L. JEVSEJEVOVA: Zahrani¢ny kapital v ruskych prostriedkoch verejnych informacii 114

Toto sa odrazilo aj v médidch. Zmeny sa zacali prave v tych prostriedkoch, vda-
ka ktorym politicky disponent pocas poslednych 8 rokov realizoval svoj monopol vo
verejnej oblasti: je to Statny rozhlas a televizia a dvoje najvicsich novin 24 casa
a Trud. Zmenili sa predovSetkym vedenia alebo majitelia tychto médii.

Vidiet teda, pre¢o sa WAZ mohol objavit v Bulharsku jedine v kontexte zaujmov
a cielov disponenta a preo nemecky koncern kupil prave noviny 24 casa a Trud.
Vedome alebo nevedome sa WAZ ukazal ako predlzeny plastik starého stranickeho
monopolu na média, prejavil sa ako dobre plateny sprostredkovatel. O tom sved¢i
empiricky potvrdeny fakt, Ze noviny WAZ sa prihovaraju verejnosti takym istym
obsahom a takou istou Zivotnou, politickou a ekonomickou filozofiou, ako to bolo
aj pred vstupom WAZ do Bulharska. Aby pdsobilo vierohodne, Ze ide o skutocnu
investiénu situaciu, vytvorili dojem, Ze noviny, ktoré kupil WAZ, bankrotuju. Aj
v tom je paradox: bankrot najbohatSich novin! Otazka sposobu bankrotu je menej
déblezita: davno, este v roku 1995, bud destabilizovali banky financujuce tieto dvoje
noviny, alebo skompromitovali majitelov tychto bank, poukazujuc verejne, Ze ide
takisto o ,,averovanych milionarov®.

Takouto ekonomickou clonou sa teda zakryla politicka stranka celej privatizac-
nej transakcie.

Tato kamuflaz trva dodnes. Napriklad pritomnost WAZ v Bulharsku sa privelmi
dramatizuje a Skandalizuje, pridavajii sa jej monopolistické vlastnosti na medial-
nom trhu. Zakladom a pri¢inou ohovarania konkurentov je prave prebiehajuci sidny
proces proti WAZ. Okrem toho sa ponahlaju vytvorit nova typoldgiu bulharskych
novin ich rozdelenim na noviny ,,bulharské* a na noviny ,,nemecké*.

Za tym vSetkym sa starostlivo ukryva fakt, Ze noviny, ktoré teraz vlastni WAZ, aj
predtym mali taky isty, 80-percentny trhovy podiel a presne rovnaké vydavatelské
zameranie.

Tak ¢i onak kauza WAZ nastoluje problém vztahu Bulharska k uéasti zahranic-
ného kapitalu v procese privatizacie médii. V krajine je velmi potrebna politicka
vola na demonopolizaciu narodného hospodarstva, ako aj na vyuZitie skuto¢nych
trhovych a konkurenénych mechanizmov.

Z polského originalu Eliezer Alfandari: Westdeutsche Allgemeine Zeitung w Bulga-
rii prelozila Hilda Holinova.

ZAHRANICNY KAPITAL V RUSKYCH PROSTRIEDKOCH
VEREJNYCH INFORMACII

LIJA JEVSEJEVOVA

Pokial ide o zahrani¢ny kapital v prostriedkoch verejnych informacii Ruske;j fe-
deracie, je ho zatial poskromne. Pricin je niekolko. V trhovych procesoch fungova-
nia prostriedkov verejnych informacii v Rusku je badatelnd narodna osobitost. Na
prvy pohlad sa moézZe zdat, ze zadkladny zékon trhovej ekonomiky, ¢iZze maximalny
zisk z predaja, v danom pripade informacného produktu, este funguje slabo. Je to do



OTAZKY ZURNALISTIKY — 1998 — 2 115

istej miery aj pochopitelné. Prechodné obdobie rozvoja ruskych prostriedkov verej-
nych informacii charakterizujua totiz rozlicné formy vlastnictva.

Na ohromnom priestore Ruskej federacie nejestvuje totiz iba jediny trhovy pro-
ces, hoci ten m4 mnohoraké ¢rty. VSetky prostriedky verejnych informadcii, Statne
i sukromné, teda akciové spolocnosti, s vo vi¢sej ¢i menSej miere vtiahnuté do
trhovych procesov, no prejavuju sa rozliénymi sposobmi.

Podiel Statneho financovania ruskych prostriedkov verejnych informaécii (neza-
mienat si to so Statnymi dotaciami na rozvoj prostriedkov verejnych informacii) je
este dost velky. Takmer celtl regiondlnu tla¢ (od 75 do 100 percent) financuje miest-
na sprava. Kontrolny balik (51 percent) v akciovej spolo¢nosti otvoreného druhu (ORT)
prinalezi Statu. Komercéné rozhlasové stanice, reklamné periodikd, bulvarna tla¢ — to
vSetko sa dnes riadi principmi normalneho trhového procesu.

Koncentracia, ktora sprevadza trhovy proces v Ruskej federacii, sa uskutociuje
pod vplyvom politickych procesov. Nadobudnutie ziskov zo zaloZenia informacnych
koncernov nepredstavuje prvostupiiovu ulohu. Na prvom mieste su totiZ politické
ciele. Ziskanie politického vplyvu za pomoci vyuzivania tlacovych a elektronickych
prostriedkov verejnych informacii poskytuje také dividendy, v porovnani s ktorymi
su skromné zisky ruskych prostriedkov verejnych informdcii uplne zanedbatelné.
Tvrdy boj za preZitie neustale pokracuje.

Vicsia Cast vplyvnych prostriedkov verejnych informacii v Ruskej federacii — den-
nikov, tyzdennikov a televiznych sieti — uz patri informaénym impéridam Gusinského,
Berezovského, Potanina a dalSich. To znamena, ze v Rusku sa uz vytvorili silné suk-
romné finanéné a priemyselné Struktiry, ktoré zalozili informaéné holdingy. Tvrda
vzajomna konkurencia priviedla nedavno k obdobe informacnej vojny medzi banko-
vou sférou a §tatnou mocou (Berezovsky a Cubajs) a este o Gosi skor k rozdeleniu
dennika Izvestija a kupe dalSieho dennika Komsomolskaja pravda bankou Onexim.

Faktor politického kapitalu bude este dlho vplyvat na trhové procesy a koncentra-
ciu ruskych prostriedkov verejnych informadcii, ako i na prilev cudzieho kapitalu.
Zdalo by sa, ze prienik zahrani¢ného kapitalu do tychto informacnych impérii je
nerealny. Napriek tomu existuju priklady takejto spoluprace a realizuji sa spolocné
projekty. Napriklad tyzdennik /fogi (holding Most — Media) vychddza od méja 1996
v spolupraci s americkym tyzdennikom Newsweek. Tato spolupraca ma vsak skor
tvorivy nez materidlny charakter. Dennik /zvestija (ten povodny) mal isty ¢as za po-
moci britského periodika Financial Times svoju prilohu Financné sprdavy. Teraz sa
tato priloha za pomoci toho istého Financial Times premieiia na samostatné noviny
pod rovnakym nazvom Financné spravy.

Proces koncentracie ruskych prostriedkov verejnych informacii sa neobmedzuje iba
na vytvaranie informacnych spolo¢nosti. V Ruskej federacii uz existuje niekolko vel-
kych vydavatelstiev, ktoré mozu jestvovat bez Statnych dotacii jednoducho z toho do-
vodu, Ze v krutom konkuren¢nom svete spravne odhadli svoje postavenie a existuju
vdaka predaju svojich informacnych produktov. Su to predovSetkym vydavatelstva
Kommersant, Argumenty a fakty a Moskovsky komsomolec. Neposobia tak agresivne
ako holdingové spoloc¢nosti, menej ich vidiet v politickych hrach, no vydavanim popu-
larnych periodik si vytvorili vlastni pevnu zakladitu ekonomickej sebestaénosti.

Je zaujimavé, Ze prienik zahrani¢éného kapitalu na informacny trh prostriedkov
verejnych informacii Ruskej federacie sa odvinul od vyuzitia stranickej tlace, najmé
skupiny ,.konzervativnych periodik, ako ich vymedzuju ruski analytici, teda tych



L. JEVSEJEVOVA: Zahrani¢ny kapital v ruskych prostriedkoch verejnych informacii 116

periodik, ktoré nechceli ,,zitf po novom®, nechceli sa zapojit do trhového procesu.
V roku 1992 dennik Pravda ako prvy vstlpil na trhovi cestu, pretoZe svoj kontrolny
balik akcii predal cudziemu investorovi — rodine gréckych obchodnikov Jannikosov-
cov. Vytvorila sa nova akciova spolo¢nost Pravda International.

