OTAZKY ZURNALISTIKY — 1998 — 2 107

nadnarodnych medialnych spolo¢nosti je iba sucastou tohto procesu. Je jasné, Ze zahra-
ni¢né vlastnictvo urychluje integraciu Madarska do globalnej medidlnej a kultirnej sie-
te. Na tychto zmenach sa v§ak podielaju aj madarski majitelia a prevadzkovatelia médii.

2. Silné zahrani¢né medidlne spolo¢nosti mézu znamenat nebezpecenstvo pre
domace firmy, ale aj celkovo brzdif rozvoj silného narodného medialneho priemyslu.
Domadce, zvyCajne mensie a financne slabsie podniky iba s problémami su schopné
konkurovat spolo¢nostiam so zahraniénym kapitdlom. V mnohych pripadoch sa za-
hrani¢né spolo¢nosti zameriavaju na najlukrativnejSie a najziskovejSie segmenty trhu
tlaCe a rizikové oblasti prenechavaju doméacim investorom. V dosledku toho mnohé
domace spolo¢nosti zostavaju podkapitalizované.

Zahrani¢né vlastnictvo mdze viest k vysSej koncentracii na trhu tlace. Kedze zahra-
ni¢né spolocnosti st obycajne viacsie a financne silnejsie ako domace firmy, vznika priaz-
niva situacia pre vznik monopolov. Zasluhou silnych zahrani¢nych spolo¢nosti sa preja-
vuje aj tendencia po koncentrécii sibezného vlastnictva. Madarsky medidlny trh je nachylny
na koncentraciu aj preto, Ze regulacné organy su slabé a trhova regulacia je nedostatocna.

Zaver

Pre zahrani¢né medialne spolocnosti predstavovali byvalé komunistické krajiny
nové trhy s istym finanénym potencialom. V pripade Madarska zahrani¢né spoloc-
nosti ovladli ako prvé tlacené média. Pre madarské tlacené média boli zahrani¢né
investicie pomocnym mechanizmom v procese prechodu na trhové hospodarstvo.
Scasti pre nedostatok domaceho kapitalu a scasti ako moznost zaruky politickej ne-
zéavislosti. Zahrani¢né vlastnictvo médii vSak so sebou nesie aj negativne doésledky.
Nespochybnitelny je jeho vplyv na narodnu kultiru a koncentraciu trhu. Tym sa vSak
treba zaoberat na politickej urovni. Jednako v prvych rokoch postkomunistickej trans-
formacie médii malo zahrani¢né vlastnictvo viac pozitivnych ako negativnych do-
sledkov. Ur¢ite k nim patri fakt, ze jeho zasluhou sa tlacené médié dostali spod vply-
vu §tatu a politickych stran, €o prispelo k rozvoju ich liberdlnodemokratickych funkcii.

Z anglického originalu Agnes Guylas: Media Colonisation or the Triumph of Market
Liberalisation? (Foreign Capital in the Hungarian Media) prelozil a upravil Samuel
Brecka.

USPECH A ZLYHANIE PRVYCH ZAHRANICNYCH INVESTICIi
DO UKRAJINSKYCH MEDIi

IRINA POLAKOVA

Ukrajinsky trh s viac ako 50 milionmi obyvatelov je pre zahrani¢nych investorov
pomerne atraktivny. AvSak doterajSie zahrani¢né investicie tomu nezodpovedaji. Na
vine tohto stavu st prevazne objektivne priciny, predovSetkym nedokonaly danovy
a cenovy systém, ale aj korupcia. S tymito problémami zapasia vSetci podnikatelia



1. POLAKOVA: Uspech a zlyhanie prvych zahrani¢nych investicii do ukrajinskych médii 108

vratane podnikatelov vo sfére médii. St tu v§ak mnohé problémy, ktoré su Specifické
pre oblast médii a ktoré by si mali uvedomovat aj potencidlni investori.

Vznik ukrajinského trhu tlacenych médii

Do roku 1990 boli ukrajinské média vo vlastnictve §tatu. Prvé nezavislé noviny —
Vecirnij Kyjiv — sa objavili v roku 1991 a stali sa vlajkovou lodou demokratizacie
ukrajinskej tlace.

