Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Starosta Petržalky Vladimír Bajan a predseda Slovenskej akadémie vied Pavol Šajgalík pri otváraní nového ročníka petržalskej Super-školy.

Super škola odomkla ďalšiu komnatu vedomostí

5. 10. 2016 | videné 759-krát

Úspešný projekt spolupráce medzi petržalskou samosprávou a SAV má svoje pokračovanie aj v ďalšom školskom roku. Ideu Petržalskej super školy prevzali v minulom ročníku aj iné mestské časti a obce. V poradí už štvrtý ročník potvrdili 4. 10. podpísaním Memoranda o spolupráci starosta Petržalky Vladimír Bajan a predseda Slovenskej akadémie vied Pavol Šajgalík. Obaja ocenili význam projektu pre popularizáciu vedy medzi mladou generáciou a prospešnosť vzájomnej spolupráce.

Symbolický kľúč od dverí poznania si z rúk signatárov Memoranda prevzal vedúci Oddelenia ekológie vírusov RNDr. Boris Klempa, PhD. z Virologického ústavu SAV, ktorý pracuje na projekte Európsky vírusový archív. Vedci zapojení v tomto projekte nielen hľadajú nové vírusy, ale ich aj študujú a uchovávajú pre budúcnosť. Nielen siedmakov prekvapilo, že pred nich predstúpil ako ozajstný lovec vírusov - v špeciálnom ochrannom odeve, gumených rukaviciach,  s rúškom a okuliarmi. Žiakom na úvod kládol otázky, čo je a čo nie je vírusové ochorenie, aby na konkrétnych príkladoch poukázal na rozdiel. Po „predstavení“ vírusu ukázal na krátkych videách ako preniká bunkou, ako sa replikuje a šíri. Ďalšia časť prednášky predstavila najzávažnejšie vírusové epidémie v dejinách ľudstva a objasnila nevyhnutnosť vakcinácie. Záver patril vtipnému „Ebola songu“, ktorý siedmaci odmenili smiechom a potleskom. Po prednáške mali žiaci priestor na svoje otázky. Najzaujímavejšia z nich bola o tom, či sa bunky, ktoré pohlcujú vírusy, nenakazia. Odmenou za ňu bol špeciálny oblek lovca vírusov a balíček prežitia v prípade epidémie.

V minulom ročníku sa šiestich prednášok zúčastnilo 1961 žiakov 6. až 8. ročníka. Témy vychádzali zo štátneho vzdelávacieho programu ISCED II Človek a spoločnosť a Človek a príroda a pri ich výbere sme prihliadali aj na požiadavky učiteľov základných škôl. Prednášky boli a aj budú vždy určené všetkým žiakom druhého stupňa bez rozdielu. V rámci prednášok využívajú vedci moderné didaktické a technické pomôcky, najmä však interaktívnu formu vyučovania ako aj prepojenie s výchovou k samostatnej práci a mysleniu.

Michaela Platznerová