Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

„Zarážajúce je, že neexistovala nejaká komplexná projektová dokumentácia, a že pôda, na ktorej sa začalo stavať, nebola pre stavu vhodná. Už v roku 1952 bolo HUKO v katastrofálnom stave“ - k histórii Hutného kombinátu, ktorú spracoval pre Dejepisnú olympiádu, pridal Šimon Juhás, gymnazista z Košíc aj svoj hodnotiaci postoj.

Na Dejepisnej olympiáde s ambíciami budúcej vedeckej práce

9. 5. 2016 | videné 1139-krát

K vzdelávacím a populárno-vedeckým aktivitám, dotvárajúcim profil aktivít vedeckých ústavov SAV a vedcov-jednotlivcov, patrí aj podpora a odborná garancia súťaží a olympiád žiakov a študentov.

Celoštátne kolo ôsmej Dejepisnej olympiády sa konalo v dňoch 5. – 7. mája 2016 v Bratislave. Predsedníčkou hodnotiacej komisie bola PhDr. Ľubica Kázmerová, CSc. a členkou komisie PhDr. Daniela Kodajová, PhD., obe z Historického ústavu SAV. S ďalšími kolegyňami a kolegami z akademickej a  univerzitnej obce sú odbornými garantmi súťažných úloh a posudzovateľmi študentských písomných prác.

Postupové predmetové olympiády sú platformou, kde  študenti cielene profilujú svoje záujmy a stredoškolákov neraz vedú k voľbe univerzitného štúdia.

Súťaž v dejepisnej olympiáde  má zložku vedomostnej previerky pre žiakov základných a stredných škôl, a pre stredoškolávkov aj písomnú prácu na zvolenú tému. Prieskum témy, tvorba práce a jej prezentácia sú tou samostatnou činnosťou, ktorá môže byť podnetom či inšpiráciou  pre ďalšie štúdium. Účasť v celoštátnom kole s priestorom na diskusie a konzultácie s vedcami neraz podnieti ambície študentov o vedecké zameranie v zvolenom odbore.

Témy písomných prác sa delia na dve kategórie: kategória A je tradične zameraná na regionálne dejiny, kategória B je nadregiónálna s vyhlásenou témou – tento rok to boli hospodárske dejiny.

Študenti si sami zvolia obdobie a predmet svojej práce. Tú pred hodnotiacou komisiou a ostatnými účastníkmi olympiády prezentujú a obhajujú v odpovediach na otázky komisie či zúčastnenej verejnosti. Je to tiež priestor na odporúčania a usmernenia historikov pre ďalšie štúdium, literatúru, zdroje výskumu. Komisia svoje rady formuluje v priateľskej kolegiálnej atmosfére a vedci študentom zároveň odkrývajú prístupy súčasného historického výskumu.

PhDr. Ľubica Kázmerová, CSc. z Oddelenia novších dejín Historického ústavu SAV je dlhoročnou predsedníčkou odbornej komisie olympiády. Hovorí, že zástoj vedcov pri takejto práci so žiakmi a študentmi spočíva v prepájaní vedeckých kritérií s metodickou prácou pedagógov a vzdelávacím kurikulom. Zdôrazňuje: „Predovšetkým dbáme, aby úroveň olympiády zodpovedala súčasnej historiografii, aby aj študentské práce dosahovali súčasnú úroveň a poznanie práce súčasných historikov “.

PhDr. Daniela Kodajová, PhD. z Oddenia dejín 19. storočia Historického ústavu SAV  hovorí, že primárnou ambíciou olympiády je vzbudiť záujem o regionálne dejiny. „Je to tiež príležitosť, keď sa študenti pri svojom bádaní môžu dostať do archívov v meste. Ich bádanie však môže začať aj cez rodinnú históriu a regionálne dejiny môžu spracovať nielen z dostupnej literatúry a archívov, ale tiež doložiť ich zachovanými materiálmi, hodnovernými dokladmi z rodinných kroník a albumov.“

Impulzom môže byť aj rozprávaná história v regióne či v rodine. Keď Martin Jurčo z Gymnázia na Varšavskej ceste 1 v Žiline uvádzal svoju tému Vznik a vývoj továrne na súkno v Žiline, pridal aj poznámku, že jeho praprastará matka v tejto továrni pracovala...

Témy z hospodárskych dejín prezentovali chlapci a len jedno dievča: druháčka Kristína Kaťuchová z Gymnázia Kpt. Nálepku 6 v Sobranciach spracovala tému Lesnej železničky v srdci Vihorlatu. Porotu zaujala spracovaním dejín lesnej železničky v Remetských Hámroch: nielen prísne historiografickým,  ale tiež optikou kultúrneho a environmentálneho dedičstva porovnala využitie lesných železničiek na Slovensku v minulosti a v súčasnosti.

Šimon Juhás z gymnázia na Poštovej ul. 9 v Košiciach spracoval krátku (a krutú) históriu Hutného kombinátu v Košiciach, predchodcu Východoslovenských železiarní. PhDr. Daniela Kodajová, PhD. vysoko vyzdvihla jeho odvahu pri spracovaní témy a formulovaní záverov:  „Hospodárske dejiny nie sú o tom, že sa počítajú vyrobené tony či a splnené plány. Je tam veľmi úzke prepojenie na veľkú politiku a región, a Šimonovi Juhásovi sa to veľmi dobre podarilo ukázať. Študent má v sebe veľký potenciál a odvahu, hoci je len prvák.“

PhDr. Anna Bocková, PhD. pôsobí na Pedagogickej fakulte UK a medzi poslucháčmi na Katedre histórie sú aj absolventi dejepisných olympiád. Za roky pôsobenia v porote si všimla nerovnomerne rozložený záujem o olympiádu, resp. úspešnosť študentov podľa regiónov: „Sú oblasti, v ktorých sa študenti nezapájajú a naopak, sú regióny so zastúpením v každom roku, napríklad Sobrance, Žilina, Bratislava.“

V ôsmom ročníku Dejepisnej olympiády sa víťazmi stali:

Kategória A: Vladimír Lukačko, Gymnázium, Varšavská cesta 1, Žilina
Kategória B: Richard Hrivnák, Gymnázium, Grosslingová 18, Bratislava
Kategória C: Tomáš Chovančák, ZŠ Krosnianska 4, Košice
Kategória D: Samuel Petrov, ZŠ Duklianska 1, Bánovce nad Bebravou

Vyhlasovateľom predmetových olympiád je Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR. Ich prípravu a priebeh zabezpečuje IUVENTA – Slovenský inštitút mládeže.

Text a fotografie: Ľubica Suballyová