferencie PhDr. Dagmar Podmaková, CSc., riaditeľka ÚDFV SAV a jej kolega, doc. PhDr. Miloslav Blahynka, PhD;  ktorý podujatie moderovali.

Aký je dnes divadelný hrdina?

29. 10. 2010 | videné 787-krát
Združenie slovenských divadelných kritikov a teoretikov a Ústav divadelnej a filmovej vedy SAV usporiadali v bratislavskom Malom kongresovom centre SAV vedeckú konferenciu Podoby a premeny hrdinu v súčasnom divadle. (Od klasických východísk po aktualizačné výklady).

Podujatie sa uskutočnilo s finančnou podporou Ministerstva kultúry a cestovného ruchu SR.

Na jednodňovom podujatí (27. 10. 2010) odzneli príspevky o rôznych podobách hrdinov a hrdiniek v súčasnom činohernom, bábkovom, hudobno-dramatickom a tanečnom divadle.
Teatrológovia diskutovali o vývine a premenách dramatického hrdinu v javiskových podobách predovšetkým v súčasnom slovenskom divadle. Niektorí autori reflektovali fenomén hrdinu aj cez poznanie tvorby na zahraničných divadelných scénach
Úvodný príspevok z dvanástich predniesla PhDr. Dagmar Podmaková, CSc., riaditeľka Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV a vedecká tajomníčka podujatia. S ďalšími príspevkami vystúpili kolegovia z ÚDFV SAV (M. Blahynka, E. Knopová, A. Maťašík, D. Sabolová-Princic), Divadelnej fakulty VŠMU (N. Lindovská, S. Šimková), Univerzity F. Konštantína v Nitre (M. Ballay), divadelní historici a kritici (L. Čavojský, V. Predmerský, P. Unger) a doktorandka Filozofickej fakulty PU v Prešove (Z. Matejková).


Koho má dnes divadlo za hrdinu? Aké sú hlavné postavy súčasných divadelných hier a inscenácií? Ako vnímame ich premeny na pozadí vplyvu spoločnosti na divadlo? Prečo sa hrdinovia dramatických diel menia v čase a priestore? Divadelní tvorcovia v snahe čo najvýstižnejšie odzrkadliť stav spoločnosti a pocity súčasníkov, oživujú na javiskách rôzne postavy. Významné osobnosti (spisovateľov, básnikov, politikov a iných), ale aj outsiderov. S jednými sme sa už akosi vyrovnali. S inými nemáme stále „vyrovnané účty“. Divadlo zobrazuje mužov ženy, veľkých hriešnikov, niekedy dokonca vrahov, ľudí navonok krehkých, ale vo vnútri silných. O niekoľko desaťročí za svetom si začíname bližšie všímať významné ženské postavy slovenských dejín, ich úlohu za pozadí rodovej rovnosti. Divadlo, jeho „hrdinovia“ sú zrkadlom spoločnosti, jej rozpadnutých hodnôt. Už nie sú len popieraním rôznych „imov“, sú skôr produktom éry prázdnoty, ktorú prežívame.
A tak nečudo, že nestor slovenských divadelných kritikov Ladislav Čavojský sa vo svojom príspevku spýtal: „Kam zmizol hrdina slovenskej drámy?“ Na záver prítomní mohli skonštatovať, že v optike dnešného divadla sa klasický hrdina mení na súčasného antihrdinu, či nehrdinu. Viac si o dnešnom hrdinovi v prizme divadla budeme môcť prečítať v knižnej publikácii, ktorú pripravuje vedecká tajomníčka konferencie s ďalšími autormi.

text: Katarína Ducárová
foto: Soňa Koželová