Electronic Library of Scientific Literature



PSYCHOLOGIA A PATOPSYCHOLOGIA DIETATA
PSYCHOLOGY AND PATOPSYCHOLOGY OF A CHILD



Volume 34 / No. 3 / 1999


 


SCHOOL INTEGRATION AND QUALITY OF LIFE OF THE DISABLED

ŠKOLSKÁ INTEGRÁCIA A KVALITA ŽIVOTA POSTIHNUTÝCH

LADISLAV POŽÁR
Katedra psychológie a etickej výchovy Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity, Trnava

Abstract: The presented contribution defines the concept of the “quality of life” in relation to the disabled. A special attention is paid to family relationships as an important psychological factor of life quality. From the research conducted by the author it is evident that relationships in family with a disabled child are not favorable, almost in 25 % of cases, for this child. Furthermore, two basic directions of integration are discussed - the assimilative and co-adaptive one. The author inclines to the co-adaptive direction. Furthermore, results of the research focused on adaptability of the disabled in conditions of segregated and integrated education are shortly presented. The quality of life of the disabled does not necessarily have to be worse in a well-organized special school than in integrated school. The article concludes that segregated education is adequate, as a result of many causes, for part of the disabled, and this is the reason special schools exist in the most developed countries which have a rich tradition in the area of integration of the disabled.
Key words: disabled individual, quality of life, adaptation, relationships to the disabled in family, assimilative and co-adaptive direction of integration

Súhrn: V príspevku sa vymedzuje pojem “kvalita života” vo vzťahu k postihnutým. Osobitná pozornosť sa venuje rodinným vzťahom ako dôležitému psychologickému faktoru kvality života. Z výskumu uskutočneného pod vedením autora vyplýva, že až v 25 percentách prípadov nie sú vzťahy v rodine s postihnutým dieťaťom preň priaznivé. Ďalej sa diskutujú dva základné smery integrácie, a to asimilačný a koadaptačný, ku ktorému sa autor prikláňa. Ďalej sa krátko prezentujú výsledky výskumu zameraného na prispôsobivosť postihnutých v podmienkach segregovaného a integrovaného vzdelávania. Ukazuje sa, že v dobre organizovanej špeciálnej škole nemusí byť kvalita života postihnutých horšia ako v škole integrovanej. V závere sa poukazuje na to, že pre časť postihnutých je segregované vzdelávanie z rôznych príčin primerané, a to je aj dôvod pre existenciu špeciálnych škôl aj v najvyspelejších krajinách s bohatou tradíciou v oblasti integrácie postihnutých.
Kľúčové slová: postihnutý jedinec, kvalita života, prispôsobenie, vzťahy k postihnutému v rodine, asimilačný a koadaptačný smer integrácie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 195-201.


IS SELECTIVE SCHOOL A PRECONDITION FOR BETTER COPING WITH STRESS?

JE VÝBEROVÁ ŠKOLA PREDPOKLADOM PRE LEPŠIE ZVLÁDANIE STRESU?

ĽUBA MEDVEĎOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: The contribution brings information on research of differences between pupils of basic school and equally old pupils of 8-year grammar school with regard to coping with stress. The sample consisted of 207 participants in the age of 10;6-14;6 years. The expectation that pupils of the selective school with better achievement will more adaptively cope with stress situations and will more often use effective strategies of coping was not confirmed. Although we can not speak about significant differences, our sample clearly indicates a trend to more effective coping with stress and development of more intense effort in particular coping strategies in the participants of basic school. They achieve, too, a higher level in dimensions of life satisfaction, in agreeableness and conscientiousness factors and in more favorable perception of family behavior toward them. This means that on the lower level of coping with stress not only high school demands play role in grammar-school pupils but also the quality of family support and specific structure of personality characteristics.
Key words: adaptive coping, coping strategies, life satisfaction, personality factors, family coping

Súhrn: Príspevok informuje o skúmaní rozdielov medzi žiakmi 2. stupňa bežnej ZŠ a rovnako starými žiakmi 8-ročného gymnázia vzhľadom na zvládanie stresu. Vzorku tvorilo 207 probantov vo veku od 10;6 do 14;6 roka. Nepotvrdilo sa očakávanie, že žiaci výberovej školy a s lepším prospechom budú adaptívnejšie zvládať stresové situácie a častejšie používať efektívne stratégie zvládania. Hoci nejde o výrazné rozdiely, v našej vzorke je jasne naznačený trend efektívnejšieho zvládania stresu a vyvíjania väčšieho úsilia v jednotlivých stratégiách probantmi základnej školy. Vyššiu úroveň dosahujú aj v dimenziách životnej spokojnosti, vo faktoroch prívetivosť a zodpovednosť a v priaznivejšej percepcii rodičovského správania voči nim. To znamená, že na nižšej úrovni zvládania stresu u gymnazistov nemajú podiel len vysoké nároky školy, ale aj kvalita rodinnej opory a špecifická štruktúra vlastností osobnosti.
Kľúčové slová: adaptívne zvládanie, stratégie zvládania, životná spokojnosť, faktory osobnosti, rodinné zvládanie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 202-214.


