Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Modernizmus a avantgarda v reflexii Štefana Krčméryho v dvadsiatych rokoch 20. storočia

In: Slovenská literatúra, vol. 67, no. 2
Dana Hučková Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2020, 115 - 138
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Štefan Krčméry (1892 – 1955), moderné umenie, avantgarda, literárny boľševizmus, expresionizmus, kultúrna tradícia, kontinuita, národný aktivizmus // Štefan Krčméry (1892 – 1955), modern art, avant-garde, literary bolshevism, expresionism, cultural tradit
Typ článku: I. Štúdie / Studies
Typ dokumentu: / article
O článku:
Širokospektrálny záujem Štefana Krčméryho (1892 – 1955) o umenie sa týkal nielen literatúry a hudby, ale aj maliarstva a sochárstva. Na jeseň 1920 navštívil v Paríži výstavu Jesenného salónu, o ktorej informoval v rozsiahlom článku v Národných novinách. Jeho estetický názor bol plne určený klasickým chápaním kategórie krásna, čo negatívne ovplyvňovalo jeho estetický zážitok pri prijímaní moderných diel. Moderné umenie vnímal v opozícii k tradícii, odmietal abstrakciu, ktorej nerozumel. Tradicionalizmus, aj na rovine tém, a potrebu prepájania nového so starým zdôrazňoval tiež pri reflexii aktuálnej mladej slovenskej literatúry. Štúdia poukazuje na ideové dedičstvo S. H. Vajanského v Krčméryho vnímaní moderného umenia a literatúry, a jeho nadväznosť na také postuláty, ako boli národný aktivizmus a dôraz na pozitívne hodnoty, (národné) sebavedomie, vôľu a optimizmus, ktoré boli príznačné pre zástancov konzervatívnej orientácie národnej kultúry z konca 19. a zo začiatku 20. storočia.
Štefan Krčméry’s (1892 – 1955) wide-ranging interest in art did not concern only lite- rature and music, but also painting and sculpture. In the autumn of 1920, he attended an exposition in the Autumn Salon in Paris about which he informed in an extensive article in the National Newspaper. His aesthetic standpoint was fully determined by the classical perception of the category of the beautiful, which had a negative impact on his aesthetic experience in terms of reception of the modern works. He perceived the modern art as being in the opposition to the tradition, he refused the abstraction, which he did not understand. He stressed the traditionalism, also at the thematic level, and the need of interconnecting the new with the old also in terms of the reflection of the young contemporary Slovak literature. The study refers to S. H. Vajanský’s ideological heritage in Krčméry’s perception of the modern art and literature and its building on such postulates as was the national activism and the emphasis on the positive values, (national) self-confidence, will and optimism, that were characteristic of the supporters of the conservative orientation of the national culture from the end of the 19th and the beginning of the 20th century.
Ako citovať:
ISO 690:
Hučková, D. 2020. Modernizmus a avantgarda v reflexii Štefana Krčméryho v dvadsiatych rokoch 20. storočia. In Slovenská literatúra, vol. 67, no.2, pp. 115-138. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Hučková, D. (2020). Modernizmus a avantgarda v reflexii Štefana Krčméryho v dvadsiatych rokoch 20. storočia. Slovenská literatúra, 67(2), 115-138. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra / Slovenská literatúra
Publikované: 26. 6. 2020