Informačná stránka organizácie SAV
Projekty
Ústav hudobnej vedy SAV, v. v. i.
Medzinárodné projekty
EarlyMuse - A New Ecosystem of Early Music Studies
A New Ecosystem of Early Music Studies
Doba trvania: |
21. 9. 2022 - 20. 9. 2026 |
Evidenčné číslo: | CA21161 |
Program: |
COST |
Zodpovedný riešiteľ: |
PhDr. Veselovská Eva PhD. |
Anotácia: | Stará hudba bola v celej svojej šírke a vo všetkých svojich experimentálnych rozmeroch základom hudobnej vedy ako samostatnej akademickej disciplíny a i naďalej zohráva pri meniacich sa konfiguráciách zásadnú úlohu vo vzdelávaní a výskumných programoch muzikológov. Cieľom projektu EarlyMuse je pripraviť nový akademický a umelecký priestor vo výskume aj v odbornej príprave a posunúť ho novým smerom prostredníctvom posilnenia spolupráce medzi všetkými zainteresovanými stranami. Prehodnotené budú vedecké a experimentálne oblasti, ako aj materiálna a hodnotová pozícia starej hudby. Spôsoby propagácie v digitálnom veku a v období po pandémii predstavujú obrovskú príležitosť na aktuálne zhodnotenie najstaršieho európskeho hudobného dedičstva. Konzorcium spája akademických partnerov a sieť profesionálnych umelcov z 23 krajín s cieľom riešiť tieto výzvy v celej ich komplexnosti a rozmanitosti. EarlyMuse má v úmysle mapovať nové cesty, ktoré posilnia jedinečnú pozíciu starej hudby v Európe v intelektuálnej (vedeckej) ako i kultúrnej (umeleckej) oblasti a vo svojej globálnej príťažlivosti. Projekt EarlyMuse sa bude venovať konkrétne šiestim výzvam: (1) vedecká, (2), vzdelávacia, (3) odborná, (4) štrukturálna, (5) ekonomická a (6) spoločenská. |
PRAYTICIPATE - Modlitby vo svete neskorého stredoveku
Participation through Prayer in the Late Medieval and Early Modern World
Doba trvania: |
19. 9. 2024 - 18. 9. 2028 |
Evidenčné číslo: | CA23143 |
Program: |
COST |
Zodpovedný riešiteľ: |
PhDr. Veselovská Eva PhD. |
Anotácia: | Po stáročia bola modlitba stredobodom svetonázoru ľudí, súčasťou ich vzdelávania a obrazom
skúsenosti náboženstva a božstva. Bola vytváraná v prostredí rôznych spoločenstiev a štruktúrovaná procesmi každodenného života v celej Európe. Napriek 'náboženskému obratu' v humanitných vedách je modlitba často vnímaná ako obyčajná resp. dokonca samozrejmá. To doteraz bránilo dôkladnému pochopeniu histórie tohto komplexného fenoménu vo svete neskorého stredoveku a raného novoveku. V európskom priestore malo toto obdobie pre úlohu modlitby vo verejnom prostredí a v osobnom živote ľudí silný formotvorný význam. Proces bol poznačený pluralitou a rôznorodosťou. Nesúrodý charakter modlitieb si preto vyžaduje silnú medzinárodnú výskumnú sieť, ktorá bude smerovať k vytvoreniu spoločného rámca pre štúdium modlitby v latinskom kresťanstve v období neskorého stredoveku a raného novoveku. Výskum modlitby bude prebiehať na niekoľkých úrovniach v interdisciplinárnom priestore.
|
Web stránka projektu: | https://www.cost.eu/actions/CA23143/#tabs+Name:Description |
Stará hudba v strednej Európe: spoločný výskum, migrujúce pramene, transregionálne vzťahy
Early Music in Central Europe: Collaborated Research, Migrating Sources, Transregional Connections
Doba trvania: |
1. 11. 2023 - 1. 10. 2026 |
Evidenčné číslo: | 22310209 |
Program: |
International Visegrad Fund (IVF) |
Zodpovedný riešiteľ: |
PhDr. Veselovská Eva PhD. |
Anotácia: | Historické hodnotenia stredovekej hudobnej kultúry zvyčajne zobrazujú strednú Európu ako okrajový región s oneskoreným prijímaním inovatívnych prvkov v repertoári a s mierne zaostávajúcim vývojom. Dôvodom skresleného pohľadu je nedostatočná prezentácia existujúcich hudobných prameňov, ich neaktuálny popis a nepresná interpretácia. Projekt sa z tohto dôvodu snaží o nové a hĺbkové hodnotenie starej hudby predmetného regiónu. Predmetom výskumov budú pramene cirkevnej hudby, ktoré boli v povojnovom období vo všetkých štyroch krajinách V4 komunistickými režimami marginalizované alebo dokonca bol ich výskum zakázaný. Aktuálny výskum stredovekej liturgickej hudby vo všetkých krajinách V4 čelí v posledných troch desaťročiach novým výzvam a jednotlivé výskumné oblasti napredujú vďaka špecifickým metodológiám a prístupom. Každá krajina postupne rozvinula rôzne silné stránky – hudobný repertoár a žánre stredovekej liturgickej hudby, výskum fragmentov, vydávanie pramenných edícií, stredoveké notácie a výskum hudobnej paleografie, spracovanie rukopisov vo forme databáz, otázky hymnológie a transferu repertoára a i. (konkrétne: výskum fragmentov na Slovensku a v Maďarsku, spracovanie prameňov vo forme databáz, výskum notácií v Maďarsku, na Slovensku a v Poľsku, otázky hudobného repertoára – v Čechách a v Maďarsku, kultúra monastických komunít na Slovensku a v Poľsku a i.).
Cieľom projektu je vybudovanie väčšej medzinárodnej výskumnej komunity s možnosťou rýchleho a konštruktívneho prenosu znalostí špecifických tematických okruhov a metodologických postupov medzi všetkými štyrmi krajinami. |
Národné projekty
Historické pramene tradičného slovenského spevu: typológia, rekonštrukcia, interpretácia
Historical Sources of Traditional Slovak Singing: Typology, Reconstruction, Interpretation
Doba trvania: |
1. 1. 2022 - 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: | 2/0100/22 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
prof. PhDr. Urbancová Hana DrSc. |
Anotácia: | Význam historického výskumu v súčasnej etnomuzikológii rastie paralelne s nárastom pramennej bázy, ktorá sa nakumulovala ako výsledok cieľavedomých zberateľských a dokumentačných aktivít za posledné dve storočia. Dnes stojí k dispozícii objemný fond typologicky rozmanitého materiálu, ktorý je potrebné spracovať a sprístupniť nielen na ďalší výskum, ale aj pre potreby praxe. Cieľom projektu je základný výskum historických prameňov tradičného slovenského spevu z obdobia 19. a prvej polovice 20. storočia, ktoré pochádzajú z územia Slovenska a z prostredia slovenských enkláv v zahraničí. Predmetom výskumu budú najmä písomné (notové a textové) rukopisné zápisy a zvukové (fonografické) nahrávky zo zbierok s kľúčovým významom pre slovenskú a stredoeurópsku etnomuzikológiu (Plicka, Bartók, Lineva) spolu s prípravou kritických edícií. Súčasťou projektu je návrh typológie prameňov tradičného spevu a jeho využitie na modelovom príklade inovatívneho historického štúdia piesňového žánru, ktorý sa nachádza v štádiu zániku. |
Identita a pamäť v hudbe 20. storočia: metamorfózy a interakcie
-
Doba trvania: |
1. 1. 2024 - 31. 12. 2027 |
Evidenčné číslo: | 2/0127/24 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Ščepán Michal PhD. |
Anotácia: | Téma identity a pamäte má v diskurze humanitných vied svoje dlhodobo aktuálne postavenie. Oba pojmy pritom
nie sú disjunktné, navyše sa v mnohých prípadoch spájajú s hudobnou tvorbou. Táto vzájomná interakcia sa
preto stáva zaujímavým predmetom pre hudobno-vedný výskum. Hlavnou problematikou projektu je skúmanie
autorskej identity, jej podôb a premien z perspektívy hudobnej historiografie a hudobnej analýzy. Otázkou je, ako
sa táto osobitá forma identity prejavuje a aká je celková symbióza s identitami založenými na kultúrnej, sociálnej
či etnickej báze. Predmetom výskumu je sčasti i opačný pohľad na to, ako sa hudba prostredníctvom reflexie
určitých tém a javov stáva nositeľom kolektívnej pamäte, považovanej za jeden z hlavných konštituentov identity.