THE POSTMODERN PARADIGM AND PREVENTION AGAINST EMOTIONAL AND BEHAVIORAL PROBLEMS OF CHILDREN IN SCHOOL PRACTICE

POSTMODERNÁ PARADIGMA A PREVENCIA EMOCIONÁLNYCH A BEHAVIORÁLNYCH PROBLÉMOV DETÍ V ŠKOLSKEJ PRAXI

OĽGA OROSOVÁ
Prírodovedecká fakulta UPJŠ, Košice

Abstract: To strengthen and develop children’s ability to cope with tasks and demands that are brought by their life in school and privacy, and to develop positive relationship toward themselves and other people assumes a change of existing paradigms in the system of individual psychological assistance, in pre-gradual and post-gradual professional training of teachers, in development of cooperation of teachers and parents. The postmodern paradigm at the end of the century increases our sensitivity to the world of the language we use. We look for ways of understanding their own life stories and ways of deconstruction of their problem behavior and experiencing in the role of an assisting person as well as assistance of a seeking person. Specific and nonspecific prevention of drug dependencies, prevention against emotional and behavioral problems in school practice assumes professional preparedness and social-personality competence of teachers for understanding of specifications in behavior and in experiencing of children. It assumes the creation of opportunities for work with peer groups in prevention and creation of training opportunities for pupils and teachers in mixed model of prevention in such a way that there would be a hope to meet together in common life of the class and school, and that there would be a chance to form school life with emotional and social support with clear rules and standards.
Key words: prevention, emotional problems, behavioral problems, postmodern paradigm

Súhrn: Posilňovanie a rozvoj schopnosti detí zvládať úlohy a požiadavky, ktoré im život v škole a súkromí prináša a rozvíjať pozitívny vzťah k sebe samému a k iným ľuďom predpokladá zmenu existujúcich paradigiem v systéme individuálnej psychologickej pomoci, v pregraduálnej a postgraduálnej profesionálnej príprave učiteľov, v rozvoji spolupráce učiteľov a rodičov. Postmoderná paradigma na konci storočia zvyšuje našu citlivosť na svet jazyka, uprostred ktorého žijeme. Stále naliehavejšie hľadáme cesty pochopenia vlastných životných príbehov a cesty dekonštrukcie problémového správania a prežívania, tak v úlohe pomáhajúceho, ako aj pomoc vyhľadávajúceho. Špecifická a nešpecifická prevencia drogových závislostí, prevencia emocionálnych a behaviorálnych problémov v školskej praxi predpokladá profesionálnu pripravenosť a sociálno-osobnostnú spôsobilosť učiteľov pre pochopenie zvláštností v správaní a prežívaní detí. Predpokladá vytváranie príležitostí pre prácu rovesníckych skupín v prevencii. Predpokladá vytváranie výcvikových príležitostí pre žiakov a učiteľov v zmiešanom modeli prevencie tak, aby vznikla nádej zbližovať sa v spoločnom živote školskej triedy, školy. Aby vznikla šanca spoločne utvárať príbeh školského života s emocionálnou, sociálnou podporou, s jasnými pravidlami, normami.
Kľúčové slová: prevencia, emocionálne problémy, behaviorálne problémy, postmoderná paradigma

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 215-222.


ALTERNATIVE EDUCATION AND DEVELOPMENT OF CREATIVITY IN BASIC SCHOOL PUPILS

ALTERNATÍVNE VZDELÁVANIE A ROZVOJ TVORIVOSTI ŽIAKOV ZŠ

VLADIMÍR SALBOT, GABRIELA SABOLOVÁ
Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica

Abstract: The study brings results of verification of selected systems of alternative education (school by play, integrated topical teaching) for development of pupils’ creativity. The authors tried to answer the question whether alternative education contributes, in a greater extent, to development of creativity in comparison with traditional school. They also followed other factors related to creativity, which was creative atmosphere, creative motivation, occurrence of children’s creative activities, creative tendencies of teachers. The results showed that alternative education mostly develops figural creativity; it does not influence creative motivation more significantly. The comparison of creative tendencies of teachers of alternative and traditional classes did not confirm expectation that alternative education is attempted by teachers with higher measure of creative tendencies.
Key words: alternative education, development of creativity, creative atmosphere, creative motivation