Prili§ radikalna prokomunistickd pozicia redakcie Pravda nemohla uspokojit
majitelov periodika. Ti velmi rychlo zistili, Ze prave tato pozicia je pri¢inou nepopu-
larnosti Pravdy a v juli 1996 zastavili jej vydavanie. Pri pouZiti starého loga (napri-
klad nazov a pod.), no v novom $ate zacali vydavat Pravdu—5. Dennik vychadza pét-
krat v tyzdni v naklade nieco menej nez 200 tisic vytlackov.

Medzi ruskymi analytikmi prostriedkov verejnych informacii koluje zart, ktory je
odpovedou na otazku, ¢o chyba cudzincovi, aby v Rusku dosiahol tspech? ,,Je po-
trebné nemat nijaky vztah k svetovym informa¢nym koncernom, mat trochu penazi
a zopar priatelov medzi Rusmi.* Ako priklad tispesného postupu na trhu periodickej
tlace Ruska mozno uviest holandsko-americké zdruzenie Independent Media. Zalo-
zili ho Holandania Sauer a Van Haalova. V roku 1992 zacalo svoju ¢innost vydanim
novin The Moscow Times v angli¢tine. V sucasnosti su tieto noviny na ¢ele periodik
v Rusku vydavanych v anglickom jazyku. V zdruzeni Independent Media je sedem
spolo¢nosti, ktoré vydavaju dalej St. Petersburg Times, a to aj v Sankt Peterburgu,
tyzdennik Kapitdl v rustine a Casopis Russian Review. NajvacSim uspechom Inde-
pendent Media je vydavanie casopisu Cosmopolitan, ktory je na trhu od aprila 1994.
Popularita tohto casopisu presiahla vSetky o¢akavania, jeho néklad sa vySplhal az na
pol milidna vytlackov. Dcérska spolo¢nost Independent Media Magazine vydava rusku
verziu ¢asopisu Playboy, ktory je vSak menej popularny nez Cosmopolitan.

Toto konzorcium vydava aj ¢asopisy Vitrina, Eurdpa a od marca 1997 aj popular-
ny zensky ¢asopis Marie Claire. To je dokaz vstupu francuzskeho kapitalu do zdru-
Zenia Independent Media. Okrem tychto periodik sa ,,pod strechou‘ tejto spolo¢nosti
vydavaju periodika Domasnij ocag a Harpers Bazaar. Medzi zaujimavymi planova-
nymi projektmi je vydavanie detského casopisu Ulica Sezam a takisto periodika v ang-
li¢tine v ukrajinskom Kyjeve. Hoci by sa zdalo, Ze tato spolo¢nost je na ruskom trhu
velmi Uspesna, nie je to celkom tak. Vydéavanie tyzdennika Kapitdl v rustine sa tak-
mer skoncilo krachom: jeho vydavanie teraz financuje jedna z velkych ruskych bank
Menatep, ktora kupila 10 percent akcii zdruzenia Independent Media.

Aby sme boli spravodlivi, treba poznamenat, Ze koncom obdobia perestrojky a za-
¢iatkom 90. rokov prejavovali o sovietske a ruské prostriedky verejnych informacii
zaujem velic¢iny svetového informac¢ného biznisu. NavySe v Zakone o prostriedkoch
verejnych informacii niet obmedzeni pre ucast cudzich spolo¢nosti. Cudzinci sice
nemd&zu byt zakladateImi, no vkladat svoj kapital sa nikomu nezakazuje.

V sucasnosti je jeden z najvacSich nemeckych koncernov Burda zastipeny na rus-
kom trhu casopisom Burda — Moden a franctizsky koncern Hachette zase ¢asopisom
Elle. No to su vynimky. Ani jeden z velkych zépadnych koncernov sa nepodiela na
uplnom alebo ¢iastoénom financovani ruskych prostriedkov verejnych informacii. Je-
den z veducich predstavitelov nemeckého koncernu Spiegel sa priznal, Ze ruské pros-
triedky verejnych informdacii si mimo sféry koncernovej informaénej politiky. To isté
mozno povedat o koncerne Bertelsmann, ktory inak aktivne pdsobi na informaénom
trhu strednej a vychodnej Eurdpy. Teraz uz nebohi tlacovi magnati Maxwell a Hersant
prejavovali zaujem o spolupracu na ruskom trhu, no ani jeden projekt sa nezrealizoval.
Maxwellovym synom ako dedi¢om impéria sa podarilo dostat 25 percent akcii v novej



