Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Kategória citovosti a jej tematicko-motivický repertoár v debute Pavla Vilikovského Citová výchova v marci

In: Slovenská literatúra, vol. 67, no. 3
Vladimíra Mravcová Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2020, 249 - 269
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Pavel Vilikovský (1941 – 2020),citová výchova, romantická ilúzia, sentimentálny postoj,sebauvedomovanie / sentimental education, romantic illusion, sentimental attitude, self-realization
Typ článku: II. Rozhľady / Views
O článku:
Cieľom príspevku je sledovať motívy a témy, ktoré v debute Pavla Vilikovského Citová výchova v marci (1965) nadobúdajú vzťah ku kategórii citovosti. V úvode sú načrtnuté literárnohistorické konceptualizácie subjektu a citovosti: sentimentalizmus, rousseauovský subjekt, sentimentálny postoj k svetu vo význame F. Schillera, sentimentálno-naturálna línia (V. Svatoň). Predstavujú východisko k interpretačnej časti, kde sa ako historicky neohraničené tendencie literárnej tvorby pod vplyvom modernistickej poetiky a svetonázoru aktualizujú a modifikujú v kontexte šesťdesiatych rokov. Predmetom interpretácie je tak reflexívny proces vnútorného sebauvedomovania. Prebieha na úrovni tela ako citlivej matérie, návratom k elementárnemu, spojeným s hľadaním autenticity prežívania, ktoré sa postupne preveruje cez koncept romantickej ilúzie: téma ľudského sebaklamu na základe predurčených vzorov prispieva k deziluzívnemu prehodnoteniu citovej výchovy. Odraz tohto pohybu súvisí s modernistickým odpatetizovaním citovosti (napr. pôsobenie hemingwayovského štýlu v poviedke Tvoj prvý ston). V uvedenom rámci sa prejavuje hodnotová hierarchia emócií či problém etického sporu medzi slobodou a zodpovednosťou za druhého.
The goal of the paper is to trace motifs and themes found in Pavel Vilikovský´s debut book titled Citová výchova v marci (Sentimental Education in March, 1965) that relate to the category of sensibility. The introduction outlines literary historical conceptualizations of the self and sensibility: sentimentalism, Rousseauesque self, sentimental attitude to the world in the sense as formulated by F. Schiller, sentimental natural line (V. Svatoň). They represent the starting point of the interpretative part where they, as historically unlimited tendencies of literary production, are updated and modified under the influence of modernist poetics and worldview in the context of the 1960s. The subject of the interpretation is thus a reflective process of self-realization. It takes place on the level of body as a sensitive matter, by returning to the elementary, along with searching for authenticity of experience, which is gradually verified through the concept of Romantic illusion: the theme of human self-deception based on the predefined patterns contributes to disillusioned reassessment of sentimental education. The reflection of this shift is linked to modernist elimination of fake sentiment in sensibility (e.g. influence of the Hemingway style in the short story titled Tvoj prvý ston/Your First Moan). The given framework helps show the value hierarchy of emotions and the problem of the ethical conflict between freedom and responsibility for the others.
Ako citovať:
ISO 690:
Mravcová, V. 2020. Kategória citovosti a jej tematicko-motivický repertoár v debute Pavla Vilikovského Citová výchova v marci. In Slovenská literatúra, vol. 67, no.3, pp. 249-269. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2020.67.3.4

APA:
Mravcová, V. (2020). Kategória citovosti a jej tematicko-motivický repertoár v debute Pavla Vilikovského Citová výchova v marci. Slovenská literatúra, 67(3), 249-269. 0037-6973. DOI: https://doi.org/10.31577/slovlit.2020.67.3.4
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 25. 8. 2020