Súhrn: Štúdia prináša výsledky overovania prínosu vybraných systémov alternatívneho vzdelávania (Škola hrou, Integrované tematické vyučovanie) pre rozvoj tvorivosti žiakov. Autori sa pokúsili odpovedať na otázku, či alternatívne vzdelávanie vo väčšej miere prispieva k rozvoju kreativity v porovnaní s tradičnou školou. Sledovali tiež ďalšie faktory súvisiace s kreativitou, a to: tvorivú atmosféru, tvorivú motiváciu, výskyt tvorivých aktivít detí, tvorivé tendencie učiteľov. Výsledky ukázali, že alternatívne vzdelávanie rozvíja predovšetkým figurálnu tvorivosť, tvorivú motiváciu výraznejšie neovplyvňuje. Porovnanie tvorivých tendencií učiteľov alternatívnych a tradičných tried nepotvrdilo očakávanie, že na alternatívne vyučovanie sa podujímajú učitelia s vyššou mierou tvorivých tendencií.
Kľúčové slová: alternatívne vzdelávanie, rozvíjanie kreativity, tvorivá atmosféra, tvorivá motivácia

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 223-229.


PUPIL’S COPING WITH STRESSFUL SCHOOL SITUATIONS

ZVLÁDÁNÍ ŠKOLNÍCH ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ ŽÁKY

JIŘÍ MAREŠ
Katedra sociálního lékařství, Lékařská fakulta UK, Hradec Králové

Abstract: Defined are terms of stressful school situation and of coping with distress. The article delivers some information on diagnostics focused on the process of coping, pupil’s personality traits and the context of stressful situation. Information on to date researches about pupil’s interaction with distress is presented, as well as information on pupil’s behavior in stressful situation and evaluation of consequences of selected coping procedures. The future of intervention endeavors is seen in working with teachers, in teaching conceptions and in formation of the network of social support.
Key words: stressful school situation, coping

Súhrn: V príspevku sú vymedzené pojmy školská záťažová situácia a zvládanie záťaže. Zmieňuje sa o diagnostike zameranej na proces zvládania, osobnostné rysy žiaka a kontext záťažovej situácie. Informuje o doterajších výskumoch interakcie žiaka so záťažou, jeho správania v záťažovej situácii i hodnotenia dôsledkov zvolených zvládacích postupov. Budúcnosť intervenčných snažení vidí v práci s učiteľmi, v dobrých koncepciách výuky a vytváraní siete sociálnej opory.
Kľúčové slová: školská záťažová situácia, zvládanie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 230-235.


STANFORD-BINET INTELLIGENCE SCALE (4th REVISION) - A POSSIBILITY FOR IDENTIFICATION OF THE GIFTED?

STANFORD-BINETOVA INTELIGENČNÍ ŠKÁLA (4. REVIZE) - MOŽNOST PRO IDENTIFIKACI NADANÝCH?

LENKA HŘÍBKOVÁ
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha

Abstract: The presented contribution deals with the possibility of utilizing the Stanford-Binet (4th Revision) Intelligence Test, which was published in the Czech Republic in 1995 (without the Czech norms for the time being) for identification of gifted children. To date application on the sample of 126 children has showed the problem of the order in difficultness of particular tasks in subtests and “jumps” in difficultness of tasks in transition from one level to the following one. A problem in the span of subtests was also apparent in children with high total scores.
Key words: intelligence, intelligence tests, measuring of intelligence, giftedness, models of giftedness, identification, identification strategies

Souhrn: Příspěvek se zabývá možností užití 4. revize Stanford-Binetova inteligenčního testu, která byla u nás vydána v roce 1995 (zatím bez českých norem), pro identifikaci nadaných dětí. Dosavadní aplikace na souboru 126 dětí poukázala na problém pořadí obtížnosti jednotlivých úkolů v subtestech a “skoků” v obtížnosti úkolů při přechodu z jedné úrovně do následující. U skupiny dětí s vysokým celkovým skórem také na problém rozpětí subtestů a v některých případech i jejich nasazení u nadanějších dětí.
Klíčová slova: inteligence, testy inteligence, měření inteligence, nadání, modely nadání, identifikace, identifikační strategie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 236-244.


