
OTÁZKY �URNALISTIKY � 1998 � 2 93

toto zlep�enie nemusí znamena� to, èo potrebujú krajiny strednej a východnej Európy.
Aj keï si �tudenti novinárstva osvojujú praktiky západného novinárstva, po návrate do
vlastných krajín sa vracajú k svojmu �osvedèenému� názorovému novinárstvu, preto-
�e sa domnievajú, �e ich krajiny si vy�adujú �odli�ný novinársky prístup�.8

Záver

Najdôle�itej�ím záverom tejto �túdie je, �e programy novinárskeho vzdelávania
musia re�pektova� trhovú realitu. To znamená, �e zastaranú spoloèenskú teóriu treba
nahradi� praktickými kurzami, v ktorých zaujmú dôle�ité miesto také predmety, ako
sú mana�ment, výskum trhu a plánovanie. Zároveò to predpokladá, �e uèitelia novi-
nárstva musia h¾ada� príklady na Západe. Musia si z nich vybera� tie najlep�ie a pri-
spôsobova� ich vlastným novinárskym tradíciám.

Zvlá�tnu pozornos� pri výchove nových a budúcich novinárov treba venova� osvo-
jovaniu si praktík, nevyhnutných na prácu v trhových podmienkach. Aj keï by v tom
niekto mohol vidie� poddávanie sa kultúrnemu imperializmu, faktom zostáva, �e zá-
padní podnikatelia vlastnia a prevádzkujú èoraz viac maïarských médií a �e v Ma-
ïarsku ponúkajú a predávajú èoraz viac produktov. A ak chcú novinári uspie� na roz-
marnom trhu, musia si osvoji� pravidlá konkurenèného boja.

Z anglického originálu Thimothy N. Walters � Lynne M. Walters: The Best From
Other Countries and the Best From Ours prelo�il a upravil Samuel Breèka.

ZAHRANIÈNÝ KAPITÁL V PO¼SKEJ TLAÈI DEVÄ�DESIATYCH
ROKOV

 ZBIGNIEW BAJKA

Prítomnos�ou zahranièného kapitálu v po¾ských médiách som sa  zaèal zaobera�
v roku 1990, keï tento kapitál zaèal  prichádza� do Po¾ska. V tom èase západní vyda-
vatelia u�  chodili do Maïarska aj do Èeska. V Po¾sku parlament prijal  rozhodnutie
o likvidácii najväè�ieho tlaèového koncernu  v tejto èasti Európy � RSW Prasa-Ksi¹�-
ka-Ruch; výsledkom  tohto rozhodnutia bola ve¾ká transformácia tlaèového trhu.
Vtedy, a to u� nieko¾ko mesiacov, Po¾sko malo novelizovaný  tlaèový zákon, ktorý
umo�òoval ka�dému dospelému obèanovi,  ako aj zahranièným vydavate¾om vydáva�
noviny a èasopisy.  Vtedy v Po¾sku sotva niekto predpokladal, �e privatizácia  po¾-
skej tlaèe sa bude uskutoèòova� s takou ve¾kou úèas�ou  zahranièných vydavate¾ov.
A to bolo pravdepodobne dôvodom,  preèo sa tlaèový zákon neznovelizoval z h¾adis-
ka úèasti  zahranièného kapitálu, ale predaj po¾ských novín a èasopisov  sa uskutoè-
nil diletantsky a bez akéhoko¾vek plánu.

8 DENNIS, E. � HUEVEL, V. J.: c. d., s. 72.



Z. BAJKA: Zahranièný kapitál v po¾skej tlaèi 90. rokov  94

 Odborníci z oblasti tlaèe si uvedomovali, �e bez západných  investorov sa po¾ská
tlaè nedá zmodernizova� ani  technologicky (vybavenie redakcií poèítaèmi a moder-
ná tlaè),  ani organizaène (efektívna organizácia redakènej práce).  Uskutoènilo sa aj
omladenie redakcií i zmena spôsobu  redigovania tlaèe. V Po¾sku vtedy nebol po-
trebný kapitál;  jedinými domácimi úèastníkmi mohli by� banky a niektoré  �tátne,
ako aj súkromné firmy (ktoré by u� vtedy predvídali,  �e investovanie do tlaèe sa
vyplatí), spoloèenské organizácie  (ako Solidarita), ale aj politické strany, ktoré v�ak
mali  viac snahy ako kapitálu na vlastnenie niektorých titulov.

