In: Slovenská literatúra, vol. 66, no. 6
Detaily:
Rok, strany: 2019, 430 - 440
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
Mikuláš Dohnány (1824 – 1852), melanchólia, denník,
performativita, romantizmus, autobiografické žánre, idyla / Mikuláš Dohnány (1824 – 1852), melancholy, diary, performativity, romanticism, autobiographic genres, idyll
Typ článku: I. Štúdie / Studies
DOI: https://doi.org/--
O článku:
Štúdia načrtáva jednu z podôb melanchólie v literárnom diskurze slovenského romantizmu. Materiálovo vychádza z egodokumentov Mikuláša Dohnányho (1824 – 1852), konkrétne z jeho denníkov (1850 – 1852) a korešpondencie (1839 – 1852), výskumne sa zameriava na konflikt medzi latentnou (melancholickou) a manifestovanou (heroickou a mesianistickou) líniou autorovho písania. Rozpor medzi ideálom a skutočnosťou tvorí základ životnej skúsenosti M. Dohnányho a je badateľný aj v intímnych denníkových zápiskoch. Predmetom analýzy je performatívno-funkcionálny charakter Dohnányho denníkov, v ktorých sa vyskytujú tzv. sebadisciplinujúce poznámky, aktivizujúce autora k činnosti, k zmene aktuálneho stavu veci. Dohnányho melanchólia, ktorá má viaceré romantické črty (je založená na negácii, obrátená dovnútra, k sebe, fixovaná na „vnútorné ja”), ostáva práve ich prostredníctvom skrytá a podlieha mechanizmu sebakontroly, keďže nekorešponduje s ideálom „statočného štúrovca“, ktorý sa Dohnány pokúšal uplatniť vo svojej životnej praxi.
The paper outlines one of the forms of melancholy in the literary discourse of Slovak
romanticism. As regards materials, it is based on egodocuments by Mikuláš Dohnány
(1824 – 1852), in particular his diaries (1850 – 1852) and correspondence (1839 – 1852), as
regards research, it is focused on the conflict between the latent (melancholy) and manifested
(heroic and messianic) lines of the author´s production. The antagonism between
the ideal and the reality forms the basis for M. Dohnány´s life experience and it is also
noticeable in his intimate diary records. The subject of the analysis is the performative
and functional nature of Dohnány´s diaries, which feature so-called self-disciplining
comments prompting the author to take action, to make a difference. Dohnány´s melancholy,
which has several romantic characteristics (it is based on negation, inward
oriented, attached to the „inner self ”), remains hidden thanks to them and is subject
to the self-control mechanism as it does not correspond with the ideal of a „ brave
Štúr´s follower“, which Dohnány kept trying to put into practice.
Ako citovať:
ISO 690:
Bystrzak, M. 2019. „Človeče, sebe nežiješ, ži ako chceš, ale sebe nežiješ...“ K melanchólii Mikuláša Dohnányho. In Slovenská literatúra, vol. 66, no.6, pp. 430-440. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
APA:
Bystrzak, M. (2019). „Človeče, sebe nežiješ, ži ako chceš, ale sebe nežiješ...“ K melanchólii Mikuláša Dohnányho. Slovenská literatúra, 66(6), 430-440. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Vydavateľ: Slovenská literatúra
Publikované: 17. 12. 2019