Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Vianoce ako dramatická situácia v slovenskej modernistickej dráme prvého desaťročia 20. storočia (Vladimír Hurban Vladimírov, Vladimír Hurban Svetozárov)

In: Slovenská literatúra, vol. 68, no. 2
Katarína Cupanová Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2021, 154 - 173
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
modernistická dráma, Vladimír Hurban Vladimírov, Vladimír Hurban Svetozárov, dramatická situácia, subverzia témy
Typ článku: III. Rozhľady / III. Views
O článku:
Vianočné betlehemské hry boli tradičnou súčasťou slovenského ľudového divadla. Aj v predstaveniach divadelných ochotníkov na konci 19. storočia znamenali vianočné predstavenia obľúbenú príležitostnú produkciu. Na začiatku 20. storočia sa motív Vianoc stal zaujímavý takisto pre dramatikov novej modernistickej umeleckej orientácie. Vladimír Hurban Vladimírov (pseudonym VHV, 1884 – 1950, hra Vianoce, 1904) a Vladimír Hurban Svetozárov (pseudonym VHS, 1883 – 1949, hra Vianoce, 1908) odsunuli do úzadia predvádzanie vianočných obradov a sústredili sa na individuálne konanie a najmä prežívanie postáv. V oboch textoch možno identifikovať viaceré odozvy súvekej európskej modernistickej drámy (preferencia krátkej dramatickej formy, redukcia postáv, náznakový dialóg, vyostrenie dramatického konfliktu, téma krízy medziľudskej komunikácie). Inovatívnym stvárnením témy Vianoc, vo význame jej emocionálnej a morálnej subverzie, a modernistickými dramatickými postupmi obohatili obaja dramatici vývinovú líniu slovenských biblických, folklórnych a didaktických vianočných hier o novú polohu – o expresívne vyhrotené drámy citových a morálnych kríz a rozpadu rodiny, s akcentom na intímnosť a civilnosť.
Christmas Nativity plays had long been a traditional part of Slovak folk theatre. Christmas performances were also popular with amateur theatres in the late 19th century. In the early 20th century, Nativity motives also inspired dramatists adhering to the new modernist style. Vladimír Hurban Vladimírov (pseudonym VHV, 1884 – 1950, play Vianoce – Christmas, 1904) and Vladimír Hurban Svetozárov (pseudonym VHS, 1883 – 1949, play Vianoce – Christmas, 1908) pushed the enactment of Christmas ceremonies to the background and concentrated on individual actions and experiences of their heroes. Both texts bear numerous features of period European modernist drama (preference for short dramatic form, character reduction, restricted dialogues, intensified dramatic conflict, communication crisis as a theme). Their innovative – emotionally and morally subversive – handling of Christmas topics employed modernist dramatic techniques and gave the developmental line of biblical, folk and didactic Nativity plays a new dimension. It gave birth to texts of expressively escalated emotional and moral dramas describing family break ups which focus on intimacy rather than on the religious message. Key words: modernist drama, modernist drama, Vladimír Hurban Vladimírov, Vladimír Hurban Svetozárov, dramatic situation, thematic subversion
Ako citovať:
ISO 690:
Cupanová, K. 2021. Vianoce ako dramatická situácia v slovenskej modernistickej dráme prvého desaťročia 20. storočia (Vladimír Hurban Vladimírov, Vladimír Hurban Svetozárov). In Slovenská literatúra, vol. 68, no.2, pp. 154-173. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.2.7

APA:
Cupanová, K. (2021). Vianoce ako dramatická situácia v slovenskej modernistickej dráme prvého desaťročia 20. storočia (Vladimír Hurban Vladimírov, Vladimír Hurban Svetozárov). Slovenská literatúra, 68(2), 154-173. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2021.68.2.7
O vydaní:
Publikované: 6. 4. 2021