Martin Plávala z Matematického ústavu SAV

Science Slam má aj u nás dobrý potenciál

28. 2. 2019 | videné 820-krát

Invencia, iskrivé zanietenie, kreativita, no najmä schopnosť a chuť zaujať a netradičnou zábavnou formou sprostredkovať informácie. To všetko spoluvytváralo skvelú atmosféru v zaplnenom hľadisku Novej Cvernovky v Bratislave, kde sa 27. februára večer uskutočnil prvý Science Slam Slovenskej akadémie vied. Formát krátkych prezentácií viacerých mladých vedcov s prvkami interaktívnosti, otvorenej komunikácie, ale aj s nadsadením prehrávania situácií v sále.

Slogan „porozumieť vede nie je žiadna veda“ napĺňali postupne piati mladí vedci zo SAV. Martin Plávala z Matematického ústavu SAV upútal hneď pri prvých slovách logickým riešením spočítavania pravdepodobností obliekania svojej bundy, od ktorej sa nenútene dostal ku kvantovej logike a k jej výhodám. Akoby mimochodom vysvetľoval, čo majú spoločné kvantové počítače a ľudské myslenie. Kamila Urban z Ústavu výskumu sociálnej komunikácie SAV sa venovala formám a možnostiam učenia, so snahou odpovedať na otázku, kto riadi naše učenie. Aj ona dokázala, podobne ako ďalší prezentátori vtiahnuť divákov do „svojho“ sveta s vyústením, že pri vnútornej motivácii sa viac naučíme. Jana Brndiarová z Elektrotechnického ústavu SAV najskôr pobavila „skafandrovým“ oblečením a postupne odhaľovala prítomným skutočnosť, na čo je najtenší materiál na svete. Mária Kováčová z Ústavu polymérov vysvetľovala, ako môže niečo ničiť baktérie iba dotykom a Filip Kvetoň z Chemického ústavu sa venoval cukru, presnejšie spôsobom, ako vie a môže cukor zachraňovať životy a odhaľovať veľké ochorenia.

Koncept podujatia Vedci k vede (Science Slam) je úspešný vo viacerých krajinách v zahraničí a jeho prvá realizácia v Novej Cvernovke naznačila jeho potenciál multižánrového predstavenia vedeckých disciplín. Na projekte Science Slam pracuje novovytvorená skupina Mladých vedcov SAV, ktorá sa v uplynulých mesiacoch výrazne angažuje pri popularizačných aktivitách vedy na Slovensku. (spn)