Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Zátišie s chlebom v básni Jána Ondruša Sobota

In: Slovenská literatúra, vol. 69, no. 5
Viktor Suchý Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2022, 525 - 532
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
básnické zátišie, Ján Ondruš, priestor v poézii, motív chleba
still life in verse, Ján Ondruš, space in poetry, the motif of bread
Typ článku: III. Rozhľady / III. Reviews
O článku:
V raných básňach Jána Ondruša (1932 – 2000) publikovaných časopisecky koncom päťdesiatych rokov 20. storočia sú prítomné fragmenty zátiší a takzvaných predzátišných situácií. Literárne zátišie budované zo slov, veršov a obrazov možno chápať aj ako inscenovanie večne sa opakujúcej udalosti – slávnosti či hostiny, ako znovuoživenie mŕtvej prírody, rozpohybovanie a ozvučenie pôvodne nehybného a nemého výtvarného artefaktu, ako krok proti chaosu, entropii a pominuteľnosti. Pre výskum modelovania priestoru v poézii J. Ondruša poskytuje dobrú východiskovú platformu báseň Sobota, v ktorej sa výrazne uplatňuje motív chleba. Autor v nej inscenuje a opisuje proces pečenia chleba ako veľkolepý tajomný obrad, v ktorom sa archetypálne a monumentálne stretávajú živly ohňa a zeme. Navyše do básne akoby vložil ďalšiu samostatnú báseň Hľaďme, chlieb. Výsledok obyčajného pečenia chleba predstavuje prostredníctvom magického procesu, ktorý k nemu viedol. Ten sa pred čitateľom odvíja ako rýchla retrospektíva, čo je v kontraste s väčšinou Ondrušových básní, kde dominuje spomaľovanie vnímaných fenoménov a dejov.
Early poems of Ján Ondruš (1932 – 2000) published in literary magazines in the late 1950s contain fragments of imagery that can be grasped through the notion of still life and also of what can be thought of as “pre-still-life situations”. Literary still life built from words, lines, and images can also be understood as a staging of an eternally repeating event – a celebration or a feast –, as a renewed vivification of the inanimate nature, a setting in motion of a still image, adding sound to the mute visual artefact or also as a defiance of the chaos, entropy, and transience. The poem “Sobota [Saturday]” (1956) for which the motif of bread is central, offers suitable material for the tackling of the modelling of space in the poetry of Ján Ondruš. In the poet’s staging of the process of baking bread, the event becomes a magnificent secret rite in which elements of fire and earth meet in archetypal and monumental fashion. Moreover, the text can be said to contain a poem in a poem (“Hľaďme, chlieb [Behold, bread]). The result of an ordinary activity of baking bread is presented as an outcome of a magic process. The procedure, in sharp contrast with most poems by the same author that tend to slow down phenomena and events, unwinds in front of the reader as a quick retrospective.
Ako citovať:
ISO 690:
Suchý, V. 2022. Zátišie s chlebom v básni Jána Ondruša Sobota. In Slovenská literatúra, vol. 69, no.5, pp. 525-532. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2022.69.5.7

APA:
Suchý, V. (2022). Zátišie s chlebom v básni Jána Ondruša Sobota. Slovenská literatúra, 69(5), 525-532. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2022.69.5.7
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav slovenskej literatúry SAV / Institute of Slovak Literature of the Slovak Academy of Sciences
Publikované: 21. 9. 2022