V nasledujiicich rokoch sa proces deetatizacie médii zrychlil. Cast vladnych stra-
nickych a mladeznickych novin presla na demokraticku platformu. Objavili sa aj
nové tituly, podporované sukromnou podnikatelskou sférou. V rokoch 1990-1992
bolo zaregistrovanych 2 869 novinovych titulov.

V doésledku hlbokej ekonomickej krizy sa vSak vyrazne zniZila kapyschopnost
obyvatelstva, ¢o viedlo k prudkému zniZeniu odberu tlace. Od januéara 1992 do sep-
tembra 1994 poklesol néklad novin a casopisov zo 63,5 milidna na 8,4 milidna exem-
plarov.

Nezavisla tla¢ dosiahla vrchol svojho rozvoja v roku 1994, ked podiel Statnych
médii na trhu tlac¢e klesol na 3,8 percenta. Zaroven v tom ¢ase takmer 30 percent
celoStatne distribuovanych titulov patrilo stkromnym prévnickym a 14,6 percenta
fyzickym osobam. Avsak od jesene 1994 sa situacia na trhu ukrajinskej sukromnej
tlace zmenila. Saviselo to s viacerymi prezidentskymi dekrétmi o $tatnej podpore
médii, ktoré znevyhodnovali sukromné a zvyhodnovali §tatne média. Vac¢Sina neza-
vislej tlace je od tych Cias natena zif v tazkych ekonomickych podmienkach s vyso-
kou daiiovou sadzbou, Statnymi tlac¢iariami a monopolnymi distributérmi, ako aj
vysokymi cenami papiera. Okrem niekolkych vynimiek (niekolko ekonomickych
novin, zabavnych a inzertnych novin a ¢asopisov) je podnikanie vo sfére tlace strato-
vé. Preto st média nutené hladat investorov a sponzorov. Spravidla vSetky finanéné
inStitucie, ktoré investuju peniaze do masovych médii, zastupuju zadujmy réznych
politickych zoskupeni a maju svojich zastupcov na najvySsich stupienkoch moci.
Investicie su preto nastrojom politického boja.

V tejto suvislosti treba pripomenut, Ze vzhladom na krizu medialneho trhu je
zaujem zapadnych investorov o ukrajinsky novinovy a ¢asopisecky trh doteraz iba
hypoteticky. Je zndme, Ze niektoré zdpadné vydavatelské koncerny (napriklad ame-
ricka vydavatelska spolo¢nost COX alebo ndrska Orkla) uz podnikli prieskumné
misie na Ukrajinu, ale vysledkom ich navstev neboli ziadne kontrakty. Preto vyraz-
nejsiu pritomnost zapadného kapitalu citit vicSinou iba na kyjevskom trhu tlace.
Spravidla su to investicie do zabavnych obrazkovych Casopisov, resp. do novino-
vych titulov distribuovanych na leteckych linkach. S uc¢astou zahrani¢ného kapita-
lu vychadzaju aj informac¢ne Specializované periodika pre zahrani¢ni komunitu,
vacsinou sustredenu v Kyjeve.

gpecifiké vyvoja elektronickych médii

V porovnani s tlacou je situdcia ukrajinskych elektronickych médii odlisna. V ob-
lasti rozhlasového vysielania sa za za¢iatok nezavislého rozhlasu povazuje zriadenie



OTAZKY ZURNALISTIKY — 1998 — 2 109

rozhlasovej siete Radio-Radius v Nikolajeve v roku 1992. Sukromné rozhlasové sta-
nice vi¢Sinou vysielaji na velmi kratkych vlnach. V samotnom Kyjeve vysiela 15
rozhlasovych stanic. Rozhlas bol a nadalej je politicky najmenej zataZzenym médiom,
pretoze program rozhlasovych stanic sa vac¢Sinou sustreduje na hudbu a politickym
problémom sa zvicsa vyhyba.

