Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Prístup na internet doma v rokoch 2009-2019

Digitálna gramotnosť detí

31. 5. 2020 | videné 1129-krát

Informačné a komunikačné technológie používame každý deň a sú neoddeliteľnou súčasťou nášho života. Takmer všetci dennodenne používame počítače, mobilné zariadenia či akékoľvek iné informačné a komunikačné technológie a to nielen v práci či škole, ale aj v bežnom živote pri komunikácií s rodinou a kamarátmi, plánovaní dovolenky, nakupovaní z e-shopov či pozeraní filmov a seriálov.

Technológie sa stavajú bežnou súčasťou života aj našich najmenších. Vo voľnom čase sa radi hrajú na počítači, pozerajú rozprávky na tablete, v škole robia prezentácie či videa, komunikujú s učiteľmi online cez rôzne vzdelávacie programy a stránky. Digitalizujú sa všetky oblasti nášho života, a preto digitálna gramotnosť je veľmi dôležitou oblasťou, ktorej by sme sa mali venovať aj pri výchove detí, keďže s modernými technológiami sa vo svojom živote budú stretávať každý deň.

Čo hovoria štatistiky o používaní IKT žiakmi a študentmi? Na základe výsledkov vyplývajúcich z prieskumu Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR:

  • 93,6 % žiakov má telefón s prístupom na Internet;
  • 97.3 % žiakov základných škôl používa Internet;
  • 96 % študentov stredných škôl používa Internet;
  • 89,9 % žiakov a študentov si mysli, že Internet je priestor, kde sa môžu stretnúť s nevhodným obsahom.

Internet je skvelou pomôckou pri učení, umožňuje nám rýchle vyhľadávanie informácií a získanie vedomostí. Prístup na internet a denné používanie mobilných zariadení či počítačov však neznamená, že digitálna gramotnosť detí je na vysokej úrovni. Veľmi často deti využívajú internet na voľnočasové aktivity, ako je už spomínané pozeranie filmov či seriálov, hranie sa na počítači či „surfovanie“ na sociálnych sieťach. 

Nie každý žiak či študent, ktorý má prístup na internet ovláda základy digitálnej gramotnosti ako je používanie Microsoft Word, Excel či PowerPoint a veľa z nich má problém rozlíšiť dôveryhodnú stránku od dezinformačných webov. Taktiež je potrebné vnímať aj potenciálne riziká, ktorými sú napríklad obťažujúci obsah či nevhodné správanie na Internete.

Mali by sme vzdelávať deti a učiť ich zakladaným digitálnym zručnostiam nielen v škole, ale aj doma. Ak máte doma milovníkov technológií, odporúčame navštíviť Múzeum počítačov, kde nájdete množstvo zaujímavých historických exponátov, ako sú napríklad kalkulačky, počítače či herné konzoly, a naši kolegovia vám veľmi radi porozprávajú o každom exponáte, ktorý bude zaujímať vás či vaše deti.

Ako sme na tom my, dospelí, s digitálnou gramotnosťou? Slovensko je krajina s miernym rastom digitálnej gramotnosti.  Index digitálnej gramotnosti na Slovensku (populácia nad 14 rokov) je 53 zo 100 možných bodov, teda ide o strednú úroveň digitálnych zručností. 

Viac informácií o digitálnej gramotnosti Slovákov, používaní informačných a komunikačných technológií:

Zisťovanie o využívaní informačných a komunikačných technológií v domácnostiach 2019, ŠÚ SR

Význam internetu a sociálnych sietí v živote žiakov základných a stredných škôl 2020, CVTI SR

Štúdia Digitálna gramotnosť na Slovensku 2020, IVO

 

Halyna Hyryavets, Centrum spoločných činností SAV - Výpočtové stredisko

Grafy: vlastné spracovanie na základe údajov z uvedených stránok a dokumentov