 Atmosféra okolo západných vydavate¾ov, zaujímajúcich sa  o kúpu po¾ských no-
vín a èasopisov, bola spoèiatku pomerne  pokojná. Nemeckí vydavatelia, ako Bauer
alebo Springer,  skúmali trh pod zámienkou dosta� sa naò s vlastnými titulmi  v po¾-
skej jazykovej verzii. Okrem krátkeho prieskumu sa tu  výraznej�ie neobjavili pred-
stavitelia britských vydavate¾ov  (Maxwell, pova�ovaný u nás za sympatizanta ¾avi-
ce, o. i. aj  v súvislosti s vydaním knihy o generálovi Jaruzelskom; keï  nepochodil
v Po¾sku, investoval v Maïarsku). Výraznej�ie  naznaèili svoje záujmy Francúzi (Her-
santova skupina, ktorú  prijali pomerne dobre vzh¾adom na pravicové názory  majite-
¾a), ako aj Taliani (Grauso) a �vajèiari (Marquard).  Prvý vstup Nórov zo skupiny
Orkla Media priniesol nevydarený  zámer (Dziennik Dolno�l¹ski vo Wroclawi na
západe Po¾ska), èo  v�ak nórsku skupinu neodradilo; po dôkladnej�ej príprave  a vy-
tvorení skupiny po¾ských spolupracovníkov sa vrátili  a realizujú svoje zámery vo
väè�om meradle.

 Nemci pristúpili k veci metodicky, pokú�ajúc sa urèi� èasti  trhu tlaèe, ktoré by
v budúcnosti mohli zauja�; skupiny  Bauera, Springera a Burdy, neskor�ie Grüner +
Jahr spoèiatku  vytypovali oblasti vo svojej �pecializácii, èi�e �enské  a rodinné èa-
sopisy, populárne a lacné farebné magazíny.  �kandinávci vytvorili skupinu s Po-
liakmi a orientovali sa na  erotické èasopisy. �vajèiari a po nich Taliani sa zamerali
na  odborné èasopisy, najmä ekonomické, hoci �vajèiari sa  neod�ahovali ani od �en-
ských èasopisov. Amerièania rátali  s úspechom �peciálnej tlaèe, ako aj titulov, ktoré
vydávajú  v mnohých krajinách sveta. Tak sa do Po¾ska dostali americké  poèítaèové
èasopisy, odborná tlaè z viacerých oblastí (napr.  medicíny) a také èasopisy, ako sú
Reader�s Digest, Playboy,  Cosmopolitan a iné. Francúzi (najmä skupina  Hachette/
Filipachi) mali v úmysle vydáva� nároèné èasopisy  pre �eny, ale e�te predtým dô-
sledne bojoval o miesto na  po¾skom trhu koncern Roberta Hersanta.

 Práve on siahol po skupine najsilnej�ích lokálnych èasopisov  a po jednom vý-
znamnom titule � celopo¾skom denníku  Rzeczpospolita. Regionálne denníky kúpil
na svojráznej  dra�be, akou bol výpredaj tlaèe RSW, ktorú robila jej  likvidaèná ko-
misia. V prvom kole Hersant kúpil 7 denníkov (po  dva v Katoviciach, Lod�i a Gdan-
sku, jeden v Krakove)  a spomínanú Rzeczpospolitu, ktorej majite¾om bolo �tátne
vydavate¾stvo.