Televizia je vystavend tlakom roznych politickych skupin. Na jednej strane prezi-
dent a vykonna moc, na druhej strane parlament zvadzaji od ¢ias vyhlasenia neza-
vislosti legislativny boj o ovladnutie tohto doélezitého nastroja ovplyviovania verej-
nosti. Od januéara 1995 plati nové rozdelenie sfér vplyvu v televizii. Stvisi nielen
s politickymi, ale aj s ekonomickymi zaujmami. V sulade s prezidentskym dekré-
tom bol v januari 1995 zriadeny Statny vybor Ukrajiny pre rozhlasové a televizne
vysielanie a na zaklade toho istého dekrétu mu bol podriadeny koncern RRT. RRT je
telekomunikaény podnik, ktory zabezpecuje Sirenie rozhlasového a televizneho vy-
sielania. Neobmedzend moc nad rozhlasovym a televiznym vysielanim krajiny sa
takto dostala do ruk predsedu statneho vyboru Zinovija Kulyka. Ten hned po svojom
vymenovani zacal reformovat ukrajinsku televiziu technickymi opatreniami. V pr-
vom rade presunul vysielanie ruskej televizie ORT z prvého kanala (s 98-percent-
nym zabezpecenim izemia krajiny signdlom) na treti (70-percentny dosah signalu).
To bol vlastne zaciatok vytlacania ruskej televizie, ktora sa po vyhlaseni ukrajinske;j
nezavislosti stala zahrani¢nou televiziou, z izemia Ukrajiny. Formalnou zamienkou
bol dlh ruskej televizie ukrajinskym telekomunikaciam vo vyske 9 miliénov USD.
V skutocnosti, ako sa neskdr ukazalo, veduci predstavitelia ukrajinskej Statnej tele-
vizie podnikali kroky, aby na Ukrajinu prildkali jedného z najvicsich zapadnych in-
vestorov. Tento pribeh sa vSak uz tyka prenikania zahrani¢nych investicii na ukrajin-
sky televizny trh.

Prvé pokusy o zahrani¢né investicie do televiznych a rozhlasovych spolo¢nosti

Podmienky ¢innosti rozhlasovych a televiznych spolo¢nosti na Ukrajine upravuje
zakon o rozhlasovom a televiznom vysielani z roku 1993. Niektoré ustanovenia toh-
to zékona priamo vymedzujii moznosti €asti zahrani¢nych spolo¢nosti na rozhlaso-
vom a televiznom vysielani. Tie uréuju:

— maximalnu vysku podielu zahrani¢ného kapitdlu v rozhlasovych a televiznych
spolo¢nostiach na 30 percent,

— povinnost kazdej stanice vysielat minimalne 50 percent domacich programov,

— obmedzenie reklamy na 15 percent kazdej hodiny vysielacieho Casu a zakaz
reklamy alkoholu a tabakovych vyrobkov,

— zakaz reprodukovat vysielanie inych $tadii (s vynimkou pévodnych programov,
Sportovych a kultirnych prenosov).

Prvy vicsi balik zdpadnych penazi, uréenych pre rozhlas a televiziu, sa na Ukra-
jine objavil v roku 1993. AvSak grant Americkej agentury pre medzinarodny rozvoj
(USAID) nebol uréeny na komerény projekt, ale na vytvorenie Medzinarodného
medidlneho centra — Internews. Od juna 1993 do maja 1996 dostala tato organizacia
7,7 milidna dolarov. Hlavnym ciefom organizacie bola podpora rozvoja mimovladne-
ho rozhlasového a televizneho vysielania na Ukrajine. Podpora spocivala v organi-
zovani réznych semindrov a $koleni, ale aj v pomoci pri vyrobe domacich progra-



1. POLAKOVA: Uspech a zlyhanie prvych zahrani¢nych investicii do ukrajinskych médii 110

mov, Sirenych prostrednictvom siete nezavislych regionalnych televiznych stanic
UNIKA. Neskor zasluhou Medzinarodného medidlneho centra vzniklo produkéné
studio, ktoré vyrabalo spravodajsky program Vikna a niektoré dalSie publicistické
programy vysielané na druhom narodnom kanali UT-2 do konca roka 1996.