MENTAL DISTRESS IN FAMILIES WITH HEARING-IMPAIRED CHILD

PSYCHICKÁ ZÁŤAŽ V RODINÁCH SO SLUCHOVO POSTIHNUTÝM DIEŤAŤOM

ĽUBICA KROČANOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: The contribution contains some partial information on families with hearing-impaired child of early age. Distress in these families is managed actively, however - from external sources of coping - religious faith and professional assistance is preferred to social support seeking in one’s neighborhood. Families appear to be cohesive but their adaptability is lower.
Key words: hearing-impaired child, family stress, family adaptability

Súhrn: Príspevok obsahuje niektoré čiastkové poznatky o rodine so sluchovo hendikepovaným dieťaťom raného veku. Záťaž tieto rodiny zvládajú aktívne, z externých zdrojov zvládania však uprednostňujú náboženskú vieru a profesionálnu pomoc pred vyhľadávaním sociálnej opory vo svojom okolí. Rodiny sú kohézne, no ich adaptabilita je nižšia.
Kľúčové slová: dieťa so sluchovým postihnutím, rodičovský stres, adaptabilita rodiny

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 245-249.


POSSIBILITIES FOR DEVELOPMENT OF PROSOCIAL BEHAVIOR IN CHILDREN AT PRE-SCHOOL AGE WITH RISK MENTAL DEVELOPMENT

MOŽNOSTI ROZVÍJANIA PROSOCIÁLNEHO SPRÁVANIA DETÍ PREDŠKOLSKÉHO VEKU S RIZIKOVÝM PSYCHICKÝM VÝVINOM

DOROTA KOPASOVÁ, INGRID OBLOŽINSKÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: The intervention program for development of prosocial behavior for children at pre-school age was modified and used in a group that attended a daily sanatorium for children with risk development. The program stimulated prosocial behavior of 50 % of observed children. Simultaneously, intensification of the feedback between workers of the sanatorium and parents of the followed children occurred.
Key words: prosocial behavior, intervention program, risk development

Súhrn: Intervenčný program rozvoja prosociálneho správania detí predškolského veku sme modifikovali a použili v skupine detí, navštevujúcich denné sanatórium pre deti s rizikovým vývinom. Program stimuloval prosociálne správanie u päťdesiatich percent sledovaných detí. Súčasne došlo k prehĺbeniu spätnej väzby medzi pracovníkmi sanatória a rodičmi sledovaných detí.
Kľúčové slová: prosociálne správanie, intervenčný program, rizikový vývin

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 250-255.


COUNSELING INTERVENTIONS IN THE FORMATION OF PROFESSION CAREER FOR SECONDARY-SCHOOL PUPILS

PORADENSKÉ INTERVENCIE PRI VYTVÁRANÍ PROJEKTOV PROFESIJNEJ KARIÉRY STREDOŠKOLÁKOV

JÁN ŠPITKA
Pedagogicko-psychologická poradňa pre stredné školy, Košice

Abstract: The process of profession counseling can be improved by application of specific programs focused on formation of personal projects of profession career for secondary-school pupils. Clients should achieve higher autonomy and self-regulation; they should have control over themselves and management of their future. A condition for successful application of counseling program with this orientation is to create suitable co-workers - multiplicators, to ensure their professional training and create preconditions for realization of such a program at secondary schools. Described are three related parts of multiplicator training focused on acquirement of general skills in providing assistant services to human being, of basic lecturer skills and methodology (contents) of counseling program focused on profession career of secondary-school pupils.
Key words: personal project of career, growth and development intervention, multiplicators of counseling programs

Súhrn: Proces profesijného poradenstva možno skvalitniť uplatňovaním špecifických programov zameraných na vytváranie osobných projektov profesijnej kariéry stredoškolákov. Ide o pomoc klientom dosiahnuť väčšiu autonómiu a sebareguláciu, umožniť im získať kontrolu nad sebou a riadením svojej budúcnosti. Podmienkou pre úspešnú aplikáciu poradenského programu s týmto zameraním je vytvorenie aktívu vhodných spolupracovníkov - multiplikátorov, zabezpečenie ich odbornej prípravy a vytvorenie predpokladov pre realizáciu programu v stredných školách. Príspevok obsahuje tri na seba nadväzujúce časti prípravy multiplikátorov, zamerané na osvojenie všeobecných zručností pri poskytovaní pomáhajúcich služieb človeku, základných lektorských zručností a napokon metodiku (obsah) vlastného poradenského programu zameraného na profesijnú kariéru stredoškolákov.
Kľúčové slová: osobný projekt kariéry, rastová a rozvojová intervencia, multiplikátori poradenských programov

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 256-261.