 Hersant kúpil lokálne denníky spoloène s rôznymi zmluvnými  partnermi, najmä
regionálnymi komisiami Solidarity, ako aj  novinárskymi dru�stvami, v nieko¾kých
prípadoch mal zopár  men�ích partnerov, ktorí (ako v prípade Trybuny �l¹skej) sa
prejavili ako Hersantovi skrytí podielnici. Komisia sa pri  predaji novín usilovala
dáva� ich do rúk spoloèností,  v ktorých mal zahranièný kapitál men�inový podiel.
Bola to  v�ak ilúzia. Hersant platil za seba a iných podielnikov, po  èase odkupoval
ich podiely a dodatoène im dával peniaze.  Stávalo sa aj to, �e novinárska ,,spoloè-
nos�� si brala  pô�ièky z banky, ale nebola schopná ich spláca�; zahranièný  podielnik



OTÁZKY �URNALISTIKY � 1998 � 2 95

zaplatil dl�obu a tak zvy�oval svoj podiel. Takýmto  spôsobom sa Hersant stal po
dvoch rokoch majite¾om balíka  väè�inových podielov.

 Mnoho novín a èasopisov komisia predala novinárskym  spoloènostiam za sym-
bolické ceny. Známe sú prípady, �e  komisia ohodnotila noviny na 100 miliónov
starých zlotých  a po dvoch rokoch ocenili hodnotu novín alebo èasopisu (pri  predaji
podielov zahranièným vydavate¾om) na 10 miliárd  starých zlotých. Pritom treba
poveda�, �e takéto noviny alebo  èasopisy nielen�e nezvý�ili náklad, ale dokonca ho
zní�ili.  Hersantova skupina vyu�ila finanèné �a�kosti, v ktorých sa  ocitli jedny kra-
kovské noviny a kúpila ich za znaène nízku  cenu.

 Známy po¾ský tenista Wojciech Fibak, ktorý pou�íval hlavne  peniaze svojho
�vajèiarskeho spoloèníka Joerga Marquarda,  vykúpil nieko¾ko novín a èasopisov
v Krakove, Katoviciach,  Poznani, dva celo�tátne denníky vo Var�ave (Express Wiec-
zorny  a Sztandar M³odych), ku ktorým dokúpil celý Przegl¹d  Sportowy, celo�tátne
noviny z Var�avy a práva na vydávanie  iných celo�tátnych �portových novín Sport
v Katoviciach.  Vyu�il dobrý obchodný kurz v Po¾sku a získal aj tlaèiareò  v Katovi-
ciach a väè�inový podiel tlaèiarne v Poznani.

 Nórska skupina Orkla Media sa vrátila, i keï oneskorene.  Usilovala sa získa�
najmä regionálne noviny druhej kategórie,  aj keï najsilnej�ie vo svojich regiónoch.
V prvej etape Nóri  kúpili 6 regionálnych denníkov (2 vo Wroclawi, po jednom  v Kos-
zaline, Bydgoszczi, Bielostoku a Rzeszówe).  V nasledujúcich rokoch dokúpili e�te
po jednom denníku  (s väè�inovými alebo významnými podielmi) v Bielostoku,
Lubline, Bydgoszczi a Opole.

 V tom istom období sa zaèala rozvíja� èinnos� nemeckých  vydavate¾ov èasopi-
sov. Vo Wroclawi, pri hranici s Nemeckom,  vznikli dve firmy: jednou bol Phoenix
Intermedia, druhou  Makler. Zaèali vydáva� èasopisy, ktoré pozná najmä po¾ská  mlá-
de�, ako Dievèa (Mädchen) a Popcorn, a èasopisy adresované  najmä �enám, ako je
Sabrina, Domáce múèniky, Moja kuchyòa  atï.

 Po týchto sondách sa na po¾ský trh osobne dostavili  zahranièní, najmä nemeckí
vydavatelia. Po �kandinávcoch  nastúpila nemecká skupina Bauer Verlag � najprv
s èasopismi  Tina a Bravo (e�te predtým uvedenými v bývalom  Èesko-Slovensku).
Burda vstúpila na trh so svojím �tandardným  mesaèníkom. Oneskorene pri�iel do
Po¾ska Bertelsmann (Grüner  + Jahr), ktorý uviedol na trh najskôr Claudiu, potom
Sandru,  Môj byt a ïal�ie èasopisy.

 Nové �enské èasopisy si rýchlo získali úspech. Najväè�mi tým  ohrozili Przyja-
ció³ku � tý�denník, ktorý bol 45 rokov  najèítanej�ím �enským èasopisom. Orientuje
sa preto na  �vajèiarskeho partnera; peniaze dodáva Jean Frey z Zürichu  a ïal�ia
�vajèiarska skupina Edipresse (po nieko¾kých rokoch  má Frey u� 100-percentné po-
diely v tomto èasopise).