V roku 1993 sa na Ukrajine objavil dalsi zapadny investor so zaujmom o celo-
Statne televizne vysielanie. Bola to PVT Ltd, americko-britsko-ukrajinskd spoloc-
nost s ru¢enim obmedzenym, na Ukrajine zndma ako Perechid Media Enterprises
(PME). (Neskor sa ukazalo, ze spolo¢nost nemala Ziadneho ukrajinského partnera.)
V roku 1993 PME uzavrela so Statnou televiziou dohodu o spolupraci. Dohoda pred-
pokladala podpisanie kontraktu o dodavke televiznych produktov PME a o spoloc-
nom vyuzivani prijmov z reklamy, sprevadzanej filmy a programy nakupované PME.
Medzi televizne produkty poskytované PME patrili dabovana Santa Barbara, progra-
my CNN z predchadzajiceho dia, hudobné klipy a Sportové prehlady z predchadza-
juceho tyzdna. Neskor sa ukédzalo, ze PME programy nenakupovala, ale Ze ich ziska-
vala ako protihodnotu za odvysielana reklamu. V skuto¢nosti PME nefungovala ako
produkénd alebo investi¢na spolo€nost. Vyuzivala iba skuto¢nost, Ze v rokoch 1993—
1996 vlastnila exkluzivne prava na predaj reklamného ¢asu na druhom televiznom
kandli s 95-percentnym zabezpefenim tizemia krajiny signalom.

Svoje zisky PME neinvestovala, ako to ur¢ovala pévodna zmluva, do televizneho
vysielania, ale vyuZila ich na zalozenie rozhlasovej spolo¢nosti Super Nova, zabav-
ného Gasopisu Dosije Dosuga a niekolkych reklamnych pobogiek. Cast prostriedkov
PME udajne investovala do nehnutelnosti. Tak sa stalo, Ze za roky 1993—1995 zarobi-
la PME pre §tatnu televiziu iba 107 000 dolarov. Po vyraznej revizii svojich vztahov
s PME ziskala §tatna televizia v jedinom roku 1996 podstatne viac — 512 000 dola-
rov. Od januara 1997 uz PME nezabezpecuje program a reklamu UT-2. Teraz preda-
va reklamny cCas kyjevskej televiznej spolo¢nosti TET a televiznej sieti UNIKA, kto-
ra vysiela v devitnastich oblastiach Ukrajiny.

Dalsia ukrajinsko-americké spolo&nost sa objavila na televiznej scéne uz v ro-
ku 1992. ICTV povodne zalozila americka Story First Communication s ukrajin-
skym telekomunikaénym koncernom RRT. Svoju ¢innost zacala vysielanim hu-
dobnych klipov na S§tvrtom televiznom kandli (s dosahom signalu — 35 percent
uzemia). V sucasnosti tento kanal, ktory vysiela v Kyjeve a dalSich 20 regional-
nych oblastiach Ukrajiny, ponuka zmes vlastného a prevzatého programu. Okrem
toho televizna spolo¢nost zmenila svojich zakladatelov — Statny telekomunikaény
podnik nahradil $tatny fond narodného majetku. Bol to désledok legislativnych
zmien, podla ktorych $tatne podniky nesmu zakladat vlastné podnikatelské subjek-
ty. V tomto roku spolo¢nost planuje prechod z terestrialneho vysielania na satelit-
né vysielanie.

Avsak najvacsi zapadny partner prisiel na Ukrajinu zadiatkom roka 1997. Bola to
americka spoloc¢nost Central European Media Enterprises Ltd (CME), ktora vlastni
podiely v televiznych spolo¢nostiach siedmich vychodoeurdpskych krajin (napr. Nova
v CR, Markiza na Slovensku). Ukrajinskym partnerom CME je Stidio 1+ 1, ktoré
zacalo vysielat na prvom celostatnom kanali ukrajinskej televizie v septembri 1995.
Bolo to v ¢ase, ked ruska ORT mala sledovanost 70 percent a ukrajinska televizia
iba 5 percent. Stidio 1+ 1 je dcérskou spoloénostou nemeckej filmovej a televiznej
produkénej firmy Innova Film. Bola to prave Innova Film, ktora so $tatnou ukrajin-
skou televiznou spolo¢nostou podpisala zmluvu o medzinarodnej spolupraci pri roz-



