Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Uťaté ruky Rudolfa Fabryho v kontexte slovenského nadrealizmu

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 5
Jaroslava Šaková Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 549 - 559
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
nadrealizmus, experiment, tradícia, hravosť, Rudolf Fabry
Typ článku: II. Rozhľady / II. Views
O článku:
Debutová zbierka Rudolfa Fabryho Uťaté ruky (1935) otvárala edíciu Aligátor, ktorú možno považovať za jedno z najvýraznejších umeleckých gest zrodu nadrealizmu v slovenskom umeleckom kontexte. Nadrealizmus nielen prostredníctvom tejto edície, ale aj ďalších svojich prejavov zasahoval okrem literatúry aj do vizuálneho umenia, typografie či iných umeleckých oblastí, čím sa postupne formoval ako významný prúd v slovenskej poézii. Zároveň s tým prebiehal aj proces formovania novej podoby poézie, ktorú nadrealizmus priniesol a ktorá sa stala jednou z príčin kritiky nadrealizmu, čoho ukážkou sú aj Uťaté ruky a ich recepcia. Z diskusie o novom a tradičnom, respektíve o experimente a nadväzovaní na predošlý literárny vývin vyplýva, že je kľúčové rozpoznať mieru inšpirácie nadrealizmu zahraničnými zdrojmi (G. Apollinaire, český a francúzsky surrealizmus) a na základe toho vedieť lepšie opísať svojbytnú podobu slovenského nadrealizmu. Príspevok je pokusom uchopiť nadrealizmus v rámci objektívnych súvislostí, bez ktorých ho nie je možné správne prečítať.
Rudolf Fabry’s first collection of poems, Uťaté ruky (Severed hands, 1935) was the first book published in the Aligátor series – one of the most distinct projects that accompanied the formation of the Nadrealist movement, the Slovak variant of Surrealism. Owing to the Aligátor series and other activities and products of the actors experimenting with Surrealist poetics, Nadrealism markedly shaped Slovak literature, visual arts, typography, and other forms of art. In result, it became an important movement in Slovak poetry, introducing new poetics which was not, however, met with understanding. The critical reception of Fabry’s debut testifies to that. The debate concerning the new and the old – experiment and tradition – showed that it is crucial to recognise the degree to which Slovak Nadrealism was inspired by foreign authors and literatures (G. Apollinaire, Czech and French Surrealism). This article attempts at conceptualising Nadrealism in its objective contexts without which it cannot be adequately grasped. Key words: Nadrealism, experiment, tradition, playfulness, Rudolf Fabry
Ako citovať:
ISO 690:
Šaková, J. 2021. Uťaté ruky Rudolfa Fabryho v kontexte slovenského nadrealizmu. In Slovenská literatúra, vol. 68, no.5, pp. 549-559. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.5.5

APA:
Šaková, J. (2021). Uťaté ruky Rudolfa Fabryho v kontexte slovenského nadrealizmu. Slovenská literatúra, 68(5), 549-559. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.5.5
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 9. 9. 2021