 �vajèiari sa èoraz výraznej�ie zaèali zaujíma� o po¾ský trh.  Známy koncern Rin-
gier A. G. investoval nielen na Slovensku,  v Maïarsku a Bulharsku, ale aj v Po¾sku,
kde zaèal vydáva�  ekonomický èasopis Cash. Zaujímal sa takisto o podiely v iných
èasopisoch. Po vy�e dvoch rokoch v�ak Cash upadol, na po¾skom  trhu sa neuplatnil.

 Prirodzene, aj iní chceli vzbudi� záujem Poliakov  o ,,správnu� ekonomiku. Ta-
lianska spoloènos� Il Sole 24 Ore  investovala do nového celo�tátneho denníka Nová
Európa. Av�ak  aj tento podnik sa po nieko¾kých rokoch skonèil krachom. Iný  pred-
stavite¾ Talianska � Nicola Grauso kúpil v tom èase  celo�tátny denník �ycie Warsza-
wy a okrem toho investoval do  nelegálnej televíznej siete Polonia-1 (pri tejto inicia-



Z. BAJKA: Zahranièný kapitál v po¾skej tlaèi 90. rokov  96

tíve  vyu�il podporu Silvia Berlusconiho). Po necelých dvoch rokoch  televízna sie�
upadla (nedostala legálnu koncesiu) a predali  ju ako satelitnú stanicu skupine Fin-
media z Luxemburgu.  Grauso predal aj �ycie Warszawy (poriadne zadå�ené) po¾ské-
mu  vydavate¾ovi.

 Nemeckému koncernu Bauer Verlag a Bertelsmannovi vyrástla  nová konkuren-
cia, na trhu sa èoraz výraznej�ie presadzovala  Springerova skupina, od roku 1994 sa
zaèali doslova preteky:  nemecké skupiny ka�dé dva a� tri mesiace priná�ali na trh
nové  tituly, ktoré sa napoh¾ad podobali a mali nízke ceny. Odvtedy  novinovedci
hlásajú tézu, �e v Po¾sku nerastie ani tak  èitate¾stvo ako skôr �pozerate¾stvo� tlaèe.
Springer sa  neobmedzil iba na �enské èasopisy, ale zaèal vydáva� aj iné,  overené
v mnohých krajinách � Auto-Bild (v Po¾sku Auto  �wiat), Cienie i Blaski (po¾ská
verzia amerického èasopisu  True Story). Pokia¾ ide o ïal�ie tituly, dokonca aj  novi-
novedci majú �a�kosti so zaznamenávaním novovzniknutých:  objavuje sa Motocykl
(Motorade), Majster (Selbermachen)  a iné.

 Písal sa rok 1994 a v tlaèi sa èoraz èastej�ie vyskytovali  poznámky o invázii
nemeckého kapitálu do Po¾ska. Objavili sa  aj varujúce texty o zamorení Po¾ska naj-
mä nemeckými farebnými  èasopismi, ktoré znamenajú útok na po¾skú kultúru. Ve-
rejná  mienka sa dozvedela údaje o predaji, o. i. o tom, �e Bauer,  Springer a Bertels-
mann u� vlastnia znaènú èas� po¾ského  tlaèového trhu. V parlamente sa ozývali hlasy
o naliehavej  potrebe modifikácie tlaèového zákona. Je tu úsilie vyrie�i�  tieto zále�i-
tosti so zahranièím. Len�e nikto nevie, aké  rie�enie prija�.

