In: Slovenské divadlo, vol. 69, no. 2
Marek Urban
Detaily:
Rok, strany: 2021, 206 - 221
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
analýza sociálnych sietí, slovenský film, autorstvo, digitálne humanitné vedy
Typ článku: štúdia
O článku:
Autorstvom v slovenskej kinematografii sa od roku 2013 zaoberalo viacero kvalitatívnych
štúdií, ktoré v prípade artových filmov identifikovali autorstvo v osobe jediného režiséra
či režisérky a v prípade komerčných filmov v autorskom kolektíve. Predložená štúdia má za
úlohu preskúmať tieto zistenia z kvantitatívnej perspektívy digitálnych humanitných vied, predovšetkým
tzv. analýzy sociálnej siete. Analýza sociálnych sietí v tejto štúdii skúmala súvislosť
centrality postavenia (a) celých štábov a (b) jednotlivých režisérov a režisérok s návštevnosťou,
profesionálnym a laickým hodnotením filmov, výškou rozpočtu i výškou príspevkov z Audiovizuálneho
fondu (AVF) pri artových a komerčných filmoch. Lineárne korelácie odhalili slabú
až silnú súvislosť medzi centralitou štábov i jednotlivcov a všetkými sledovanými ukazovateľmi,
okrem jediného prípadu: pri komerčnom filme sa ukázalo, že centralita nesúvisí s výškou
príspevku z AVF. Vo všetkých prípadoch zároveň platí, že centralita jednotlivcov vykazuje
silnejšie vzťahy než centralita štábov, čo znamená, že ústredné postavenie režiséra či režisérky
je významným prediktorom laického i profesionálneho hodnotenia, návštevnosti, výšky rozpočtu
a v prípade artového filmu i výšky príspevkov z AVF.
Ako citovať:
ISO 690:
Urban, M. 2021. STÁŤ NA OKRAJI SA NEOPLÁCA: ANALÝZA SOCIÁLNEJ SIETE SLOVENSKÉHO FILMU Z ROKOV 2012 – 2019. In Slovenské divadlo, vol. 69, no.2, pp. 206-221. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2021-0014
APA:
Urban, M. (2021). STÁŤ NA OKRAJI SA NEOPLÁCA: ANALÝZA SOCIÁLNEJ SIETE SLOVENSKÉHO FILMU Z ROKOV 2012 – 2019. Slovenské divadlo, 69(2), 206-221. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2021-0014
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav divadelnej a filmovej vedy CVU SAV
Publikované: 30. 6. 2021
Verejná licencia: