Facebook Instagram Twitter RSS Feed PodBean Back to top on side

Aktuality

Memorandum o spolupráci podpísali prvá zástupkyňa starostu mestskej časti Bratislava – Petržalka Ing. Lýdia Ovečková a predseda SAV prof. RNDr. Pavol Šajgalík, DrSc.

Super škola: História Petržalky je úzko spätá s mostami

17. 10. 2019 | videné 687-krát

„Na čo nám je prednáška o bratislavských mostoch? Čo z nej máme?“ spýtal sa jeden z ôsmakov petržalskej základnej školy po prvej, otváracej prednáške siedmeho ročníka unikátneho projektu v Európe Petržalská super škola. Mimochodom, na prvý pohľad „drzú“ otázku na konci prednášky ocenili. Odpoveď prednášajúcej PhDr. Kataríny Haberlandovej, PhD., z oddelenia architektúry Historického ústavu SAV bola jednoznačná: „História Petržalky, miesta, kde žijete a chodíte do školy, je úzko spätí s mostami. Svoju históriu by sme mali poznať, vaši predkovia ju vytvárali aj pre vás.“

História je učiteľkou života. A história je súčasťou vedy. Projekt Petržalskej super školy začal v stredu 16. októbra v Zrkadlovom háji svoj ďalší ročník. Povestným kľúčom ho otvorili prvá zástupkyňa starostu mestskej časti Bratislava – Petržalka Ing. Lýdia Ovečková a predseda SAV prof. RNDr. Pavol Šajgalík, DrSc. „SAV má motto veda je budúcnosť, a ja dúfam, že vašou budúcnosťou bude veda,“ uviedol predseda SAV pri „odomykaní“ projektu.

Potom už prišlo premostenie. Bratislava má zatiaľ päť mostov, no Katarína Haberlandová sa venovala najmä dvom najvýznamnejším – Starému mostu a Mostu SNP. Začala však od dávnej histórie. „Bratislava dlho mosty nepotrebovala, mesto sa rozkladalo len na jednom brehu Dunaja a ten tvoril prirodzenú hranicu, obrannú aj hygienickú,“ vysvetlila historička. Prvé pevnejšie, hoci drevené mosty, ktoré však „po použití odstránili“, vznikli pri korunovácii Maximiliána II. Habsburského. Z Viedne sa potreboval dostať do korunovačnej Bratislavy. Vplyv na postavenie mosta cez Dunaj mala aj Mária Terézia, vďaka ktorej vznikol na petržalskej strane dnešný Sad Janka Kráľa a to si žiadalo spojenie s mestom Bratislava. Na spojenie oboch brehov Dunaja slúžila jeden čas (približne do polovice 19. storočia) kompa, volaná tiež lietajúci most.

So stavbou Starého mosta (Mosta Františka Jozefa) sa začalo v roku 1889. Stál pevne až do roku 1945, keď ho takmer na konci vojny vyhodili do vzduchu ustupujúce nemecké vojská. V roku 1946 ho obnovili a pomenovali na Most Červenej armády. Dnes nesie opäť názov Starý most.

Most SNP je architektonickým unikátom a národnou kultúrnou pamiatkou. A hoci má mnohé naj a je dominantnou hlavného mesta, mnohí Prešporáci mu nevedia zabudnúť, že preň „padla“ významná časť Starého Mesta. A aby kontroverzií okolo mosta nebolo málo – jej tvorcovia sa dostali počas normalizácie do nemilosti. Hoci naprojektovali unikát, vystúpili proti vstupu spojeneckých vojsk v auguste 1968. Slávnostné otvorenie Mosta SNP v roku 1972 preto bolo bez jeho tvorcov. Mostu s reštauráciou UFO na vrchu sa však neuprie, že sa stal prvým asymetrickým lanovým mostom na Slovensku a druhým tohto typu na svete.

Mosty odjakživa spájali. V roku 1919 spojili aj obec Petržalka s Bratislavou. História Petržalky je veľmi úzko spätá s mostami. Poznať históriu znamená poznať prítomnosť a vidieť do budúcnosti, ktosi kdesi povedal. To všetko je vlastne aj v mostoch.

A ktoré otázky na konci odmenili?

- Aký má prednáška záver, na čo mi je?
- Ako sa bude volať šiesty bratislavský most?
- Prečo boli zničené bratislavské loďkové mosty?

Andrea Nozdrovická

Foto: archív