 V tejto situácii si novinári v�imli isté fakty. Zaèiatkom  roku 1994 25 percent
úèasti v krakovskom Dzienniku Polskom  a 50 percent vo wroclavskej Gazete Robot-
niczej kúpila záhadná  spoloènos� Inter Publication A. G. zo �vajèiarska. Po¾skí  no-
vinári a ich kolegovia z Nemecka zistili, �e na uvedenej  adrese býva advokát a spo-
loènos� má úèastiny na doruèite¾a.  Nemecké noviny, o. i. Westdeutsche Allgemeine
Zeitung, sa  nazdávajú, �e je to spoloènos�, ktorú zalo�il Bertelsmann.  Tieto správy,
hoci u� boli v po¾skej tlaèi uverejnené, sa  dodnes nepotvrdili. Po¾sko nav�tívil pred-
stavite¾ spoloènosti  Inter Publication A. G. Franz Hirtreiter, ktorý � ako neskôr  uviedli
dôkladní novinári � reprezentoval akési malé  vydavate¾stvo z Passau vo východnom
Bavorsku.

 Bomba vybuchla dos� rýchlo. Najskôr sa novinári dozvedeli, �e  Hirtreiter síce
reprezentuje malú vydavate¾skú skupinu  Passauer Neue Presse (jedny noviny s via-
cerými mutáciami),  ale vzápätí uvádzajú, �e naposledy kúpil nielen noviny  v Linzi
(Rakúsko) takisto s mutáciami, ale aj celú skupinu  lokálnej tlaèe v Èesku. Skôr ako
stihli o òom napísa� èosi  viac, bomba vybuchla po druhý raz.

 Hirtreiter sa dozvedel, �e Hersant má finanèné problémy vo  Francúzsku a chce
preda� svoje lokálne denníky v Po¾sku. �éf  Passauer Neue Presse odcestoval teda do
Parí�a a kúpil  Hersantove po¾ské regionálne noviny � pod¾a jedných za 80  miliónov
mariek, pod¾a iných za 80 miliónov, iba�e dolárov.

 Nie je �a�ké pochopi�, �e následný silný vstup Nemcov na  po¾ský tlaèový trh
spôsobil obrovský záujem médií v Po¾sku.  Hirtreiter v�ak koná metodicky a diplo-
maticky. K doteraj�ím  denníkom prikúpil dva ïal�ie v Poznani, dokonèil stavbu dvoch
tlaèiarní v Krakove a vo Wroclawi, no v nasledujúcej fáze  kúpil dve moderné tla-
èiarne v Krakove a Gdansku od  Po¾sko-americkej tlaèovej spoloènosti. Neskor�ie,
nahnevaný  na zlú kolportá�, zalo�il dve firmy na distribúciu svojej, no  nielen svojej
tlaèe � v Lod�i a v Gdansku. Obe tieto firmy  predal v roku 1997 francúzskej skupi-



OTÁZKY �URNALISTIKY � 1998 � 2 97

ne Hachette/Filipachi,  ktorá vtedy e�te stále èakala na pozitívne rozhodnutie vo  veci
kúpy po¾skej distribuènej firmy RUCH.

 Po druhé � diplomacia. Hirtreiter nerobil nijaké prevratné  zmeny vo vedení svo-
jich redakcií, mohol by mu hrozi� konflikt  s po¾skými orgánmi (spomeòme Dziennik
Ba³tycki, ktorý  publikoval text o predpokladaných kontaktoch po¾ského  prezidenta
s ruskou rozviedkou). Predstavite¾om Passauer Neue  Presse v Po¾sku je naïalej Fran-
cúz, pán Mathieu Cosson,  ktorého zamestnáva Hersant.

 Bavorský koncern dr�í vo svojich rukách najsilnej�ie  regionálne noviny a viace-
ré tlaèiarne. Na po¾skom trhu zaèala  pôsobi� iná firma tohto koncernu � Euro-Druck-
service, ktorá  vyrába nálepky, etikety, príle�itostné tlaèe atï. Tlaèiarne  priná�ali
nemalé zisky, lebo � tak v Krakove, ako aj  v Gdansku � sú to hlavné, najvýznamnej-
�ie tlaèiarne  periodickej tlaèe. Protesty iných redakcií, �e ide  o monopolnú èinnos�,
boli málo úèinné. Protimonopolný úrad  odïa¾oval ich protest. V roku 1996 Passau-
ská skupina prebrala  v Krakove bývalý veèerník Echo Krakowa, ktorý sa stal  vkla-
daèkou iných novín tejto skupiny � Gazety Krakowskej.  V roku 1997 spoloènos�
PNP � Polskapresse � prebrala  Dziennik Ba³tycki, za dl�oby v gdanskej tlaèiarni
zasa  vydavate¾stvo Arcona, ktoré je majite¾om viacerých titulov.  Od toho èasu lokál-
ne tý�denníky bývalej Arcony sa predávajú  súèasne s dvoma denníkmi PNP za cenu
denníka.

