Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Jazyk ako synestetická skúsenosť

17. 10. 2013 | videné 1009-krát

Dňa 9. 10. 2013 sa na pôde Ústavu svetovej literatúry SAV v Bratislave uskutočnila prednáška rakúskej literárnej vedkyne a odborníčky na výskum médií Dr. Mag. Sibylle Moser, ktorú uviedol a moderoval Dr. Roman Mikuláš. Oblasť jej skúmania siaha od konštruktivistických a systémových teórií, cez empirickú literárnu vedu, teórie médií, rodové štúdiá až k oralite, literalite či k poézii tela.

 

Sibylle Moser prednášala na Univerzitách vo Viedni, Innsbrucku, Toronte a Krakove. Je autorkou významných publikácií z oblasti konštruktivizmu a teórie systémov ako Komplexe Konstruktionen. Systemtheorie, Konstruktivismus und empirische Literaturwissenschaft (2001) alebo Konstruktivistisch forschen (2. vyd., 2011). Od roku 2007 je riaditeľkou spoločnosti Sense - Inštitútu pre výskum médií a multisenzoriky vo Viedni a s ÚSvL SAV spolupracuje už dlhšiu dobu. Výsledkom tejto spolupráce sú dva publikované zborníky: Roman Mikuláš, Karin S. Wozonig (eds.): Chaosforschung in der Literaturwissenschaft (2009) a Roman Mikuláš, Sibylle Moser, Karin S. Wozonig (eds.) Die Kunst der Systemik. Systemische Ansätze der Literatur- und Kunstforschung in Mitteleuropa (2013).

 

Prednáškou s názvom „Jazyk ako synestetická skúsenosť“ Sibylle Moser predstavila, za pomoci exemplárnych textov a na priesečníku obrazu, zvuku a písma, model mediálneho embodimentu jazyka. Demonštrovala, akým spôsobom a do akej miery dokáže telesná skúsenosť a intermodalita ovplyvniť produkciu jazykového významu.  Centrálnymi otázkami boli: V akých formách sa v poetických textoch môže vyskytovať synestézia? Aké sú spôsoby jej prejavu a funkcie v poetických textoch? Na znázornenie tejto problematiky si Moser zvolila dva príklady. Prvým bol programatický experimentálny text rakúskeho avantgardného spisovateľa Gerdarda Rühma Rhythmus R (1958/68), ktorý predstavila ako grafické, auditívne i audiovizuálne médium. Fenomenológiu jazykovej skúsenosti  charakterizuje ako multisensorickú, mimetickú, mediálne špecifickú, technickú, sociálnu a komunikatívnu.

 

Pomocou tohto príkladu Moser načrtla základné rozdiely tzv. silnej a slabej synestézie a prezentovala priestorové, intermodálne, vizuálne, auditívne i haptické kvality vnímania textu. Intermodálne a sémantické asociácie tvorili problematiku druhého príkladu - performancie Home of the brave konceptuálnej umelkyne Laurie Anderson, ktorá v 80. rokoch 20. storočia pôsobila v New Yorku. Performancie Laurie Anderson sú zároveň predmetom široko koncipovanej štúdie Sibylle Moser, ktorá vyšla v roku 2010 pod názvom Mediales Embodiment. Medienbeobachtung mit Laurie Anderson (2010). Prednáška sa uskutočnila v rámci riešenia vedeckého projektu VEGA 2/0020/13 - Hyperlexikón literárnovedných pojmov.

 

Autor: Katarína Zechelová

 

Foto: Tamara Heribanová