Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

V malých dávkach je svet účinnejší. I poézia... Krátka báseň a význam reduktívnosti v tvorbe Rudolfa Juroleka

In: Slovenská literatúra, vol. 71, no. 1
Jana Juhásová Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2024, 12 - 27
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
slovenská poézia 20. a 21. storočia, Rudolf Jurolek, duch krátkosti, komplementarita, fragment, serialita, kruh
Slovak poetry of the 20th and 21st centuries, Rudolf Jurolek, the spirit of brevity, complementarity, fragment, seriality, circle
Typ článku: I. Štúdie / I. Studies
O článku:
Napriek tomu, že sa v slovenskej poézii nerozvinula historická podoba minimalizmu, ktorá kulminovala v euroamerickom priestore v šesťdesiatych až osemdesiatych rokoch 20. storočia, aj pod vplyvom kontaktov s tvorbou zahraničných autorov si viacerí slovenskí umelci osvojovali a tvorivo adaptovali singulárne znaky minimalistických poetík – konceptuálnosť, estetika sublimného, poetika indícií, elipsy, krátke formy naratívu, enunciatív, intermedialita, seriálnosť, tematický minimalizmus. Peter Zajac ich spája s kultúrnou paradigmou minimálneho a vníma ich aj v súčasnom umení ako produktívne tendencie vizuálneho umenia a literatúry. Štúdia koncentruje pozornosť na tvorbu Rudolfa Juroleka, predstaviteľa prírodnej lyriky s jemnými spirituálnymi presahmi, ktorej tendencie ku krátkej forme a k reduktívnosti možno zaznamenať v rôznych premenách od jeho časopiseckých začiatkov v sedemdesiatych rokoch 20. storočia až po zbierku Bukolika, za ktorú získal v roku 2022 ocenenie Zlatá vlna. Jurolekove prejavy minimalizmu zaujmú koncepčným charakterom a pestrosťou postupov, ale aj vlastnou myšlienkovou koncepciou, v ktorej je minimalizmus spájaný s komplementárnymi a harmonizačnými procesmi.
The historical form of minimalism which culminated in the Euro-American context in the 1960s – 1980s did not find its way into Slovak poetry. Nevertheless, several Slovak artists and poets adopted and creatively adapted individual features of minimalist poetics – conceptuality, aesthetics of the sublime, poetics of indications, ellipsis, short forms of narrative, the enunciative, intermediality, seriality, thematic minimalism, etc. They did so also under the influence of contacts with the work of foreign authors. Literary historian Peter Zajac connects the Slovak poets with the cultural paradigm of the minimal and perceives them also in contemporary cultural landscape as productive tendencies in the visual arts and literature. The article focuses on the work of Rudolf Jurolek (1956) whose poetry joins natural lyricism with subtle spiritual overtones. His inclination towards the short poetic form and reduction can be observed in various forms and modifications in his poetry over the years from his early writing published in journals in the 1970s to the most recent collection of poetry Bukolika ([Bucolics] 2021) which was awarded Zlatá vlna award in 2022. Jurolek’s manifestations of minimalism captivate with their conceptual character and variety of procedures, but also with their unique thought conception, in which minimalism is connected with complementary and harmonizing processes.
Ako citovať:
ISO 690:
Juhásová, J. 2024. V malých dávkach je svet účinnejší. I poézia... Krátka báseň a význam reduktívnosti v tvorbe Rudolfa Juroleka. In Slovenská literatúra, vol. 71, no.1, pp. 12-27. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.1.2

APA:
Juhásová, J. (2024). V malých dávkach je svet účinnejší. I poézia... Krátka báseň a význam reduktívnosti v tvorbe Rudolfa Juroleka. Slovenská literatúra, 71(1), 12-27. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2024.71.1.2
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature SAS
Publikované: 2. 2. 2024