 Tieto údaje, ako aj informácie o pokusoch prebra� cez PNP iné  lokálne tituly,
potvrdzujú dve tézy: 1. PNP sa usiluje  vykupova� konkurenèné lokálne a sublokálne
tituly v�ade tam,  kde sú regionálne noviny (takto sa stáva pánom trhu), 2.  pripravuje
sa na administratívne zmeny v krajine: v Po¾sku  zakrátko vzniknú okresy a bude
potrebná okresná tlaè.  Dodajme, �e podobné konanie pod zámienkou okresov (hoci
v men�om rozsahu) robí aj Gazeta Wyborcza, najväè�í po¾ský  denník s vy�e 20
mutáciami, ktorý k týmto mutáciám pridáva  sublokálne tituly (napr. Gazeta Mysz-
kowska k mutácii  czestochowskej). Sotva sa mo�no èudova�, �e teraz sú  znepokoje-
ní aj vydavatelia tzv. malej tlaèe, ohrození ve¾kým  koncernom, ktorý má vo väè�ine
svojich po¾ských titulov  100-percentnú úèas�. Toto znepokojenie vzrástlo aj v tomto
roku, keï sa ukázalo, �e v Lod�i (kde PNP má u� dva denníky)  tretí denník kúpila
nemecká spoloènos� HGR �  Industrieholding GmbH & Co Osthandds KG. Tento
denník �  Wiadomo�æi Dnia � kúpil najskôr istý po¾ský sprostredkovate¾  a od neho za
1 milión mariek traja nemeckí podnikatelia:  v názve firmy HGR je prvým priezvis-
kom Hirtreiter.

 Podiel nemeckých vydavate¾ov na po¾skom trhu sa ustaviène  zväè�uje. Na úspe-
chu èoraz poèetnej�ích poèítaèových  èasopisov majú významný podiel nemeckí vy-
davatelia: Chip  (Vogel Publishing) a Lupus. Znaèná je aj ich úèas� na  televíznych
programových èasopisoch (Bertelsmann, Bauer,  PNP), zasahuje aj do �pecializova-
ných èasopisov (najnov�ie  tých, ktoré sa zaoberajú stavebníctvom). Èoraz silnej�ia
je  sie� Klubov Bertelsmannových kníh. Vznikajú stále modernej�ie  tlaèiarne (napo-
sledy Bauerova v Ciechanowe). Popri Nemcoch  iní vydavatelia doslova blednú. Or-
kla síce roz�írila svoje  pole pôsobnosti, okrem iného aj po kúpe celopo¾ského denní-
ka  Rzeczpospolita od Hersanta, ale aj tak nie je prvoradým  vydavate¾om. Amerièanov
väè�mi zaujímajú audiovizuálne médiá  a Francúzi sa orientujú skôr na kolportá�.

 Nemeckí vydavatelia, na ktorých po¾ské médiá podchví¾ou  útoèia, na to nere-
agujú: robia si svoje. Po¾ská verejná  mienka v podstate ani nevie, �e kupovaním
mnohých titulov  podporuje vlastne nemecké vydavate¾ské firmy. Politici  a novinári



Z. BAJKA: Zahranièný kapitál v po¾skej tlaèi 90. rokov  98

(tí druhí, mimochodom, pracujúci u Nórov, Nemcov,  �vajèiarov alebo u iných za-
hranièných vydavate¾ov) obèas  hovoria a pí�u, �e situáciu treba vo¾ajako právne da�
do  poriadku. Najostrej�ie útoky sa dotýkajú nièenia po¾skej  kultúry (aj po¾skej tla-
èe) tým, �e sa trh zasypáva farebnými  èasopismi. V poslednom èase sa èoraz väè�mi
poukazuje na nové  problémy aj nové obavy.