OTAZKY ZURNALISTIKY — 1998 — 2 117

spolo¢nosti kablovej ruskej televizie celostatneho vyznamu Meteor — TV, ktora konku-
ruje druzicovému televiznemu kanalu NTV +. Av§ak na kapu tychto akcii nezohnali
potrebné finan¢né prostriedky, a preto im ruska strana navrhla vystupit z tohto projek-
tu. Pravdaze, s prijatelnou kompenzaciou. Neuspechom sa zase pre amerického mag-
nata Teda Turnera skoncil spolo¢ny projekt jeho spolo¢nosti Turner Broadcasting Sys-
tem s ruskou televiziou. I8lo o projekt vytvorit prvy komerény kanal TV—-6. Konflikt
s ruskou stranou vznikol v tom momente, ked Ted Turner poZiadal o kontrolny balik
akcii. KedZe neuspel, od projektu odstupil a nedostal ani kopejku kompenzacii. V su-
¢asnosti je kanal TV—6 velmi populdrny medzi mladeZou.

Napriek tomu vSak jestvuju aj priklady uspesnejsich spoloénych projektov. Ame-
rican Peter Harvey, ktory je majitelom spolo¢nosti Story First Communication, zacal
svoju kariéru v Rusku este v roku 1982 tym, Ze predaval do Ruska programy a za-
znamy dZezovych koncertov prostrednictvom druzice zo San Francisca. V sti¢asnos-
ti jeho spolo¢nost vlastni 50 percent kapitdlu v dsmich regionalnych televiznych sta-
niciach Ruska a takisto celorusky kanal STS, ktory je v rebricku televizii na 6smom
mieste — po TV-6 a REN-TV. Tato americka firma je jedinou cudzou spolo¢nostou
na ruskom informaénom trhu, ktora realizuje televizny projekt celoStatneho rozsahu.

Pokial ide o televizny kandl STS, ten zatial v rebricku populdrnosti zaostava za
ostatnymi. Vystihnut $pecifickost ruskej divackej obce je dost tazké, o com svedci
neuspech Teda Turnera. Ako sa zd4a, vac¢siu nadej na uspech maju spolocné projekty
tykajuce sa technologickych zalezitosti. Napriklad americka spolo¢nost Hughes Space
and Communication vyhrala svoju prva zmluvu na postavenie telekomunikacnej dru-
zice pre rusku televiziu NTV. Pre holding Most — Media zase postavi druZicova anténu
a vybavi pozemnu riadiacu stanicu. Osem retranslaénych zariadeni zabezpeci signal
z druZice pre obyvatelov celej zapadnej Casti Ruskej federacie: pojde az o takmer 50
kanalov priameho televizneho vysielania. Vypustenie druzice je naplanované na no-
vember 1998 a ma sa uskutoénit pomocou nosnej rakety Delta—2 z amerického koz-
modrému Cap Canaveral.

Od samého zaciatku trhovych premien su najuspesnejsie projekty investovania
zapadného kapitalu do nezavislych komercnych stanic Ruskej federacie. V tejto st-
vislosti sa uvadza, ze americky, franctizsky a taliansky kapitél je vloZeny az v jednej
tretine vSetkych tychto stanic. UZ spomenuta spolo¢nost Story First Communication
sa zucastnila na zaloZeni rddia Maximum (ma tam 50 percent akcii, rovnako ako
jedna z popularnych moskovskych rozhlasovych stanic MN). MoZno uviest eSte tispes-
nejsie priklady. Radio Nostalgy a Eurdpa + boli vytvorené pomocou franctzskeho
kapitalu. Rusky krestansky rozhlas zase financuji Americania.

Je nevyhnutné zddraznit, ze téma financovania rozli¢énych komerénych projektov
patri medzi najtajnejSie. Napriek tomu je zname, Ze zahrani¢ny kapital najcastejsie
vstupuje do hry ako Startovaci. ,,Utajenie* sa stalo priznakom komerénych prostried-
kov verejnych informacii. Nuz a supertajomstvom je samotna ekonomika tychto spo-
lo¢nosti vratane realnych ziskov a vydavkov, honorarov a prémiovania zamestnan-
cov. Financie investorov su takisto obchodnym tajomstvom.

