Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Konferenciu otvorila PhDr. Janka Petőczová, CSc. z Ústavu hudobnej vedy SAV

Muzikologická konferencia z cyklu Musicologica historica

28. 6. 2016 | videné 744-krát

V dňoch 24. – 25. 6. 2016 sa konala vo Svätom Jure medzinárodná muzikologická konferencia Sources of Renaissance and Baroque music in Scepusia and in Europe  / Pramene renesančnej a barokovej hudby na Spiši a v Európe. Išlo v poradí už o tretie podujatie v cykle Musicologica historica. Na jej príprave sa podieľali Ústav hudobnej vedy Slovenskej akadémie vied, Prešovský hudobný spolok Súzvuk a Academia Istropolitana Nova v Svätom Jure.

Konferenčného rokovania sa zúčastnili 17 špecialisti, hudobní historici z Francúzska, Rakúska, Nemecka, Poľska, Čiech a Slovenska: Elżbieta Witkowska-Zaremba, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Agnieszka Leszczyńska, Paweł Gancarczyk (Warszawa); Gerold Gruber (Wien); Bernhold Schmid (München); Marc Desmet (Saint-Etienne); Grzegorz Joachimiak (Wrocław); Václav Kapsa (Praha); Vladimír Maňas (Brno); Katarína Burgrová, Karol Medňanský (Prešov); Janka Petőczová, Ladislav Kačic, Peter Ručšin, Andrej Čepec, Michal Ščepán (Bratislava). Predstavili hudbu 16. – 18. storočia s väzbou na Spiš, a to hudbu európskych skladateľov (E. Reusner, J. Handl Gallus, G. Wolff, Orlando de Lasso), ktorá sa hrala na našom území, a vice versa hudbu domácich, spišských skladateľov (kežmarského skladateľa T. Goslera, spišskopodhradského organistu J. Šimráka st., rektora školy v Spišskej Novej Vsi G. Wirsingera, podolínskeho piaristu Pátra P. Peťka). Okrúhly stôl v záverečnom popoludní ukázal, že spišské hudobné pramene – notované rukopisy, hudobnoteoretické traktáty, staré hudobné tlače – sú unikátne v kontexte európskych prameňov a bez ich poznania by nebolo možné vytvoriť komplexný obraz dejín európskej hudby.

Do konferencie bolo začlenené zaujímavé koncertné podujatie, sobotňajšie matiné prístupné pre verejnosť, počas ktorého zazneli sólové barokové árie s generálnobasovým sprievodom zo 17. storočia (tenor: Matúš Šimko, organ: Jana Zelenková, členovia súboru starej hudby Il Cuore Barocco). Tieto duchovné piesne napísal hudobný skladateľ pôvodom zo Spišského Podhradia Ján Šimrák ml., ktorý ako 25-ročný odišiel z územia dnešného Slovenska do sliezskej metropoly Vroclav, kde sa stal v roku 1675 spevákom a neskôr organistom. Árie patria k tým novoobjaveným hudobným dielam, ktoré sú výsledkom základného výskumu pracovníkov Oddelenia hudobnej histórie Ústavu hudobnej vedy SAV, v projektoch zameraných na stredoeurópsku archívnu heuristiku. Ide o hudbu, ktorá je ideálnym predmetom vydávania v notových kritických edíciách, čím prakticky obohacujú koncertný repertoár súborov starej hudby a prezentujú hodnotné hudobné dedičtvo pre verejnosť.

Odborným garantom podujatia za Ústav hudobnej vedy SAV bola PhDr. Janka Petőczová, CSc., vedúca Oddelenia hudobnej histórie a redaktorka pramenno-kritickej notovej edície Stará hudba na Spiši / Musica Scepusii Veteris a za Prešovský hudobný spolok Súzvuk Mgr. Katarína Burgrová, PhD., z Katedry hudobnej a výtvarnej výchovy Pedagogickej fakulty, PU v Prešove). Konferencia sa konala v rámci festivalu UMENIE A VÍNO - Svetový Jur 2016, ktorý organizovala Academia Istropolitana Nova v Svätom Jure a v jej rámci mali účastníci možnosť navštíviť v piatok večerný koncert súboru Il Cuore Barocco, počas ktorého znela hudba A. Vivaldiho a jeho súčasníkov na dobových hudobných nástrojoch.  (JP)