 Predov�etkým sa tvrdí, �e tlaè, keï�e je majetkom nemeckých  vydavate¾ov,
mô�e vplýva� aj na po¾skú politiku a na vnútorné  zále�itosti �tátu. Tieto výèitky
nie sú podopreté argumentmi,  skôr naopak. Franz Hirtreiter prepustil �éfredaktora
jedného  zo svojich denníkov za negatívny text o prezidentovi,  a ospravedlòujúci
list prezidentovi svedèí o tom, �e sa  nechce anga�ova� vo vnútro�tátnych zále�i-
tostiach na�ej  krajiny. Na druhej strane mo�no pozorova�, �e sa minimalizuje  ne-
mecká tematika v tlaèi, ktorá je majetkom Nemcov, najmä ak  ide o udalosti uka-
zujúce Nemcov z negatívnej stránky.  Napokon je známe, �e sa prezentujú pozitívne
stránky  po¾sko-nemeckých vz�ahov, zato výrazne sa presadzujú nemecké  firmy
(napr. v reklamách).

 Hrozba, o ktorej sa hovorí, sa týka straty informaènej  identity. Novinári z lokál-
neho vydavate¾stva Arcona (nieko¾ko  titulov), ktoré prebrala Passauer Neue Presse,
hovoria, �e  doteraz redigovali èasopisy sami a písali o rôznych, aj  chúlostivých
veciach zo svojho terénu. Teraz v�ak posielajú  texty do centrály, kde vzniká ¾ahký,
milý a príjemný èasopis,  bez akejko¾vek kritiky (bo�echráò!) lokálnych orgánov,
s podobným obsahom vo viacerých vydaniach. Toto tvrdenie ma  zaèalo zaujíma�,
preto som si prezrel regionálne vydania  novín PNP: naozaj, sú ove¾a miernej�ie
a podstatne menej  ostré (najväè�mi to vidie� v politických výpovediach) ako  novi-
ny, ktoré zostali pod po¾skou, ba dokonca aj nórskou  kontrolou. Neviem, èi je to
dobre alebo zle, tento problém  treba preskúma�. Podobne ako publicistiku na nemec-
ké témy  v tlaèi PNP, nórske v tlaèi Orkly atï.

 Napokon, pokia¾ ide o ukrývanie sa zahranièných vydavate¾ov  za �tít po¾sky
znejúcich spoloèností, stojí za to pripomenú�  zásadu transparentnosti v èinnosti médií.
Pokúsili sme sa ju  vyu�i�, keï sme v na�om Katalógu médií zverejnili skutoèných
majite¾ov, skrývajúcich sa za niè nehovoriacimi skratkami  a názvami.

 A nakoniec západní vydavatelia na po¾skom trhu musia by�  pripravení, �e verej-
ná mienka posúdi ich skutoèné zámery. Vo  verejnej mienke mo�no tieto zámery
zisti� vedecky  uskutoèòovanými výskumami a analýzami. Sú nevyhnutné aj  v záuj-
me zainteresovaných èasopisov. Treba ma� toti� na  pamäti, �e nielen západní vyda-
vatelia servírujú po¾ským  èitate¾om farebnú �gebuzinu�, robia to rovnako po¾skí
vydavatelia a niekedy aj na ni��ej úrovni. Mo�no sa tie�  zamý�¾a� nad tým, èo je
lep�ie: èi politicky neanga�ované,  emocionálne vla�né denníky PNP a Orkly, alebo
v niektorých  prípadoch dos� výrazne politicky anga�ované, zdanlivo  objektívne
denníky po¾ských vydavate¾ov.

 Nemecký novinovedec Joerg Becker napísal, �e po¾ský tlaèový  trh bude normál-
ny, keï sa v Po¾sku skonèí  �latinskoamerikanizácia médií�, to znaèí, keï sa v Po¾sku
objaví nieko¾ko vydavate¾ských skupín schopných postavi� sa  proti expanzii zahra-
nièného kapitálu. Okrem vydavate¾stva  Agora-Gazeta Wyborcza (v ktorom napokon
tie� majú viac ako  12-percentný podiel Amerièania) a vydavate¾stva Prószyñski  a s-
ka, ako aj Infor � R. Pieñkowského, ktorý v poslednom  èase zabrzdil rozvoj firmy,
medzi po¾skými vydavate¾mi  nevidie� nikoho dôle�itého. My�lienka, aby �tát silnej-
�ie  finanène podporil po¾ské vydavate¾ské iniciatívy  (ministerstvo kultúry doteraz



