Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Čas a priestor, subjekt a pamäť. Malé veľké mesto Kataríny Kucbelovej

In: Slovenská literatúra, vol. 69, no. 1
Viliam Nádaskay Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2022, 18 - 34
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Katarína Kucbelová, poézia, mesto, identita, Bratislava
Katarína Kucbelová, poetry, city, identity, Bratislava
Typ článku: I. Štúdie / I. Studies
O článku:
Štúdia ponúka interpretáciu tretej básnickej knihy/skladby Malé veľké mesto (2008) súčasnej slovenskej autorky Kataríny Kucbelovej (1979), ktorá vydala ďalšie tri poetické a jednu prozaickú knihu. Z poetologického hľadiska ide o prechodovú knihu, predstavuje zlomový bod v jej tvorivom vývine smerom od abstraktného ku konkrétnemu a obsahuje témy, motívy a jazyk typické aj pre jej ostatnú tvorbu. Štúdia rozvíja dva neoddeliteľné aspekty analyzovanej skladby: mesto a subjekt. Nosným princípom skladby je priemet subjektu do času a priestoru. Mesto (konkretizované ako Bratislava) je možné skúmať prostredníctvom urbanistických východísk Oliviera Mongina, jeho téz o urbánnej situácii a rôznych formách pohybu v meste a vytvárania väzby k nemu. Problém identity, ktorý súvisí aj s mestom, je interpretovaný na pozadí rôznych foriem lyrického subjektu K. Kucbelovej: od jeho biologicko-fyzikálnych vlastností cez individualizovane pociťovaný skúsenostný komplex až po angažovaný sociálnokritický hlas v zbierke Vie, čo urobí (2012). Na príklade vybranej básnickej skladby K. Kucbelovej je možné pozorovať postupný odklon od postmodernisticky ladeného roztriešteného (ne-)subjektu k určovaniu jeho hraníc.
The article offers an interpretation of Malé veľké mesto ([Little big city] 2008), the third book of poetry/long poem by the contemporary Slovak poet and writer Katarína Kucbelová (1979), the author of four books of poetry and a novella. From the point of view of poetics, Malé veľké mesto is a transitional text, a breaking point in the development of the author’s style. The book embodies a change towards a more concrete way of expression and contains topics, motives and language typical of Kucbelová’s later works. The article tackles two mutually intertwined aspects of the poem – the city and the subject. The central principle of the poem is the projection of the subject into the time and space. The city (specified as Bratislava) can be analysed from the point of view of urban studies as outlined by Olivier Mongin – through his theses on the urban situation and various forms of flows in the city and the creation of bonds with it. The issue of identity that is intimately connected with the city is read on the background of various forms the speaking subject in Katarína Kucbelová’s poetry takes. In her early work, the subject focuses on biological and physical traits, later she moves onto the analysis of her individualised experience complex and, finally, in her fourth book of poetry Vie, čo urobí ([He knows what he will do] 2012), the subject turns her attention to the society. A discussion of Malé veľké mesto illustrates the gradual abandonment of the fragmented (non)subject bearing traces of postmodernist subjectivity and a move towards a more decisive delineation of the boundaries of an individual.
Ako citovať:
ISO 690:
Nádaskay, V. 2022. Čas a priestor, subjekt a pamäť. Malé veľké mesto Kataríny Kucbelovej. In Slovenská literatúra, vol. 69, no.1, pp. 18-34. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2022.69.1.2

APA:
Nádaskay, V. (2022). Čas a priestor, subjekt a pamäť. Malé veľké mesto Kataríny Kucbelovej. Slovenská literatúra, 69(1), 18-34. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2022.69.1.2
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 21. 1. 2022