Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Auditórium na prednáške Prima la musica, poi le parole (?).

Prima la musica, poi le parole (?)

5. 4. 2017 | videné 690-krát

Prečo Adriana Kučerová nespieva Toscu a Pavol Bršlík Cavaradossiho, hoci by im to na javisku svedčalo? Prečo nie je tenor ako tenor, aj keď má každý z nich vysoké cé? Prečo v opere nie sú potrebné mikroporty? Existuje koloratúrny mezzosoprán? Je hlavou predstavenia dirigent alebo režisér? Aké sú súčasné inscenačné trendy v slovenskom a európskom opernom divadle?

Odpovede na tieto i ďalšie otázky ponúkla prednáška vedeckej pracovníčky Ústavu divadelnej a filmovej vedy SAV Mgr. Michaely Mojžišovej, PhD. s názvom Prima la musica, poi le parole (?). Išlo o pilotnú časť vzdelávacieho cyklu Kriticky o kritike, ktorý s podporou Fondu na podporu umenia pripravilo Slovenské centrum AICT. Prednášku podporil ÚDFV SAV v rámci grantu APVV 15-0764 Slovenské divadlo a súčasná európska divadelná kultúra – kontinuita a diskontinuita.

Popri iniciácii publikačnej činnosti jednotlivých členov patria k hlavným ambíciám stavovského združenia divadelných kritikov SC A ICT aj kultivácia kritiky ako publicistického žánru, aktivizácia budúcej generácie divadelných publicistov či zvyšovanie povedomia slovenskej verejnosti o divadelnej reflexii.

Cyklus Kriticky o kritike je koncipovaný ako viacročný projekt prednášok na témy, ktoré sú i pre aktívnych publicistov menej známe, prípadne okrajové. A keďže k takýmto oblastiam patrí aj operné divadlo s jeho terminologickými a praktickými špecifikami, prvá z prednášok cyklu bola venovaná práve opere. Účasť potvrdila atraktivitu témy – Seminárnu sálu UK zaplnilo viac než päťdesiat poslucháčov rôzneho veku i zamerania: študenti Divadelnej fakulty VŠMU, divadelní kritici a publicisti, praktickí umelci, aj milovníci operného divadla z radov laickej verejnosti. 

(r)