OTÁZKY �URNALISTIKY � 1998 � 2 99

podporuje nieko¾ko desiatok  èasopisov), je nereálna prinajmen�om z dvoch príèin:
po prvé  nie sú na to peniaze, po druhé nie je istota, �e peniaze budú  správne vynalo-
�ené (navy�e u� dnes poèu� zvady, preèo dali  tomu a nie inému). Nemô�e si s tým
poradi� Komora vydavate¾ov  (ako to urobili Anglièania a Francúzi, odpovedajúc na
mohutný  vstup Bertelsmanna), lebo v po¾skej Komore vydavate¾ov sú aj  zahranièní
vydavatelia, ktorých je ve¾a a ktorých prítomnos�  je odôvodnená prítomnos�ou na
po¾skom trhu. Neurobia to ani  novinári, lebo sa boja zamestnávate¾ov, a novinárske
organizácie sú slabé a rozdelené.

 Musíme sa v�ak usilova� o kontrolu najmä významnej tlaèe,  ktorú vydáva zahraniè-
ný kapitál. Tomu mô�u slú�i� profesijné  vedecké výskumy obsahu týchto periodík, ako aj
výskumy ich  roz�írenosti. Treba sa takisto usilova� o to, aby v súlade  s tlaèovým záko-
nom �éfredaktormi periodík vydávaných v Po¾sku  boli výluène po¾skí obèania.

 Nakoniec zostáva veri�, �e západní vydavatelia sa budú  zameriava� iba na zisk
a èasom � aj na pozitívnu a �irokú  podporu po¾skej kultúry a spoloèenských zmien
u nás. Treba  veri�, �e po¾ský kapitál bude èoraz silnej�í, získa domácu  tlaè a odkúpi
èas� titulov od zahranièných vydavate¾ov.

 Ktovie, èi sa to stane? Majú zásadný význam obavy, ktoré som  vyjadril v súvis-
losti s príchodom zahranièného kapitálu do  po¾ských médií a ktoré sa objavujú na
stránkach tlaèe,  v rozhlase a v televízii, na rôznych konferenciách  a stretnutiach?
Akým smerom bude nakoniec pokraèova�  transformácia trhu po¾skej tlaèe? Trhu
médií? Získame  �samostatnos�� a �nezávislos�� po období vydavate¾ského  �kolo-
nializmu�? Na v�etky tieto otázky sa dá �a�ko  odpoveda�, hoci východiská mo�no
ukáza� u� dnes.

 Z po¾ského originálu Zbigniew Bajka: Kapita³ zagraniczny w  mediach Europy �rod-
kowo-wschodniej prelo�ila Hilda Holinová.

KOLONIZÁCIA MÉDIÍ ALEBO TRIUMF TRHOVEJ
LIBERALIZÁCIE?
(Zahranièný kapitál v maïarských médiách)

ÁGNES GULYÁSOVÁ

Kolaps komunizmu a následné otvorenie sa mediálnych trhov v strednej a vý-
chodnej Európe upútali majite¾ov médií na Západe. Len èo to bolo mo�né, nadnárod-
né mediálne spoloènosti vtrhli na tieto nové trhy. Maïarské tlaèené médiá sa stali
jedným z ich prvých cie¾ov. U� v polovici devä�desiatych rokov bola znaèná èas�
maïarskej tlaèe v rukách zahranièných spoloèností.

Zahranièný kapitál hrá dôle�itú úlohu v celej maïarskej ekonomike po roku 1989.
Za sedem rokov prilákalo Maïarsko zahranièné investície vo vý�ke 13,2 miliardy
dolárov. Spomedzi bývalých komunistických krajín má Maïarsko najvy��í podiel
priamych zahranièných investícií na hlavu obyvate¾a. Liberálna politika maïarských
vlád voèi zahraniènému kapitálu sa prejavila aj na mediálnych trhoch, najmä na trhu
tlaèe.


