In: Slovenské divadlo, vol. 69, no. 2
Juraj Oniščenko
Detaily:
Rok, strany: 2021, 117 - 127
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Jánošík, Jaroslav Siakeľ, Gustáv Maršall-Petrovský, Jiří Mahen, modernita
Typ článku: štúdia
O článku:
Štúdia sa venuje prvému slovenskému celovečernému filmu Jánošík (1921) bratov
Siakeľovcov. Jej predmetom je historická analýza vzniku diela a jeho ukotvenie v kultúrno-spoločenskom
kontexte. Na prelome 19. a 20. a v prvej štvrtine 20. storočia existovali dve kľúčové
diela, ktoré ovplyvnili filmového Jánošíka. V prvom rade to bol román Gustáva Maršalla-Petrovského
Jánošík, kapitán horských chlapcov, jeho búrlivý život a desná smrť (1894). Hoci sa tvorcovia
otvorenie hlásia k tomuto dielu ako k predlohe literárneho scenára Jozefa Žáka-Marušiaka,
predsa len je zjavné, že film sa po dejovej stránke nezhoduje s románom a že druhým vplyvným
prameňom je divadelná hra Jiřího Mahena Jánošík (1910), ktorej dej spracoval film oveľa
signifikantnejšie. Autor napriek tomu hľadá viac spoločných prvkov medzi filmom a románom
a nachádza ich v špecifickom modernistickom elemente v oboch spracovaniach jánošíkovskej
legendy.
Ako citovať:
ISO 690:
Oniščenko, J. 2021. UMELECKÉ A ESTETICKÉ VÝCHODISKÁ FILMU JÁNOŠÍK (1921). In Slovenské divadlo, vol. 69, no.2, pp. 117-127. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2021-0008
APA:
Oniščenko, J. (2021). UMELECKÉ A ESTETICKÉ VÝCHODISKÁ FILMU JÁNOŠÍK (1921). Slovenské divadlo, 69(2), 117-127. 0037-699X. DOI: https://doi.org/10.31577/sd-2021-0008
O vydaní:
Vydavateľ: Ústav divadelnej a filmovej vedy CVU SAV
Publikované: 30. 6. 2021
Verejná licencia: