Informačná stránka organizácie SAV
Projekty
Centrum vied o umení SAV, v. v. i.
Národné projekty
Aristokracia a umelecké zbierky: Gróf Ján Pálffy a jeho kaštieľ v Pezinku
Aristocracy and art collections: Count Ján Pálffy and his manor in Pezinok
Doba trvania: |
1. 1. 2024 - 31. 12. 2027 |
Evidenčné číslo: | 2/0070/24 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
doc. PhDr. Ciulisová Ingrid DrSc. |
Anotácia: | Projekt sa zaoberá jedným z najvýznamnejších stredoeurópskych zberateľov 19.
storočia, grófom Jánom Pálffym (1829-1908). Pálffy pochádzal zo starej
uhorskej šľachtickej rodiny, ktorá si svoju pozíciu upevnila za vlády
Habsburgovcov. V reakcii na zmeny, ktoré priniesla revolúcia v roku 1848,
vzostup nacionalizmu a narastajúca politicka moc buržoázie a inteligencie, sa
Pálffy pokúsil oživiť šľachtickú minulosť svojho rodu. Súčasťou tohoto úsilia boli
umelecké zbierky, ktoré vybudoval a inštaloval vo svojich hlavných sídlach vo
Viedni, Bratislave, Kráľovej, Bojniciach a Pezinku. Vo svojom testamente zaviazal
dedičov udržiavať tieto sídla ako verejné múzeá. Výnimkou bol kaštieĽ v
Pezinku. Interdiciplinárny projekt sa sústreďuje na výskum tohoto výnimočného
projektu, jeho zbierok, funkcie, ako aj majetkového zázemia jeho
aristokratického vlastníka.
|
Dystopický naratív vo filme
-
Lokálne verzus globálne: osobnosti a tendencie výtvarnej moderny Slovenska z pohľadu nových heuristických, metodologických a interpretačných prístupov
-
Na hrade a v podhradí
At the Castle and underneath
Doba trvania: |
1. 7. 2023 - 30. 6. 2027 |
Evidenčné číslo: | APVV-22-0319 |
Program: |
APVV |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr., Mgr. Art. Hodásová Barbara PhD. |
Anotácia: | Projekt “Na hrade a v podhradí” predstavuje pokus historikov a historikov umenia konštruovať vo vzájomnom interdisciplinárnom dialógu súdobú divácku percepciu určitého výtvarného diela, resp. širšieho environmentu, vytvoreného v rámci priestoru cisárskej dvorskej rezidencie na Bratislavskom hrade medzi rokmi 1536 – 1780. Ambíciou členov riešiteľského tímu z radov historikov bude interpretácia Bratislavského hradu ako mentálneho,
komunikačného a mediačného priestoru medzi dvorským milieu a ranonovovekým prostredím Bratislavy pomocou kreovania jedinečnej skúsenosti konkrétneho indivídua, t. j. uhorských kráľovských úradníkov, predstaviteľov uhorského šľachtického stavu a cirkevnej správy Uhorska, bratislavských mešťanov, ba dokonca cudzincov, ktorí
mali vďaka výkonu funkcie alebo svojmu spoločenskému postaveniu prístup do priestorov Bratislavského hradu. Cieľom grantu je na strane historikov umenia nájsť a aplikovať metodologické nástroje, najmä koncept aktuálnych vizuálnych štúdií, na to, aby sme dokázali formulovať recepciu týchto exkluzívnych diel v domácom priestore, výskum kultúrnej a vizuálnej skúsenosti spoločenských elít je totiž v súčasnosti zvlášť aktuálny a do budúcnosti
veľmi sľubný. Oproti tomu má na strane historikov moderný archontologický, prosopografický a genealogický výskum mimoriadne veľký potenciál najmä pri skúmaní úradníkov a úradníckych rodov angažovaných v rámci ranonovovekého Uhorského kráľovstva. Nosnými úlohami riešiteľského kolektívu tak bude snaha o identifikáciu štruktúrovanej a viacvýznamovej vizuálnej správy, ktorú mali určité výtvarné diela, resp. širší environment, súdobému divákovi pretlmočiť i deskripcia interakcie medzi fyzickým priestorom a jeho výtvarnou zložkou na jednej
strane a nehmotným či efemérnym kultúrnym milieu zaznamenaným textovými alebo vizuálnymi prameňmi na strane druhej. |
Orient vo výtvarnom umení Slovenska
-
Poetiky absurdity, nonsensu a paradoxu v súčasnom divadle
Poetics of absurdity, nonsense and paradox in contemporary theatre
Doba trvania: |
1. 1. 2023 - 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: | 2/0112/23 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
doc. PhDr. Knopová Elena PhD. |
Anotácia: | Súčasné divadlo prostredníctvom nastoľovaných tém, špecifických umeleckých prostriedkov a postupov reaguje na vonkajšie spoločenské podnety. Konfrontuje konkrétne momenty spoločenského vývinu a ľudskej existencie s možnosťou či nemožnosťou ich zmeny, resp. nastolenia východísk (tak v scénickom diele, ako aj verejnom živote). Stále prítomné prvky absurdity, nezmyselnosti a bezvýchodiskovosti v tomto kontexte referujú na situáciu - obraz človeka uprostred neprekonateľných síl (mimo neho i v ľudskom vnútri), z ktorých nenachádza účinné východiská. Dnešná paradigma absurdity však nie je rovnaká ako predchádzajúce, aké priniesli napr. existencializmus, absurdné divadlo či obdobie normalizácie v bývalom Československu. Zámerom projektu je výskum, charakterizácia a komparácia súčasnej poetiky absurdity: 1. vo vzťahu k premenám divadelnej paradigmy (pred a po tzv. performatívnom obrate); 2. vo vzťahu k premenám spoločenskej paradigmy (spoločensko-politická, vojnová, pandemická, klimatická kríza a pod.). |
Sivé normalizačné (?). Diskurz o stereotypoch v nazeraní na slovenské divadlo v 70. a 80. rokoch 20. storočia
-
Doba trvania: |
1. 1. 2025 - |
Evidenčné číslo: | 2/0135/25 |
Program: |
APVV |
Zodpovedný riešiteľ: |
doc. Mgr. art. Mišovic Karol PhD. |
Anotácia: | Projekt má ambície mapovať slovenské činoherné a operné divadlo 70. a 80. rokov 20. storočia v snahe kriticky prehodnotiť a na tomto základe reinterpretovať predovšetkým zjednodušujúce pohľady naň. Výsledkom by mal byť rad analyticko-interpretačnáých štúdií, prípadne/a niekoľko monografií k oblasti činohry, resp. opery (K. Machata, E. Poláková, režisér M. Fischer). V oponentských posudkoch bola formulovaná i pripomienka, že obe spomínané herecké osobnosti patria emblematicky do skoršieho obdobia (najmä E. P. zomrela 1973) a v 70., resp. 80. rokoch sa "emblematickou" stáva skôr generácia narodená v 40. a 50. rokoch. Dôležitá bude monografia, plánovaná ako teatrologická charakteristika slovenského kultúrneho priestoru skúmaných desaťročí v ich zložitosti a istej rozporuplnosti. Pripomienkou k tejto monografii je fakt, že a./ bolo by prínosné konkretizovať kľúčové osobnosti (činohra, opera, réžia, herectvo, súbory...), a b./rozšírenie obrazu o ďalšie druhy dramatických/scénických umení by ešte zvýšilo jej hodnotu a význam.
Projekt je jasne formulovaný a štrukturovaný, s poznaním súčasného stavu problematiky a so zrejmými cieľmi a metódami a adekvátnym časovým harmonogramom.
V zvláštnej pozícii je situácia česko-slovenskej "blízkosti": na jednej strane všetky oponentské posudky vyzdvihli i snahu reflektovať slovenské divadlo v ČR, na druhej strane by iste prispelo k riešeniu projektu "české" zapojenie do medzinárodnej spolupráce ako aj podrobnejšie vnímanie českej reflexie sledovaného obdobia.
Berúc do úvahy vyššieuvedené pripomienky projekt svojou orientáciou a zameraním umožní korigovať stereotypné predstavy o fungovaní slovenského divadelného umenia a drámy v 70. a 80. rokoch, a tým prispieť k objektivizácii poznania daného obdobia. |
Temporality ikonológie
-
Doba trvania: |
1. 1. 2023 - 31. 12. 2026 |
Evidenčné číslo: | 2/0085/23 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
prof. PhDr. Gerát Ivan PhD. |
Anotácia: | Cieľom projektu je mapovanie a analýza rôznych časových modalít ikonológie v jej ideových, tematických a
historicko-spoločenských kontextoch, ako aj s ohľadom na jej perspektívy ako bádateľskej metódy, rozvíjanej v
živom vzťahu k súčasným vývinovým tendenciám obraznosti, obrazovej kultúry a výtvarného umenia.
Prierezové metodologické štúdie sa primárne zamerajú na nasledujúce problémy: 1, historický čas a historická
pamäť vo vzťahu k interpretácií obrazovej kultúry (historické zlomy, minulé budúcnosti); 2, prežívaný čas v
tvorivej skúsenosti umelcov aj recipientov obrazu (procesuálnosť tvorby, čas a každodennosť, organizácia času diváka, výnimočné situácie a výnimočné momenty); 3, reprezentácia času v obrazovom rozprávaní (na úrovni
obrazovej témy a historického konštruktu); 4, anachronizmy v dejinách obrazov a ich interpretácií; 5, ideologické horizonty ikonologických štúdií a ich historická premenlivosť (vrátane sebareflexie vlastnej názorovej pozície).
|
Transregionálne, národné a horizontálne dejiny umenia druhej polovice 20. storočia
-
V chóre klérus, mimo chóru ľud
-
Vizuálne pramene k dejinám Uhorského kráľovstva v 16. storočí
Visual Sources on the History of the Kingdom of Hungary in the 16th Century
Doba trvania: |
1. 1. 2022 - 31. 12. 2025 |
Evidenčné číslo: | 2/0019/22 |
Program: |
VEGA |
Zodpovedný riešiteľ: |
Mgr. Kucharská Veronika PhD. |
Anotácia: | Zámerom predkladaného projektu je výskum vizuálnych prameňov viažúcich sa k dejinám Uhorského kráľovstva
v 16. storočí. Projekt sa sústredí na pramene k významným udalostiam našich dejín v tomto období, ktoré môžeme z viacerých hľadísk označiť ako prelomové: rok 1526 s bitkou pri Moháči, označovaný ako koniec stredoveku a začiatok novoveku, boj o uhorskú kráľovskú korunu medzi dvoma uhorskými kráľmi, či dobývanie a obsadzovanie stredoeurópskeho priestoru Osmanmi. Na tieto a ďalšie dôležité historické udalosti projekt nazrie nielen skrz vizuálnu produkciu umelcov (stredo)európskeho priestoru, ale aj pohľadom vtedajšieho nepriateľa
Uhorského kráľovstva skrz súbory osmanských miniatúr. Zaužívané pohľady na známe udalosti tak môžu byť
vďaka zvolenému prístupu a metodológii vizuálnej histórie osvetlené z viacerých strán, čím ponúknu rozšírenie a aktualizáciu interpretačných možností. Projekt má v úmysle podať komplexnejší a plastickejší historicko-kultúrny pohľad na toto obdobie vo forme vedeckej monografie. |
Celkový počet projektov: 11