Nová publikácia Peter Konwitschny. Bojovník proti mŕtvej opere. Príspevok do reflexie operného divadla
Na sviatok sv. Valentína uviedla operná historička a kritička Michaela Mojžišová z Ústavu divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, v. v. i., do života svoju tretiu monografiu o opernom divadle. Tentoraz sa v teatrologickom výskume zamerala na tvorbu nemeckého režiséra Petra Konwitschného (1945). Jeden z najvýraznejších a súčasne najpolarizujúcejších operných tvorcov ostatných štyroch desaťročí je slovenskému publiku dobre známy z piatich produkcií, ktoré v rozpätí rokov 2005 – 2017 uviedlo Slovenské národné divadlo. Kniha Peter Konwitschny. Ein Kämpfer gegen die tote Oper/Peter Konwitschny. Bojovník proti mŕtvej opere vyšla v medzinárodnej spolupráci vydavateľstiev VEDA a Academia, v slovenskej aj nemeckej jazykovej mutácii.
Rozsahom útla, významom však dôležitá publikácia sa podľa autorky nesnaží analyzovať tvorbu kontroverzného režiséra z pohľadu opernej kritičky. Jej ambíciou bolo vypracovať katalóg režisérom konštantne používaných výrazových prostriedkov a stať sa tak sprievodcom v možnostiach čítania príznačných motívov Konwitschného poetiky. Na základe komparácie tridsiatky vybraných inscenácií sformulovala tematické okruhy Konwitschného tvorby, ktoré poukazujú na jeho ideový a estetický program. Práca popri analýze režisérovho rukopisu prispieva aj k poznaniu všeobecných princípov súčasnej opernej réžie a tiež včleňuje Konwitschného päť bratislavských inscenácií do globálneho kontextu umelcovho diela. Vzhľadom na to, že napriek verifikovanému významu režiséra nie je jeho dielo ani v nemeckej teatrologickej literatúre súhrnne spracované, publikácia má potenciál vstúpiť do medzinárodného umenovedného diskurzu.
Hostiteľom prezentácie bol Goetheho inštitút v Bratislave, početné publikum večerom sprevádzal operný kritik a súčasne autor nemeckého prekladu Robert Bayer. V príjemnej atmosfére moderátorovho rozhovoru s autorkou publikácie sa diváci dozvedeli veľa zaujímavostí nielen o vzniku samotnej knihy, ale aj o umeleckých a osobnostných špecifikách Petra Konwitschného. Monografiu uviedol do života operný režisér Marián Chudovský, ktorý sa v čase svojho pôsobenia na poste riaditeľa Opery SND a neskôr i generálneho riaditeľa SND zaslúžil o hosťovanie popredného nemeckého režiséra na našej prvej opernej scéne.
Spracovala: Klára Madunická, Ústav divadelnej a filmovej vedy CVU SAV, v. v. i.
Foto: autorka