Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Repetícia a variácia v strojopisnej konkrétnej poézii Milana Adamčiaka

In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 1
Jaroslav Šrank Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2024, 28 - 45
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Milan Adamčiak, strojopisná poézia, konkrétna poézia, konštelácia, serialita, repetícia, variácia
Milan Adamčiak, typewriter poetry, concrete poetry, constellation, seriality, repetition, variation
Typ článku: I. Štúdie / I. Studies
O článku:
Príspevok sa zaoberá strojopisnou konkrétnou poéziou intermediálneho umelca Milana Adamčiaka, ktorá vznikala v druhej polovici šesťdesiatych rokov 20. storočia. Sústreďuje sa na dva charakteristické útvary konkrétnej poézie: slovné a vetné konštelácie. Všíma si, ako sa v týchto textovo-obrazových kompozíciách uplatňuje princíp seriality. Serialita ako kľúčový kompozičný a významotvorný princíp je spojená najmä s repetíciou a variáciou. V súvislosti so slovnými konšteláciami štúdia zdôrazňuje funkciu výtvarnej kompozície pri narábaní so slovom vyňatým z jazykovej syntaxe. Pri vetných konšteláciách sa sústreďuje na metakritickú funkciu týchto útvarov, konkretizovanú do podoby kritiky jazyka ako komunikačného prostriedku a mocenského nástroja. Adamčiakovo repetično-variačné manipulovanie s jazykovým materiálom predstavuje aplikáciu výtvarných postupov na literárnu tvorbu. Príspevok teda poukazuje aj na intermediálny charakter Adamčiakovej konkrétnej poézie, upozorňuje na jej paralely a súvislosti s českou experimentálnou poéziou a výberovo si všíma aj dobové spoločensko-politické okolnosti.
The contribution deals with the typewritten concrete poetry of the intermedia artist Milan Adamčiak (1946 – 2017), which was created in the second half of the 1960s. It focuses on two characteristic forms of concrete poetry: verbal and sentence constellations. It observes how the principle of seriality is applied to these text-image compositions. Seriality, as a key compositional and meaning-generating principle, is particularly associated with repetition and variation. In the context of verbal constellations, the article emphasizes the function of visual composition in dealing with a word extracted from linguistic syntax. In sentence constellations, it concentrates on the metacritical function of these forms, specified in the form of a critique of language as a means of communication and an instrument of power. Adamčiak’s repetitive-variation manipulation of linguistic material represents the application of visual techniques to literary creation. The contribution also points out the intermedia character of Adamčiak’s concrete poetry, highlights its parallels and connections with Czech experimental poetry, and selectively considers the socio-political circumstances of the time.
Ako citovať:
ISO 690:
Šrank, J. 2024. Repetícia a variácia v strojopisnej konkrétnej poézii Milana Adamčiaka. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.1, pp. 28-45. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.1.3

APA:
Šrank, J. (2024). Repetícia a variácia v strojopisnej konkrétnej poézii Milana Adamčiaka. Slovenská literatúra, 71(1), 28-45. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.1.3
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 2. 2. 2024