Coraz CastejSie sa hovori, Ze kazdy Zurnalista ma svoju readlnu cenu. Velmi jasne
to ukazala aj nedavna bankova vojna v prostriedkoch verejnych informacii. V Rusku
je mozné lacnejsie kupit Zurnalistu nez zorganizovat informacny holding.

Na nedavnej konferencii pod nazvom Otvorend tribuna prostriedkov verejnych
informdcii v posttotalitnom Rusku, ktora sa uskuto¢nila v Obchodnopriemyselne;j



J. DARMO: Zahrani¢ny kapital v médiach SR 118

komore Ruskej federacie a na ktort pozvali iba veducich predstavitelov najvacsich
tlacovych periodik a spolo¢nosti, sa urobil pokus zmierit navzajom stiperiace pros-
triedky verejnych informéacii a dohodnut sa, aby sa nevyuzivali iba na itocenie a ob-
ranu, ale predovSetkym na obchod. Odznel tam névrh, aby sa ustanovilo kone¢né
rozpétie honorarov — od 500 do 1 500 dolarov. Tymito ¢islami sa teda vymedzila cena
slobody slova v Rusku.

Obdobie politickej stabilizacie nastipi v Rusku aZ potom, ked sa prostriedky ve-
rejnych informacii za¢ni povaZovat vyluéne za nastroj obchodu a ked sa ony samy
prestanu stavat do pozicie Stvrtej velmoci v krajine, pretoZe to uz nebude nevyhnut-
né. Nestabilna situacia v su¢asnom obdobi je prekdzkou normalneho rozvoja trho-
vych procesov, vytvarania spolo¢nych projektov a prilevu zahrani¢ného kapitalu. Slo-
vom, je prekdzkou vSade tam, kde je nevyhnutné, aby tieto procesy napomahali
technologicky pokrok a vzajomné porozumenie vo svete.

Z ruského originalu Lija Jevsejeva: ZarubezZnyj kapital v rossijskich SMI preloZil
Lubomir Sisék.

ZAHRANICNY KAPITAL V MEDIACH SLOVENSKEJ REPUBLIKY

JOZEF DARMO

Spolocensko-politicky demokraticky proces, ktory sa zacal po roku 1989, umoznil
v podmienkach Slovenskej republiky ndvrat sikromného vlastnictva aj do medialnej
oblasti. Liberalna legislativa, ktort prijal parlament Slovenskej republiky, dava moz-
nost uchadzat sa o registraciu periodickej tlade kazdému, kto spiha niekolko formal-
nych podmienok. Dokonca legislativa nepamita na pripad, zZe niekto nesplni ani tdto
podmienku a vydava periodikum. Neexistuje zakon, ktory by postihoval takyto krok.

Ucinnejsia je legislativa pri udelovani rozhlasovych a televiznych licencii. V 1i-
cencnych podmienkach sa sleduje ciel, aby nedoslo ku koncentracii médii v rukach
fyzickych ¢i pravnickych osob, aby neboli poruSené medzinarodne rozdelené vysie-
lacie pasma a frekvencie. Vstup zahrani¢ného kapitalu méze byt maximalne 49 per-
cent. Je teda zabezpecena majorita slovenského prevadzkovatela. Su¢asna legislativa
vyluéuje vplyv statu na tla¢. Je zakdzana cenztira a zakon uklada povinnost vladnym
organom a inStituciam poskytovat informacie médiam. Je zabezpecené dudlne vy-
sielanie v oblasti elektronickych médii. Vytvorené su rady pre rozhlasové vysielanie
a televizne vysielanie. Pre udelovanie licencii rozhlasového a televizneho vysielania
je zadkonom zriadend Rada Slovenskej republiky pre rozhlasové a televizne vysielanie.

Najvacsim nedostatkom v sucasnej legislative je neprehladnost vlastnickych vzta-
hov. Pri registracii nemusi ziadatel uvadzat pévod kapitalu. Iba pripravovany zakon
v oblasti registracie tlace uvazuje o tejto povinnosti, ako to uréuje Rezolticia Rady
Eurdpy o transparentnosti kapitalu v médiach. Zakon uklada ziadatelovi o registra-
ciu periodika uviest iba ndzov vydavatela a uvadzat ho v tirdzi periodika. Istym pra-
menom su Obchodné registre na okresnych sudoch, ktoré eviduju zdanlivo vsetky
udaje o majiteloch spolo¢nosti. Pri hlbSom skimani ani z tychto informécii nie je



