Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Cudzinec na hranici (východné Karpaty ako ideologický priestor v stredoeurópskych literatúrach 20. storočia)

In: Slovenská literatúra, vol. 59, no. 3
Radoslav Passia Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 204 - 216
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
CENTRAL EUROPEAN LITERATURES, SLOVAK LITERATURE, 20TH CENTURY, STRANGER, EASTERN CARPATHIAN BORDER REGION, IDEOLOGY
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Štúdia sa sústreďuje na vybrané texty od stredoeurópskych spisovateľov, ktoré sú tématicky zasadené vo východných Karpatoch. Tento radikálne multietnický a mnohonárodnostný región považuje autor za jednu z relatívne nezávislých kultúrnych oblastí v strednej Európe. Na príkladoch ako Ivan Olbracht, Karel Čapek alebo Sándor Márai autor ukazuje, že rozprávačské perspektívy cudzinca, vyhnanca, utečenca v kombinácii s témami hranice a konfliktu medzi domácim a cudzím sú charakteristické pre literárny obraz východokarpatského hraničného areálu v 20. storočí. Autor si tiež všíma to, ako je literárne vyobrazenie oblasti v dielach jednotlivých autorov ideologicky deformované. Stredoeurópski spisovatelia, ktorí nepochádzajú z východokarpatského hraničného areálu, sa prostredníctvom postáv cudzincov zvyčajne venujú vzťahu moderného a tradičného. Autochtónni autori často využívajú postavy cudzincov, aby zobrazili sebakolonizačné úsilie (Kiossev) tohto areálu vo vzťahu k referenčným, dominujúcim kultúram. Môžeme sledovať, ako sa táto kultúrna referencialita historicky menila od pôvodného rakúsko-uhorského (uhorského) kultúrneho rámca, cez rámce jednotlivých národných kultúr až po aktuálnou kultúrnou politikou akcentovaný stredoeurópsky či európsky rámec.
The study focuses on selected texts by Central European writers which are thematically set in the Eastern Carpathians. This radically multiethnic and multinational region is considered by the author to be one of the relatively independent cultural areas of Central Europe. Using examples such as Ivan Olbracht, Karel Čapek or Sándor Márai, the author shows that the narrative perspectives of a stranger, outcast, migrant in combination with the themes of border and conflict between vernacular and alien are characteristic for the literary image of the Eastern Carpathian border region in the 20th century. The author looks at the way the literary appearance of this area is ideologically deformed in the works of individual authors. The Eastern European writers who do not come from the Eastern Carpathian border region use characters of strangers to reflect on the relationship between the modern and the traditional. Autochthonous authors often make use of the stranger characters to depict the area´s self-colonial efforts (Kiossev) in relation to the referential dominant cultures. We can follow how this cultural referentiality has been changing during the region´s history from the original Austrian-Hungarian cultural framework through the frameworks of individual national cultures to Central European or European cultural framework accented by the current cultural policy.
Ako citovať:
ISO 690:
Passia, R. 2019. Cudzinec na hranici (východné Karpaty ako ideologický priestor v stredoeurópskych literatúrach 20. storočia). In Slovenská literatúra, vol. 59, no.3, pp. 204-216. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Passia, R. (2019). Cudzinec na hranici (východné Karpaty ako ideologický priestor v stredoeurópskych literatúrach 20. storočia). Slovenská literatúra, 59(3), 204-216. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 21. 1. 2019