Super škola: Zásnubné správanie živočíchov
Vznik a formy svadobných rituálov vrátane kanibalizmu rôznych článkonožcov a trošku o stavovcoch (spolupráca medzi pohlaviami, možné vykorisťovanie jedného pohlavia v prospech toho druhého) bola druhá téma v tomto školskom v rámci projektu Petržalská super škola. Žiakom 7. ročníka základných škôl v Petržalke sa prihováral doc. PaedDr. Pavol Prokop, DrSc., z Ústavu zoológie SAV.
Okrem toho žiaci dostali informácie o správaní sa živočíchov a človeka, o formách prirodzenej komunikácie, ako vplývajú parazity na správanie hostiteľov, čo ovplyvňuje výskyt kanibalizmu živočíchov.
Prednášky sa zúčastnilo 430 žiakov a 20 učiteľov, sála bola obsadená do posledného miesta. Pre tento enormný záujem, žiaľ, nebolo možné pozvať vybrané triedy z iných mestských častí, ako to bolo zvykom v predošlých ročníkoch. Žiaci si spontánne vybavovali prednášky minulého roka a aplaudovali najnovším úspechom minuloročných prednášajúcich pre tieto deti a to Jána Baláža a Vladimíra Porubčana. Na prednáške boli aj víťazi piateho ročníka super školy.
Najväčší záujem so zatajeným dychom sprevádzali ukážky samovražedných kotrmelcov a ich význam.
Téma sa zdala byť veľmi „ostrá“ aj pre niektorých pedagógov, na veľké prekvapenie – vzhľadom na asociácie s milostným životom človeka – sa však žiaci nestránili otázok, ktoré nemali (ako obvykle) konca kraja. Medzi najlepšie patrili tri, ktoré prednášajúci odmenili vzácnymi knihami Vojtecha Rušína, jedného z prednášajúcich minulých ročníkov. Zaujali a, uznajte, právom:
- Je svadobné kŕmenie výsledkom naučeného alebo vrodeného správania?
- Znásilní samček podvodník "transvestita" srpice (drobný hmyz – pozn. red.) oklamaného samčeka, aby ho obral o svadobný dar (ktorý potom daruje partnerke)?
- ...aby zabránil ďalšiemu páreniu (odpoveď na otázku: Prečo ostáva spontánne zahynutý samček pripútaný ku samičke? počas prednášky).
Ani tentoraz Petržalská super škola nesklamala. Žiakov ani učiteľov. (ap)
Foto: archív