THE POSSIBILITIES OF COUNSELING PRACTICE WITH YOUNG UNEMPLOYED PEOPLE

MOŽNOSTI PORADENSKEJ PRÁCE S MLADÝMI NEZAMESTNANÝMI

RENATA KLEINOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: The objective of several research tasks was to research the reflection of social-economic changes in subjective experiencing of young people in the age of 15-24 years and in planning of their further professional life. In addition to the paramount solving of the unemployment issue and creation of applicable jobs for young unemployed people, the need to support work interest of those individuals who are already undermined by their unemployment condition has appeared in the form of psychological counseling at labor offices and by creating clubs for the unemployed youth.
Key words: young unemployed people, career development, psychological counseling

Súhrn: Cieľom viacerých výskumných úloh bolo skúmať odraz sociálno-ekonomických zmien v subjektívnom prežívaní mladých ľudí vo veku 15-24 rokov a v ich plánovaní svojho ďalšieho profesionálneho života. Okrem kardinálneho riešenia nezamestnanosti vytváraním vhodných miest pre mladých nezamestnaných, sa ukázala potreba podporiť zapájanie do práce tých jednotlivcov, ktorí sú už oslabení stavom nezamestnanosti, formou psychologického poradenstva pri úradoch práce a vytváraním klubov pre nezamestnanú mládež.
Kľúčové slová: mladí nezamestnaní, profesijný vývin, psychologické poradenstvo

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 262-264.


TRADICE BRNĚNSKÉHO LONGITUDINÁLU POKRAČUJE

ELENA SEJRKOVÁ
Centrum výzkumu dětí, mládeže a rodiny FSS MU, Brno

Brněnská psychologie není známa jen díky osobnosti a působení Mihajla Rostohara a prof. Viléma Chmelaře, ale také realizací longitudinálního výzkumu - tzv. První brněnské longitudinální (růstové) studie, která probíhala v 60. a 70. letech. V současné době se nová generace psychologů pokouší v této tradici pokračovat.

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 265-269.


PREVENTION AGAINST HEALTH DISORDERS AND DEVELOPMENT OF ROMA POPULATION AT EARLY AGE

PREVENCIA PORÚCH ZDRAVIA A VÝVINU RÓMSKEJ POPULÁCIE V ÚTLOM VEKU

ELENA SCHMIDTOVÁ

Abstract: On the basis of information on biological and mental child’s needs at its early age, where mother and family plays a significant role, analyzed are causes of health threat and of risk development or at-risk life of Roma children in Slovakia. These are mostly bad housing and hygienic conditions in over-populated shacks of Roma villages that must be increasingly improved. We can not expect, because of high unemployment of parents, that this community will set free themselves from misery. Undertaken must be such conceptions that will help them follow self-helping activities. Roma children of early age should not be separated from their mothers, therefore the author proposes to establish Counseling Preventive-Educational Center to help Roma families. Part of this Center should be a Pediatric-Psychological Counseling Service with instruction service in families; kindergarten for daily stay for mothers with children of early age; temporary home for homeless mothers with children; educational activities and practical courses for married and single women. The author gives examples, too, that the Roma situation can be changed for sake of their more dignified life and the whole society.
Key words: Roma population, prevention, health, development, early age, mother, family, instruction, education

Súhrn: Na základe poznatkov o biologických a psychických potrebách dieťaťa v útlom veku, v ktorých uspokojovaní hrá významnú úlohu matka a rodina, sú analyzované príčiny ohrozenia zdravia a vývinu, prípadne života mnohých rómskych detí na Slovensku. Sú to predovšetkým zlé bytové a hygienické podmienky v preľudnených chatrčiach rómskych osád, ktoré treba urýchlene zlepšiť. Pre vysokú nezamestnanosť rodičov nemožno očakávať, že sa sami dostanú z biedy. Treba uskutočniť také koncepcie, ktoré ich povedú “pomocou k svojpomoci”. V záujme neodlučovania rómskych detí útleho veku od matiek, autorka navrhuje zriadiť poradenské, preventívno-výchovné a vzdelávacie stredisko na pomoc rómskym rodinám. Súčasťou strediska by mali byť: pediatricko-psychologická poradňa s inštruktážou aj v rodinách, jasle na denný pobyt matiek s deťmi útleho veku, prechodný domov pre matky s deťmi bez prístrešia, vzdelávacie akcie a praktické kurzy pre vydaté a slobodné ženy. Autorka presviedča (aj na príkladoch), že situáciu Rómov možno zmeniť v záujme ich dôstojnejšieho života, aj v záujme celej spoločnosti.
Kľúčové slová: Rómovia, prevencia, zdravie, vývin, útly vek, matka, rodina, dieťa, inštruktáž, edukácia

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 270-278.


Správy

Recenzie