Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Náhoda ako subverzívny prvok filozofického a estetického diskurzu

In: Slovenská literatúra, vol. 58, no. 2
Pavel Matejovič Číslo ORCID
Detaily:
Rok, strany: 2019, 98 - 104
Jazyk: slo
Kľúčové slová:
CHANCE, EVERYDAY LIFE, AUTHENTICITY, STORY
Typ článku: Vedecká štúdia / Study
O článku:
Autor na príklade vybraných textov (filozofické eseje) a filmov novej vlny zo šesťdesiatych rokov 20. storočia poukazuje na funkciu náhody ako subverzívneho prvku dobového filozofického a estetického diskurzu. Osobitne si všíma film M. Formana Černý Petr, eseje Vladimíra Mináča (Paradoxy okolo umenia) a prácu J. P. Sartra Marxizmus a existencializmus. Paralelne s kategóriou náhodného si všíma aj motívy každodennosti a autenticity, ktoré sa predtým ocitali akoby v úzadí – to, čo sa dovtedy vnímalo ako marginálne a nesystémové, sa stáva legitímnou súčasťou teoretickej reflexie. Autor v závere konštatuje, že úlohu náhody v literatúre, umení a filme nemožno v šesťdesiatych rokoch redukovať len na akúsi ľubovôľu, či nespútanú živelnosť. Jej funkcia skôr súvisí s momentmi hravosti a spontánnosti, ktoré zároveň rehabilitujú každodennosť ako určitý tvorivý potenciál prítomný nielen vo filme a literatúre, ale aj hudbe a výtvarnom umení.
The author uses chosen texts (philosophical essays) and films of the 1960s new wave as examples to demonstrate the function of chance serving as a subversive element in the philosophical and aesthetic discourse of the time. In particular he pays attention to M.Forman´s film Černý Petr (Black Peter),Vladimír Mináč´s essay Paradoxy okolo umenia (Paradoxes around the arts) and J. P. Sartre´s piece of writing Marxism and Existentialism. As well as to chance he pays attention to the motifs of everyday life and authenticity, which used to be previously kept in the background – what used to be perceived as marginal and non-systemic becomes a legitimate part of theoretical reflection. In the conclusion the author states the role of chance in the 1960 literature, art and film cannot be reduced to a sort of arbitrariness, or uncontrolled behaviour. Its function tends to be related to moments of playfulness and spontaneity, which at the same time review everyday life as a kind of creative potential present in film and literature as well as music and fine art.
Ako citovať:
ISO 690:
Matejovič, P. 2019. Náhoda ako subverzívny prvok filozofického a estetického diskurzu. In Slovenská literatúra, vol. 58, no.2, pp. 98-104. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--

APA:
Matejovič, P. (2019). Náhoda ako subverzívny prvok filozofického a estetického diskurzu. Slovenská literatúra, 58(2), 98-104. 0037-6973. DOI: https://doi.org/--
O vydaní:
Publikované: 19. 2. 2019