Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Slávy dcera

In: Slovenská literatúra, vol. 59, no. 2
Róbert Kiss Szemán Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 89 - 111
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
JÁN KOLLAR’S WORK, SLÁVY DCERA/ THE DAUGHTER OF SLAVIA, EARLY 19TH-CENTURY LITERATURE, NATIONAL MOVEMENTS OF 19TH CENTURY, EMBLEMATIC NATIONAL TOPOGRAPHY, COMPLAINING SLAVIA TOPOS, QUERELA HUNGARIAE/AUSTRIAE TOPOS, SLAVIC HEAVEN/PURGATORY, MODERN NATIONAL
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Štúdia sa zaoberá jedným z ústredných motívov diela Jána Kollára Slávy dcera, a to históriou figúry Nariekajúca Sláva. Tento motív Kollár odvodzuje z Veliovej epištoly s názvom Querela Austriae (1527). Motív vstúpil do uhorskej po latinsky písanej literatúry a stal sa dôležitým toposom v neskorej humanistickej a barokovej spisbe. Spolu s toposom Querela Hungariae sa k tomu pridružili ďalšie obsahové prvky: opis bohatstva krajiny (´fertilas Hungariae´) a porovnanie šťastných dávnejších čias s biednymi podmienkami Kollárovej súčasnosti. Korene Kollárovej literárnosti siahajú hlbšie do uhorskej latinskej i slovanskej slovesnosti. Jeho po latinsky písaná didaktická báseň Deploratio praesentis status Hungariae dokazuje, že autor topos Querela Hungariae poznal od svojich stredoškolských rokov. Zároveň v Předzpěve Slávy dcéry a mnohých svojich sonetoch Kollár znovu interpretoval tento topos podľa ideologických požiadaviek dobového národného hnutia a zmenil Nariekajúce Uhorsko na Nariekajúcu Slávu. V Předzpěve Slávy dcery ponechal metrickú stavbu latinskej didaktickej poézie (elegické kuplety), no zároveň ju vylepšil v súlade s estetickými nárokmi klasicizmu a romantizmu. Na začiatku 19. storočia sa v literatúre objavujú oblasti, ktoré sa pokúšajú opísať národ emblematicky. Z nich sa v štúdii skúma emblematický zemepis, etnografia, zoografia a fytografia. Svojimi dielami, v ktorých sa slávne pohoria (Vysoké Tatry, Krkonoše, Ural), rieky a moria (Dunaj, Labe, Baltické more), mestá (Praha, Moskva) a tak ďalej investujú s pridaným významom, Kollár prispel k obrazu slovanských (slovenského a českého) národov. Spolu so svojimi konotáciami sa tieto miesta stali súčasťou novodobej národnej mytológie. Toto sa udialo počas niekoľko desaťročí trvajúceho kanonizačného procesu, na konci ktorého si dané geografické pomenovanie mohlo robiť nárok na status „slovanského posvätného miesta“. Vo zväzku z roku 1821 nazvanom Básne Kollár po prvýkrát poukázal na geografické miesta dôležité z národného hľadiska, hoci sa im v tom čase pripisoval pomerne nízky stupeň sakralizácie. Kollárove diela vydané v polovici 20. rokov 19. storočia – Čítanka a vydanie Slávy dcéry z roku 1824 – boli ako mapy z obdobia zámorských objavov, na ktorých sa už nachádzali obrysy novoobjavených svetadielov, ale vnútrozemie bolo ešte stále bielym miestom. Vo vydaní Slávy dcery z roku 1832 a vo Vysvětlivkách, ktoré napísal k svojmu dielu, Kollár „obýval“ tie tri svetadiely, kde žili Slovania. Pomocou emblematickej národnej topografie vytvoril imaginárnu slovanskú krajinu, ktorá nebrala do úvahy status quo prevládajúce vo vtedajšej Európe. Kollár dosiahol najvyšší stupeň sakralizácie národa dvoma piesňami, ktoré vydal v Slávy dcere z roku 1832. V týchto piesňach, v ktorých predstavil slovanské nebo a slovanský očistec, rozšíril emblematický národný zemepis o dimenziu posmrtného života. Vo svojom Cestopise sa vydal na jazykovednú, historickú a kultúrnu križiacku výpravu s cieľom opäť dobyť severné Taliansko ako slovanskú svätú zem.
The study deals with one of the central motifs of Ján Kollár’s work Slávy dcera, namely with the history of the figure of Complaining Slavia. Kollár derives the motif from Velius’s epistle entitled Querela Austriae (1527). The motif entered Hungary’s Latin-language literature becoming an important topos in Late Humanist and Baroque writing. With the Querela Hungariae topos other content elements became associated: description of the country’s riches (‘fertilitas Hungariae’) and comparison of the happiness of earlier times with the misery of conditions in Kollár’s own day. The literariness of Kollár was rooted deeply in Hungary’s Latin-language and Slavic-language cultures. His Latin-language didactic poem Deploratio praesentis status Hungariae proves that the author was familiar with the Querela Hungariae topos from his secondary-school years onwards. At the same time, in the Prologue to his Slávy dcera and in many of his sonnets, Kollár reinterpreted the topos according to the ideological requirements of the national movements of his time, changing Complaining Hungary into Complaining Slavia. In his Prologue to Slávy dcera, Kollár retained the metrical form of Latin didactic poetry (elegiac couplets), but at the same time refashioned it in accordance with the aesthetic demands of Classicism and Romanticism. There are in early 19th-century literature some areas that attempt to depict a nation emblematically. Of these, emblematic geography, ethnography, zoography, and phytography are investigated in this study. Through his works, in which famous mountain ranges (the Tatras, the Giant Mountains, the Urals), waters (the Danube, the Elbe, the Baltic Sea), cities (Prague, Moscow), and so forth are invested with surplus meaning, Kollár contributed to the depiction of the Slav (Czech and Slovak) nations. Together with their connotations, these places became parts of modern national mythology. This occurred during a several-decades-long canonisation process, at the end of which a given geographical place-name could lay claim to the status of ‘Slavic holy place’. It was in his 1821 volume entitled Básně (‘Verses’) that Kollár first pointed out geographical locations of importance from the national point of view, although these were at that time still at a rather low level of sacrality. Works published by Kollár in the mid-1820s – Čítanka (‘A Reader’) and the 1824 edition of Slávy dcera – were like maps from the Age of Discovery on which the coastlines of newly discovered continents already featured but where the land within still featured as white space. In the 1832 edition of Slávy dcera and in the Explanations (Vysvětlivky) he wrote for this work, Kollár ‘populated’ the three continents where Slavs lived. With the help of emblematic national topography, he created an imaginary Slavic country which ignored the status quo then prevailing in Europe. Kollár reached his highest degree of sacralisation of the nation with two songs published in his 1832 edition of Slávy dcera. In these, which presented a Slavic Heaven and a Slavic Purgatory, he enriched the emblematic national geography with the dimension of the life to come. In his Cestopis (‘Travelogue’), he launched a linguistic, historical and cultural crusade for the re-conquest of Northern Italy as a Slavic Holy Land.
Ako citovať:
ISO 690:
Kiss Szemán, R. 2019. Slávy dcera. In Slovenská literatúra, vol. 59, no.2, pp. 89-111. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Kiss Szemán, R. (2019). Slávy dcera. Slovenská literatúra, 59(2), 89-111. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 21. 1. 2019