OTAZKY ZURNALISTIKY — 1998 — 2 111

voji televizneho vysielania na prvom kanali ukrajinske;j televizie. Stiidio 1+ 1 ziskalo
moznost vysielat filmy a zabavné programy na najsilnejSom kanali ukrajinskej tele-
vizie (98-percentné zabezpecenie izemia signdlom). Koncom roku 1995 vzrastla sle-
dovanost programu na 13,5 percenta a v polovici roka 1996 na 25 percent. V tom
&ase zacalo tadio rokovat s CME. Nasledne Stidio 1+ 1 ziskalo na 10 rokov licenciu
vysielat 9 hodin denne (6 hodin v hlavnom vysielacom ¢ase) na druhom kanali ukra-
jinskej televizie. Podla oficiadlnych udajov za licenciu bolo potrebné zaplatit 1,5 mi-
liéna dolérov. CME, ktora do spolo¢ného podniku investovala 20 miliénov dolarov,
ziskala pravo na 50 percent prijmov z predaja reklamného ¢asu. V stidasnosti Stiidio
1+ 1 vyraba 25 hodin vlastnych programov a ma dohody s viacerymi spolo¢nostami
vratane americkej FOX na vysielanie ich televiznych produktov. Stidio roéne dabuje
3 000 hodin programu. Vysledkom programovej politiky je narast sledovanosti v hlav-
nom vysielacom ¢ase na 39 percent.

Dnes by bolo este prili§ zav¢asu tvrdit, Ze hraci na ukrajinskej televiznej scéne su
definitivni. AvSak podla hlavného producenta Stiidia 1+ 1 Aleksandra Rodnanského
ma ukrajinsky televizny trh dobré perspektivy, urcite lepsie ako rusky.

Rozhlasovych spolo¢nosti so zahraniénym kapitalom je malo. Su to vaésinou ky-
jevské rozhlasové stanice. Casto s to stanice, ktoré st sti¢astou inych medialnych
zdruzeni. Napriklad kyjevska rozhlasova stanica Super Nova sa najprv objavila ako
pobocka spominanej medialnej spolocnosti PME. Neskor sa Super Nova osamostat-
nila. Podobne rozhlasova stanica Music Radio 101 FM je integralnou sucastou roz-
hlasovej a televiznej spolo¢nosti ICTV, v skuto¢nosti jednym z jeho oddeleni. Po-
vodne iba jedna stanica — Gala Radio — zacala svoju ¢innost uplne nezavisle, ked sa
zaregistrovala ako sukromny podnik s ucastou zahrani¢ného kapitalu. Zahrani¢cnym
investorom bol obc¢an Spojenych $tatov Joseph Lemir, ktory na Ukrajine podnikal aj
v inych oblastiach vratane nehnutelnosti. Domaci spor medzi nim a jeho ukrajin-
skym spoluzakladatefom Glebom Malutinom prerastol az do medzinarodného kon-
fliktu, ked sa ucastnici sporu zacali uchadzat o podporu najvyssich mocenskych autorit
Ukrajiny a Spojenych §tatov. Nakoniec bol Malutin nuteny zaloZit svoje vlastné ra-
dio s nazvom Leader.

Zaver

Najpritazlivejsim medialnym trhom pre zahrani¢nych investorov je televizia. Via-
ceri investori sa v§ak mohli presveddit, ze televizna sféra je zna¢ne ovplyviovana
politickym lobingom. Zahrani¢né investicie do rozhlasu su iba sporadické. Vzhla-
dom na mensiu naro¢nost investicii rozhlasové stanice v prevaznej vaésine zakladaji
domaci investori.

Pokusy o vicsie projekty s ucastou zapadného kapitalu v oblasti vydavania novin
a Casopisov neboli doteraz tispesné.

Zaujimavym aspektom ukrajinského medialneho trhu je pritomnost ruského ka-
pitalu. Vzhladom na Specifickt podobu jeho existencie je potrebné venovat mu samo-
statnu Studiu.

Z anglického orgindlu Irina Polyakova: Success and Failure of First Foreign Invest-
ments in Mass Media of Ukraine preloZil a upravil Samuel Brecka.