Výskumné okruhy reflektujú predovšetkým domáce reálie so zámerom ich komparácie v širších kontextoch
vývoja európskej hudby. |
Multilingvizmus v cirkevnom speve
Multilingualism in Church Chant
Doba trvania: |
1. 1. 2024 - 31. 12. 2027 |
Evidenčné číslo: | 2/0116/24 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Ruščin Peter PhD. |
Anotácia: | Predmetom projektu je výskum vplyvu viacjazyčnosti cirkevného spevu na jeho vývoj na území Slovensku z
historickej perspektívy od raného novoveku do 20. storočia. V centre pozornosti sú historické podoby cirkevného
spevu (liturgické spevy, parafrázy, duchovné piesne) zachytené v písomných prameňoch z nášho územia v
rôznych jazykových verziách (latinčina, čeština, nemčina, maďarčina, slovenčina vrátane jej predspisovných
foriem, cirkevná slovančina). Výskum je zameraný na kultúrny a regionálny kontext multilingvizmu vo vybraných
historických obdobiach a konfesionálnych tradíciách. Cieľom projektu je na základe pramenného výskumu
zdokumentovať viacjazyčné verzie cirkevných spevov a exaktnejšie vymedziť vplyv multilingvizmu na vývoj,
charakter a koexistenciu cirkevného spevu rôznych konfesionálnych tradícií. Projekt vyústi do nových poznatkov
o prepojení hudobno-kultúrnych a lingvistických determinánt cirkevného spevu nielen u nás, ale aj v širšom
geografickom kontexte. |
Networking a migrácia v hudobných dejinách Slovenska 17. – 19. storočia: stredoeurópske kontexty, regionálne špecifiká
Networking and Migration in the Musical History of Slovakia in the 17th – 19th Centuries. Central European Contexts, Regional Specificities
Doba trvania: |
1. 1. 2025 - 31. 12. 2028 |
Evidenčné číslo: | 2/0031/25 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
PhDr. Petőczová Janka CSc. |
Anotácia: | Výskum hudobnej kultúry na Slovensku je dôležitou súčasťou muzikologického výskumu v strednej Európe. Jeho súčasťou sú hudobná regionalistika a hudobná topografia, ktoré aktuálne skúmajú problematiku networkingu/sieťovania hudobných javov, migráciu hudobníkov, transmisiu hudby a hudobné interakcie v širších európskych súvislostiach. V projekte budú tieto problémy riešené v rámci odhaľovania historickej premenlivosti hudobného života na Slovensku v 17. – 19. storočí v kontexte strednej Európy, predovšetkým v jej premenlivých topografických a administratívno-správnych štruktúrach. Podstatou bude základný výskum hudobných prameňov vo vybraných regiónoch (Bratislavská, Spišská, Šarišská stolica) s cieľom pripraviť vedecké monografie a štúdie, zamerané na otázky kantorátov v ranom novoveku, šírenia hudobného repertoáru, vzdelávania hudobníkov a ich
migráciu za prácou v európskom priestore, ďalej na otázky meštianskej kultúry v urbánnom prostredí, hudobných
osobností a hudobnej tvorby. |
Repertoár - inštitúcie - premeny: hudobná kultúra na Slovensku od stredoveku do roku 1650
Repertoire – Institutions – Transformations: Musical Culture in Slovakia from the Middle Ages to 1650
Doba trvania: |
1. 1. 2025 - 31. 12. 2028 |
Evidenčné číslo: | 2/0019/25 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Studeničová Hana PhD. |
Anotácia: | Vo vývoji kultúrnych dejín zohrala hudobná kultúra miest a inštitúcií z územia dnešného Slovenska dôležitú úlohu. Zachované písomné pramene z doby medzi rokmi 800–1650 dokladajú najstaršie, často zásadné záznamy o hudbe v rôznom sociálno-kultúrnom prostredí, o jej tvorcoch a dobových interpretoch, o obsahu alebo šírení repertoáru. Vďaka komplexnému systematickému heuristickému výskumu a analýze písomných prameňov (primárnych hudobných pamiatok a sekundárnych archívnych dokumentov) bude možné získať nové poznatky o premenách hudobnej kultúry na regionálnej a transregionálnej úrovni, o premenách hudobného repertoára naprieč storočiami, o sociálnych a kultúrnych vplyvoch v hudbe, o vplyvoch náboženských a politických zmien na hudobnú prax alebo o migrácii hudobného repertoára. Tieto poznatky budú posudzované v medzinárodnom kontexte s dôrazom na hľadaní paralel v stredoeurópskom priestore, čo by malo priniesť hĺbkový, inovatívny pohľad a novú interpretáciu poznatkov o hudobnej kultúre na Slovensku. |
Celkový počet projektov: 8