Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Exkurzie na Ústave materiálov a mechaniky strojov SAV.

Nájdi v sebe vedca - ako školákov pritiahnuť k vede

3. 7. 2017 | videné 1035-krát

Priviesť deti k vede a získať ich záujem – to si kladie za cieľ nový projekt štyroch ústavov Slovenskej akadémie vied „Nájdi v sebe vedca“. Do nultého ročníka iniciatívy sa v apríli a v máji zapojil Ústav materiálov a mechaniky strojov, Ústav pre výskum srdca, Chemický ústav a Ústav polymérov. Do pilotného projektu vstúpili žiaci 5. – 8. ročníka Základnej školy Pavla Marcelyho v Bratislave, ktorí navštívili jednotlivé pracoviská vo viacerých etapách.  Interaktívnou formou tak získali doplňujúce informácie „zo života“, ktoré priamo nadväzujú na učebné osnovy z vybraných predmetov.

Aj vzhľadom na pokles záujmu o doktorandské štúdium pristúpili štyri ústavy SAV k vlastnej iniciatíve spolupráce s mládežou. „Za cieľ sme si stanovili prepojenie poznatkov, ktoré deti získajú na vyučovaní s reálnym životom a výskumom sprístupneným vo vybraných laboratóriách SAV. Žiaci 5.-8. ročníka navštívili jednotlivé pracoviská vo viacerých etapách tak, aby bol obsah priamo napojený na učebné osnovy preberané v aktuálnom ročníku z chémie, biológie a technickej výchovy. Takýmto spôsobom sme chceli prebudiť v žiakoch vedcov a inšpirovať ich k tvorivej činnosti už počas základnej školy, aby videli, že veda je pre život nevyhnutná a možno sa aj z nich v budúcnosti stanú vedci,“ uviedli organizátori projektu.

Na Ústave polymérov SAV sa deti dozvedeli čo je polymér, na čo sa používa a že sa s ním bežne stretávajú napríklad aj doma v kuchyni. Zaujal ich proces elektrostatického zvlákňovania polymérov do formy veľmi jemných vlákien, ktoré by mohli v budúcnosti slúžiť ako vhodné nosiče liečiv a iných bioaktívnych molekúl.

Ústav materiálov a mechaniky strojov SAV šiestakov oboznámil s prípravou dokonale hladkého povrchu vzorky a následne im umožnil nahliadnuť do štruktúry materiálu a pochopiť, ako je štruktúra prepojená s výrobou. V laboratóriu mikroskopie sledovali samotnú mikroštruktúru pomocou elektrónového mikroskopu a zistili, aké je pri sledovaní mikrosveta materiálov dôležité zväčšenie a ako sa dá zistiť chemické zloženie materiálov.

Do tajov funkcie jedného z najdôležitejších orgánov tela – srdca mali možnosť nahliadnuť na Ústave pre výskum srdca SAV, ktorý sa zameriava na výskum civilizačných ochorení, akými sú cukrovka, hypertenzia (vysoký krvný tlak) ale aj zvýšený cholesterol. Žiaci sa oboznámili s dôležitosťou a nevyhnutnou potrebou neustálej dodávky energie pre srdce a s funkciou mitochondrií, ktoré predstavujú továreň na energiu. Následne navštívili laboratóriá a bližšie sa zoznámili s laboratórnym a prístrojovým vybavením, kde im hostitelia predviedli viaceré laboratórne techniky, napr. prípravu vzorky pre mikroskop, farbenie preparátov a sledovanie tkanivových štruktúr pod svetelným a fluorescenčným mikroskopom.

Kde všade v biosfére nájdeme polysacharidy a aké úlohy plnia sa mladí nádejní vedci dozvedeli na Chemickom ústave SAV. Žiaci počas návštevy zistili, aká je úloha cukrov ako informačných molekúl. Na príklade krvných skupín mali možnosť vidieť, aký dôsledok má malá zmena v dekorácii červených krviniek molekulami cukrov. Videli, ako vyzerá baktéria cholery, ako sa dostane do nášho tráviaceho traktu a čoho je potom schopná. Taktiež sa dozvedeli, na akom princípe funguje dialýza a videli modernú separáciu biomolekúl (bielkovín) pomocou elektroforézy. Na záver si žiaci mohli sami stanoviť obsah bielkovín a cukrov v slinách pomocou farebnej reakcie so špecifickými činidlami. Vyskúšali si aj očkovanie kvasiniek na živnú pôdu.

S projektom boli okrem nádejných vedcov spokojní aj zástupcovia ZŠ Pavla Marcelyho, ktorí žiakov počas návštev sprevádzali a ocenili možnosť participácie v pilotnej fáze projektu. Učitelia ocenili hlavne možnosť nahliadnuť do laboratórií so špičkovými zariadeniami, ponúknuté zaujímavé témy z oblasti chémie, biológie a techniky, ktoré vhodne dopĺňajú učivo žiakov z praktického hľadiska. Deti mali možnosť "pričuchnúť" k ozajstnej vede a overiť si časť svojich vedomostí v praxi. Navyše mohli diskutovať o prezentovaných témach s odborníkmi v daných oblastiach. „Celá akcia je veľmi dobrý nápad, pretože žiaci vidia, ako vedec pracuje v reálnom živote. Len výnimočne majú takúto skúsenosť, čo vidno aj na pokusoch, nechcú od nich odísť. Chémiu vnímajú z iného uhla pohľadu,“ hodnotí projekt Beatrica Máleková, učiteľka na ZŠ Pavla Marcelyho v Bratislave.

Projekt Nájdi v sebe vedca plánujú jeho tvorcovia rozšíriť aj na ďalšie základné školy v ďalších regiónoch Slovenska.

Organizátori: Ing. Martin Nosko PhD., Ústav materiálov a mechaniky strojov SAV, Ing. Miroslav Ferko PhD., Ústav pre výskum srdca SAV, Ing. Pavol Farkaš PhD., Chemický ústav SAV, Ing. Alena Šišková PhD., Ústav polymérov SAV, Mgr. Silvia Podhradská PhD., Ústav polymérov SAV – kontaktná osoba za projekt, Mgr. Gabriel Kalná, Základná škola Pavla Marcelyho, Drieňová 16, 821 03 Bratislava. (sp)